12. februára 2018

Na základnej úrovni pomáha psychológia podnikateľovi pochopiť potreby zákazníkov, to ako ich vnímajú oni sami a spôsoby, ako ich naplniť,“ hovorí Patrik Barták z agentúry Socialists, vyštudovaný psychológ a stratég. Práve človek, jeho správanie a potreby sú pre podnikateľov kľúčové – ako sa správať, aby som získal nových zákazníkov? Ako komunikovať s obchodným partnerom, aby pristúpil na dohodu?

S týmto všetkým vám pomôže znalosť princípov psychológie. S niektorými z nich sa môžete zoznámiť a porozumieť im aj hravou formou – pomocou kníh či seriálov. Pripravili sme pre vás štyri tipy, ktoré vám pomôžu pochopiť niektoré princípy psychológie spôsobom, ktorý vás úplne pohltí. Ktoré to sú?

Robert Cialdini – Vplyv

Robert Cialdini je profesor psychológie a marketingu na Arizona State University, ktorý sa stal známy aj medzi širšou verejnosťou vďaka tejto knihe. Na celom svete jej predal viac ako 3 milióny kusov a jej podtitul „sila presvedčovania a manipulácie“ sľubuje, že sa dozviete všetko potrebné, aby ste pochopili dôležité motívy správania sa ľudí. Marketingový špecialista Guy Kawasaki o nej povedal: „Táto kniha je de facto štandardom pre ovládnutie psychológie presviedčania. Ak si ju neprečítate, dúfam, že si užijete mlátenie hlavou o stenu a vyhadzovanie peňazí určených na marketing.“

robert cialdini kniha vliv
Robert Cialdini a jeho bestseller (Foto: autor)

Dozviete sa v nej aj o pravidle reciprocity a jeho fungovaní– čo sa odohráva v našej mysli, keď dostaneme niečo zadarmo a prečo dotyčnému túto láskavosť chceme čo najskôr oplatiť?

Patrik Barták prezradil, ako toto pravidlo môžete využiť v podnikaní: „Výzvou je vytvorenie dostatočne silného záväzku, ktorý donúti človeka firme niečo na oplátku vrátiť. Typický príklad je získavania kontaktných informácií na zákazníkov výmenou za stiahnutie napríklad vzdelávacieho e-booku.“ Ak chcete vedieť, ako presvedčiť ľudí a ako odolať manipulácii, táto kniha si zaslúži vašu pozornosť.

Reklama

Mindhunter

V roku 2017 Netflix predstavil seriál inšpirovaný skutočnými udalosťami – Bill Tench a Holden Ford, agenti FBI, sa v 70. rokoch stretávajú s odsúdenými sériovými vrahmi a snažia sa pochopiť ich správanie a motívy. Rozhovory si nahrávajú, analyzujú a hľadajú vzorce v konaní zločincov. Niekedy je dôležitým faktorom matka, inokedy odmietnutie zo strany ženy. Tench a Ford sú priekopníci, ktorí ako prví používajú psychológiu počas vyšetrovania a stretávajú sa s nedôverou. Ich progresívne metódy vám pomôžu pochopiť nielen motiváciu zločincov, ale aj bežných ľudí a vidieť v ich správaní vzorce.

Zaplatili by ste za knihu 400 dolárov a viac?
Čitatelia tohto autora áno

Patrik Barták prezradil, prečo sa oplatí poznať vzorce správania zákazníkov: „Zábavný je príklad, keď reťazec Target na základe minulých nákupov naviazaných na kreditnú kartu, predpovedal, že istá mladá slečna bude tehotná a tomu prispôsobil akciové kupóny, ktoré posielali do domácnosti.“ Nahnevaný otec sa sťažoval, no nakoniec vysvitlo, že spoločnosť správanie vyhodnotila správne a jeho dcéra bola skutočne tehotná. Mindhunter vám pomôže pochopiť tieto vzorce a všímať si konanie zákazníkov, ktoré môžete využiť vo svoj prospech. A to všetko zabalené v krásnych záberoch zo štýlových 70. rokov v USA doplnené precíznymi dialógmi.

Dan Ariely – Aké drahé je zadarmo

Dan Ariely je profesor psychológie a behaviorálnej ekonomiky so zmyslom pre humor a skvelými postrehmi. S gráciou rieši, podľa čoho sa rozhodujeme pri nakupovaní zubnej pasty či objednávaní piva v bare. Mnoho z nás je presvedčených, že to robíme racionálne, môže za to však mnoho skrytých iracionálnych faktorov. Ak si objednáte rovnaké pivo ako vaši kamaráti pri stole, je veľmi pravdepodobné, že vaše rozhodnutie ovplyvnili sociálne zvyklosti.

Dani Ariely a jeho kniha (Foto: autor)

Profesor Jerome Groopman z Harvard Medical School o Aké drahé je zadarmo povedal: „Skvelá kniha, ktorá vás donúti smiať sa aj vážne sa zamyslieť. Ariely preberá všetko od placebo efektu až po opojnú chuť Pepsi a pritom odhaľuje všetky tie rafinované triky, ktoré na nás skúša marketing.“ Dan Ariely pomocou vedeckých výskumov ukazuje, aký dôležitý je obal produktu, ale aj to, prečo sme fascinovaní slovom „zadarmo“.

House of Cards

Ak ste sa doteraz úspešnému seriálu z politického prostredia vyhýbali, lebo „politika je pánske huncútstvo“, možno prišiel čas, aby ste mu dali šancu. House of Cards nie je iba o politickom súboji, je aj o komunikácii s ľuďmi a dôležitosti predpovedať správanie svojho súpera. Frank Underwood v podaní nenapodobniteľného Kevina Spaceyho vám ukáže, aké dôležité je poznať ľudí, s ktorými idete diskutovať – ak chcete uspieť, mali by ste o nich vedieť viac, ako vedia oni o sebe.

Získať to, čo si predsavzal – to je cieľ Franka Underwooda. V ceste za jeho naplnením mu pomáha aj manipulovanie ľudí. Ako viesť rozhovor tak, aby skončil podľa vašich predstáv? Frank Underwood to vie, lebo je skvelý psychológ, ktorý vám dovolí nahliadnuť nielen do hláv svojich súperov, ale aj do jeho vlastnej. V House of Cards sa nepoužívajú práve najčistejšie taktiky, vedieť však o ich existencii je viac ako užitočné.

Spoznať princípy psychológie, ktoré oceníte v podnikaní, môžete aj atraktívnejšou formou, ako sú odborné skriptá. Je len na vás, či začnete knihou, alebo seriálom.