19. marca 2020

Rozdeľte si akciu na „tu a teraz“ a na „neskôr“, komunikujte, počítajte a pamätajte, že kráľom je cash. Tomáš Török je zakladateľ a CEO poradenskej spoločnosti BizBuilders, ktorá pomáha firmám vytvárať praktické biznis stratégie, pre Forbes napísal 8 odporúčaní, ako by malí a strední podnikatelia mohli zvládnuť korona krízu.

1. Pripustite zmenu.

Toto je kľúčový faktor, pretože veľa podnikateľov si možno stále nepripúšťa, že nastala obrovská zmena. Jednoducho sme sa všetci minulý utorok ráno zobudili do inej ekonomiky ako týždeň predtým. To je fakt, ktorý treba prijať. Nie je potrebné sa strašiť, čo a ako bude, iba prijať to, že sa mení status quo. Ako a kam, nie je v tomto kroku podstatné.

2. Viac hláv, viac rozumu.

Štyri oči vidia viac ako dve. Nič nové pod slnkom, napriek tomu je u nás kultúra „zvládnem to sám“ stále najčastejšia. Určite je na mieste mať pri sebe niekoho, s kým celú situáciu riešim. Ak sú to interní ľudia, tak je potrebné vytvoriť niečo ako „krízový tím“. Táto skupina by mala zahŕňať majiteľov, ale aj kľúčových zamestnancov, ktorým firma dôveruje a mentálne dokážu zvládnuť aj takýto nápor.

Pomôže mi štát zachrániť môj biznis?
Pýtajte sa budúceho ministra hospodárstva Richarda Sulíka

Určite je na mieste aj niekoľkokrát týždenne detailne riešiť vzniknutú situáciu. Vždy deň po dni, podľa toho, ako sa to vyvíja. Z našich poznatkov sa niektoré sektory prepadli už začiatkom minulého týždňa, niektoré išli v normále a výzvou začne byť až obdobie 14-dňovej karantény. Každý deň bude zrejme v nasledujúcom období úplne nový.

3. Rozdeliť akciu na „tu a teraz“ a „neskôr“.

Skúste si rozdeliť situáciu na 2 plány:
Akčný plán „Tu a teraz“ – ide o aktivity, ktoré si vyžadujú okamžité reakcie (v dňoch). Tu spadá v prvom rade bezpečnosť zdravia zamestnancov a klientov (ak to umožňujú opatrenia štátu, prijať rozhodnutie či nechať prevádzku otvorenú a ak áno, v akom režime), rovnako komunikácia so zamestnancami, ktorých sa to dotýka priamo (režim práce, home office). Rovnako je potrebné ihneď riešiť operatívne fungovanie a organizáciu chodu firmy.

Strategický plán „Keď to prehrmí“. Vždy je potrebné myslieť na to, že po každej búrke určite vyjde slnko. Preto je potrebné chápať, že niektoré rozhodnutia v rýchlosti už môžu byť nezvratné. Ide najmä o otázky týkajúce sa kľúčových ľudí (čo ak tohto človeka prepustím a budem ho o 2 mesiace potrebovať?) alebo kľúčových klientov (idem tlačiť teraz klienta do 100-percentného plnenia zmluvy aj za cenu, že ho možno stratím?). Preto je dobré aj v tomto hektickom období rozmýšľať nad tým, ako asi firma a trh bude vyzerať po prehrmení.

Tomáš Török, zakladateľ a CEO poradenskej spoločnosti BizBuilders, radí, ako si poradiť s biznisom počas korona krízy. Foto: Archív Tomáša Töröka

4. Majte to spočítané.

Malé a stredné firmy majú málokedy prehľadný finančný reporting alebo biznis plán. Je nevyhnutné pripraviť si ho a rovnako namodelovať rôzne scenáre (ak mi tržby klesnú pod 70/60/50 percent, aký to bude mať vplyv na zisk). Kľúčové je vedieť, kde je „alamo“ bod – to znamená, pri akom poklese tržieb mi firma už „padne“ do straty. Tento bod by mal byť aj hranicou, po ktorú idem s jemnými opatreniami. Od tejto hranice je potrebné už firmu zásadne rekonštruovať.

Vláda chce prijať 13 opatrení pre biznis.
Plánuje pomôcť s odvodmi aj faktúrami za elektrinu

Varianty je potrebné vždy spracovať do biznis modelu na báze „if – then“ (teda „ak nastane toto – tak reagujem takto“). Napríklad, ak mi tržby klesnú na 70 percent, tak potom znížim úväzky o 20 percent a stále som pred „alamo“ bodom. Ak mi klesnú pod 60 percent, potom už musím prepúšťať alebo znížiť náklady na dodávateľské služby, alebo ich vypustiť. Takýto plán vám dá navigáciu v celom chaotickom procese – budete vždy vedieť, aký scenár nastal a vopred vedieť, čo idete robiť a pritom stále myslieť dlhodobo.

5. Komunikujte, komunikujte, komunikujte.

V každej situácii – aj extrémnej – platí, že stále je potrebné komunikovať. V prvom rade s hlavnými ľuďmi (okolo vás – spolumajitelia a kľúčoví ľudia firmy, kľúčoví klienti a dodávatelia). A to otvorene. Zväčša sú ľudia ochotní sa v ťažkej situácii aktivizovať, ak sa s nimi rozpráva priamo. Pokojne ich zatiahnite do rozhodovania, ktorým budete prechádzať aj vy – či už je to odmeňovanie, skracovanie úväzkov, alebo nepopulárne opatrenia.

6. Chladná hlava.

Najviac škôd sa napácha v panike. Preto je na mieste úplne chladná hlava (čo sa, samozrejme, ľahko povie, ale realita nás niekedy tlačí inde). V každom prípade funguje, že „nakreslená cesta“ (či už v podobe spísaných opatrení, alebo nejako namodelovaná v číslach) dodáva pokoj a rozvahu. Jednoducho, keď viem, čo mám v jednotlivých scenároch robiť (teda mám „roadplan“), tak hasne emócia a prichádza nadhľad. A ten budeme všetci potrebovať.

7. Cash je kráľ.

Určite aktivizujte svoje rezervy. Je pravdepodobné, že situácia spomalí tok peňazí, a aj keď ho bude v systéme dosť, spoločnosti a klienti nebudú ochotné rýchlo platiť. Preto je nevyhnutné mať „cash“ vankúš aspoň na obdobie troch mesiacov.

8. Kde sú možné úspory.

Je veľmi pravdepodobné, že štát a bankový sektor bude najmä malým a stredným firmám podávať pomocnú ruku. S vašou bankou otvorte najmä možnosť posunu splátok úveru, alebo riešenie dočasného prefinancovania či poskytnutia bezpečnej rezervy, ak vlastnú nemáte. Určite sledujte aj to, ako budú reagovať na situáciu štátne inštitúcie – je pravdepodobné, že sa naskytnú možnosti odkladu platby dane, prípadne odvodov či iných povinností firiem.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk