2. apríla 2018

Juraj Svinčák stojí za úspešným projektom portálov meet’n’learn/ DoučMa, ktoré združujú komunitu lektorov a doučovateľov. Okrem toho je aj bývalým členom rebríčka Forbes 30 pod 30 pre rok 2016.

Na zoznam sa dostal v čase, keď bola v prevádzke štvorica jeho portálov. Aktuálne sa ich číslo zvýšilo na deväť a pokrývajú tak trh pre Slovensko, Česko, Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko, Dánsko, Fínsko, Maďarsko a Švédsko. Porozprával nám o novinkách vo vzdelávacom biznise.

Ako sa vám od zaradenia do slovenského rebríčka Forbes 30pod30 pre rok 2016 darí?

Denne sa venujem projektu a rozmýšľame, čo všetko zlepšiť alebo zmeniť. Pracovali sme na tom, aby sme pre užívateľov vytvorili prostredie, v ktorom si hodiny dokážu komfortne dohodnúť a nemali by tak potrebu komunikáciu presunúť napríklad na email alebo sociálne siete. Podarilo sa nám dosiahnuť vyrovnaný cashflow.

Forbes 30 POD 30: Registrujte svoj biznis nápad na Car Pitch

Ku koncu roka 2017 sme spustili nové trhy a implementujeme platby za doučovanie priamo cez náš portál a pripravujeme aplikáciu. Tu vidíme obrovskú príležitosť, na ktorú sme zatiaľ nemali pripravenú technológiu.

Do rebríčka 30pod30 sa dostal vďaka úspešnému projektu. Foto: archív Juraj Svinčák

Prinieslo vám niečo toto zaradenie?

Nemyslím si, že by sa niečo výrazne zmenilo. Logo Forbes 30pod30 sme pridali do nášho pitch decku na tímovom slide. Pri oslovovaní niektorých partnerov to má určite pozitívny vplyv, aby do rozhovorov s nami išli.

Aká bola vaša reakcia, keď ste sa dozvedeli, že budete na zozname Forbes 30pod30?

Mnoho ľudí zo zoznamu pre mňa bolo a stále je veľkým vzorom a nikdy mi nenapadlo, že by som sa mohol v rebríčku tiež ocitnúť. Takže ma to potešilo a motivovalo do ďalšej práce.

Do rebríčka ste sa dostali pre vybudovanie úspešných portálov (spolu s Tomášom Palkovičom), ktoré združujú komunitu lektorov a doučovateľov. Vtedy boli štyri, dnes je ich deväť . Čím ste dosiahli tento nárast?

EdTech a vzdelávanie je asi najmenej „sexy“ zo všetkých segmentov biznisu. Rast firmy nemožno očakávať na medzimesačnej báze, zvalidovanie idey trvá dlho. Ešte dlhšie ale trvá budovanie dôvery a získavanie užívateľov, čo chce veľmi veľa vytrvalosti zotrvať v biznise a nepoložiť predčasne projekt.

Nemajú ani tridsať a už oslnili svet. Zoznámte sa, top ženy 30 pod 30

Tento vzorec vidíme aj u všetkých našich konkurentov. Začalo to u nich ako part-time alebo ako hobby, rovnako, ako u nás a niekoľko rokov si budovali komunitu po malých krokoch. V súčasnosti sme sa už dokázali posunúť do štádia, v ktorom vieme pomerne rýchlo spustiť lokalizovanú verziu na novom trhu. Tutoring biznis čaká konsolidácia trhu, takže je pre nás dôležité byť na trhoch, na ktorých zatiaľ nadnárodní hráči chýbajú.

Na trhu ste od roku 2012, začínali ste so slovenským portálom DoučMa.sk. Najviac ste si v čase zaradenia do rebríčka v roku 2016 sľubovali od nemeckého meetnlearn.de. Aká je aktuálna situácia?

Do top trojice patria Rakúsko, Česká republika a Slovensko. Sľubne to vyzerá v Dánsku a Maďarsku, ktoré boli spustené pomerne nedávno. Nemecko je pre nás samozrejme stále najatraktívnejší trh, ale zároveň aj najťažší.

O akých lektorov a doučovateľov je na Slovensku záujem?

Vo všeobecnosti to môžeme rozdeliť do troch hlavných kategórií. Lektori štandardných školských predmetov, kde je najviac žiadaná slovenčina a matematika, ďalej cudzie jazyky a potom hobby aktivity, ako hudobné nástroje. Keďže sa blížia prijímacie skúšky na vysoké školy, tak veľký dopyt je aj po lektoroch, ktorí pomôžu napríklad s prijímacími testami na medicínu.

Juraj Svinčák hovorí, že v biznise je potrebná vytrvalosť. Foto: archív Juraj Svinčák

Koľko je ich aktuálne na vašich portáloch?

Vytvorených je približne 19-tisíc profilov lektorov. Dospeli sme však k tomu, že nie je rozhodujúci počet, ale kvalita a skutočne aktívny užívateľ, ktorý reaguje na dopyty a prináša pridanú hodnotu študentovi. Podľa týchto kritérií spĺňa našu predstavu okolo 7-tisíc lektorov.

Ako si dokážu poradiť v konkurencii?

Tu zohrávame výraznú úlohu my. O komunitu lektorov sa staráme, tak, že im radíme, aké kroky je potrebné urobiť, aby zlepšili svoj profil, aby ich oslovovali študenti a aby sa dokázali presadiť. Lektor reprezentuje samého seba, preto musí byť aj trochu obchodník a vedieť sa predať.

Dôležitý je teda profil lektora či doučovateľa. Čo by mal obsahovať?

Mal by sa mierne podobať na životopis, čiže byť profesionálny a faktický, ale zároveň musí pôsobiť aj ľudsky. Ideálne je preto uviesť svoj background, skúsenosti s doučovaním, motiváciu prečo sa doučovaniu venuje, overiť svoj profil cez sociálne siete a pokiaľ má lektor aj vzdelanie v danej oblasti tak diplomy či certifikáty sú definitívne plus.

V roku 2016 ste na portáloch vyhodnocovali, ako sa lektor alebo doučovateľ správa. Pokračujete v tom?

Samozrejme, veľmi sa nám to osvedčilo, a preto pridávame aj nové metriky. Po novom je to napríklad aj informácia o tom, koľko hodín lektor odučil, a či platbu spracoval priamo cez portál, alebo aplikáciu, ktorá je výhrou pre všetky strany. Študent tým získa bezpečné prostredie pre platbu, lektor si buduje 100% overenú reputáciu a pre nás vznikla príležitosť na nový revenue stream, aby sme sa posunuli s transakčnému biznisu.

Akou formou najčastejšie prebieha doučovanie v jednotlivých krajinách?

Bez rozdielu medzi krajinami je stále preferované osobné doučovanie pred online výučbou. Trend sa mení, ale iba veľmi pomaly. Rýchlejšie možno zmenu vidieť v mestách s dopravnými zápchami a zlou infraštruktúrou, kde by doprava zabrala príliš veľa času.

Koľko študentov aktuálne využíva vaše služby?

V roku 2017 sme spracovali takmer 130-tisíc dopytov na doučovanie. Tento rok sa dostaneme pravdepodobne niekde k číslam 180 až 200-tisíc.

Čo je v biznise dôležité?

Vytrvalosť a schopnosť vysporiadať sa s problémami a výzvami. Tie môžu prísť od užívateľov, členov tímu alebo v súkromí. Ono sa vždy niečo nájde.

Aké sú vaše plány do blízkej i vzdialenejšej budúcnosti?

Na začiatku roka sme si stanovili ciele, ktoré chceme dosiahnuť. Je to jednoznačne lepšia monetizácia užívateľov z už spomínaných transakcií, expanzia do ďalších krajín a predstavenie mobilnej aplikácie. V dlhodobejšom horizonte môžeme očakávať konsolidáciu trhu.

Hlavná foto: archív Juraj Svinčák