Bývalá generálna riaditeľka PepsiCo Indra Nooyi vo svojich memoároch My Life in Full hovorí, že za úspech vďačí rodine, mentorom a bývalým šéfom, ktorí jej ambície podporovali. Jeden šéf však naučil Nooyi rozhodujúcu zručnosť, ktorú nazýva „základnou kvalifikáciou“ pre celú svoju kariéru.
Gerhard Schulmeyer prevádzkoval divíziu automobilovej elektroniky spoločnosti Motorola. Nooyi pre neho pracovala osem rokov, považovala ho za učiteľa, trénera, kritika a podporovateľa. „Naučil ma zjednodušovať zložité problémy a efektívne ich komunikovať,“ píše Nooyi.
Na oplátku voči nemu zachovávala „neochvejnú“ lojalitu. V umení „zjednodušovania zložitých problémov“ sa aj naďalej zdokonaľovala. Rovnako tak v tom, ako jednoducho podať vysvetlenia nadriadeným.
V jednoduchosti je krása
Vďaka povesti, ktorú si vybudovala, sa stala nenahraditeľnou. Bola to povesť „zjednodušovateľky problémov“. Manažéri sa sa ňu spoliehali, že im objasní zložité témy.
V roku 1998, keď pôsobila ako viceprezidentka pre stratégiu Pepsi, dostala pridelený dôležitý projekt. Investori videli vyššiu hodnotu v akciách konkurenta Pepsi.
Jej vtedajší šéf, generálny riaditeľ Roger Enrico, ju teda požiadal, aby pripravila hĺbkovú analýzu podnikania Coca-Coly. Spolu s asi tuctom ľudí sa ponorila do sveta podnikania s nápojmi. Za štyri mesiace prečítala tisíce strán dokumentov a analýz.
Najali si aj poradenskú firmu, aby pre nich urobila konkurenčnú analýzu. Finálna správa mala viac ako 300 strán. Nooyi správu prešla, zhrnula a predstavila.
„Po dlhej diskusii sme správu syntetizovali do šiestich grafických, ľahko pochopiteľných plagátov a rozostavili ich na stojanoch okolo konferenčnej miestnosti.“ Nooyi dospela k záveru, že cena akcií Coca-Coly už v tom čase bola neudržateľná. Dostala za pravdu, v treťom štvrťroku akcie klesli o 35 percent.
Umenie porozumieť
Firmy a ľudia, ktorí ich riadia, sa topia v záplave dát. Množstvo informácií za deň je skutočne ohromujúce. Každý deň sa vytvára viac ako miliarda megabajtov údajov – 1,7 MB na osobu za sekundu.
Svet je čoraz zložitejší. A v dôsledku toho aj jednotlivci, ktorí môžu pomáhať druhým porozumieť informáciám – a premeniť ich na použiteľné poznatky – budú odmenení.
Stať sa opäť študentkou
„Keď mi niekto dá zložitý problém, stanem sa študentkou,“ povedala Nooyi počas rozhovoru na LinkedIne. Počas celej jej kariéry ľudia uznávali, že jej schopnosť zjednodušiť zložité problémy im pomáha zorientovať sa v problematike a identifikovať riešenie. „To bola moja kvalifikácia. A je to tak aj dnes,“ dodáva.
Foto: PespiCo
Podľa Nooyi je kľúčom k rozvoju tejto cennej zručnosti práve spomínaná schopnosť „stať sa opäť študentom“. Študent sa totiž nadšene snaží pochopiť predmet a naozaj ho vedieť. Dobrý študent skúma, analyzuje, kladie otázky a pokúša sa vysvetliť problém ostatným, ktorí predmet nepoznajú rovnako dobre.
Jedným zo spôsobov, ako sa stať takýmto „zjednodušovateľom“, je čítať knihy, ktoré robia práve to, že zjednodušujú zložité témy.
V jednom rozhovore požiadali Nooyi, aby odporučila čitateľom nejakú knihu. Navrhla knihu o medzinárodnom obchode od Freda Hochberga, bývalého predsedu Export-Import Bank. Ocenila „Fredovu neskutočnú schopnosť zjednodušiť veľmi zložité výsledky na jasnú a informatívnu obranu slobodného obchodu“.
Komunikačné zručnosti – najmä schopnosť vydestilovať z hory údajov jednoduché a jasné informácie – vás odlíšia od ostatných. Podľa Nooyi: „Keď máte kompetenciu, akú nikto iný nemá, stanete sa cennejšími.“
Nebuďte nahraditeľní. Prinášajte hodnotu.
Autor Carmine Gallo píše na Forbes.com o kariére.