Svet v roku 2049

Od nežnej revolúcie uplynie 30 rokov. Vo viacerých textoch tohto vydania sa obzeráme dozadu, prinášame ale aj tri pohľady expertov na to, kde sa môžeme ocitnúť o ďalších 30 rokov.

Príbeh malého slovenského Ferrari

Značku Xray pozná len málo Slovákov, hoci je to rýdzo slovenská miniautomobilka. Jej základy položil hneď po revolúcii konštruktér Juraj Hudý. Z dielničky v paneláku za tri desaťročia slobodného trhu vybudoval rozľahlý moderný závod, v ktorom dáva prácu stovke ľudí.

Smrť krásnych fabrík

Zmenu v roku 1989 neprežili mnohé staré fabriky. Niektoré preto, že za minulého režimu boli dotované, a teda nerentabilné, iné nenašli na nových trhoch odbytisko, ďalších výroba jednoducho prirodzene zostarla. Ostali po nich objekty, z ktorých mnohé nesú v sebe odkaz siahajúci ešte do čias monarchie, puto k vzácnej priemyselnej histórii Slovenska. Dlhý čas však o tento typ pamiatok nebol vo verejnosti záujem,  aj preto neraz ľahko padli za obeť buldozérom developerov či len opustené chátrali. Záujem o ne vzbudili Miroslav Beňák, Andrej Sarvaš a Martin Lipták so svojím združením Čierne diery. V spolupráci s nimi prinášame fotostory o starých továrňach, ktoré zanikli či ukončili výrobu v posledných tridsiatich rokoch.

Slovenský dizajnér svetových trofejí

Peter Olah mal o svojom budúcom povolaní jasnú predstavu už od štyroch rokov. Detská záľuba vo vyfarbovaní áut postupne prerástla do vážnych kariérnych plánov, a tak šiel študovať dizajn na Slovenskú technickú univerzitu. Dnes vedie tím interiérového dizajnu v automobilke Škoda a navrhuje trofeje pre Tour de France, Formulu 1 a jeho dizajn nesie aj pohár pre najhodnotnejšieho hráča tohtoročných majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. Olah hovorí, že dizajn už dnes nie je len o tom, ako produkt vyzerá, a nestačí na to, aby ste boli dobrým umelcom. „Musíte byť tak trochu inžinier, sociológ, marketér aj ekonóm.“ V rozhovore pre Forbes hovorí o svojej ceste, slovenskom dizajne aj o projekte Flowers for Slovakia, ktorým pomáha slovenských študentov dizajnu dostať do svetových firiem.