Špeciál Made in Slovakia 2019
Od nežnej revolúcie uplynie 30 rokov. Vo viacerých textoch tohto vydania sa obzeráme dozadu, prinášame ale aj tri pohľady expertov na to, kde sa môžeme ocitnúť o ďalších 30 rokov.
Značku Xray pozná len málo Slovákov, hoci je to rýdzo slovenská miniautomobilka. Jej základy položil hneď po revolúcii konštruktér Juraj Hudý. Z dielničky v paneláku za tri desaťročia slobodného trhu vybudoval rozľahlý moderný závod, v ktorom dáva prácu stovke ľudí.
Zmenu v roku 1989 neprežili mnohé staré fabriky. Niektoré preto, že za minulého režimu boli dotované, a teda nerentabilné, iné nenašli na nových trhoch odbytisko, ďalších výroba jednoducho prirodzene zostarla. Ostali po nich objekty, z ktorých mnohé nesú v sebe odkaz siahajúci ešte do čias monarchie, puto k vzácnej priemyselnej histórii Slovenska. Dlhý čas však o tento typ pamiatok nebol vo verejnosti záujem, aj preto neraz ľahko padli za obeť buldozérom developerov či len opustené chátrali. Záujem o ne vzbudili Miroslav Beňák, Andrej Sarvaš a Martin Lipták so svojím združením Čierne diery. V spolupráci s nimi prinášame fotostory o starých továrňach, ktoré zanikli či ukončili výrobu v posledných tridsiatich rokoch.
Peter Olah mal o svojom budúcom povolaní jasnú predstavu už od štyroch rokov. Detská záľuba vo vyfarbovaní áut postupne prerástla do vážnych kariérnych plánov, a tak šiel študovať dizajn na Slovenskú technickú univerzitu. Dnes vedie tím interiérového dizajnu v automobilke Škoda a navrhuje trofeje pre Tour de France, Formulu 1 a jeho dizajn nesie aj pohár pre najhodnotnejšieho hráča tohtoročných majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. Olah hovorí, že dizajn už dnes nie je len o tom, ako produkt vyzerá, a nestačí na to, aby ste boli dobrým umelcom. „Musíte byť tak trochu inžinier, sociológ, marketér aj ekonóm.“ V rozhovore pre Forbes hovorí o svojej ceste, slovenskom dizajne aj o projekte Flowers for Slovakia, ktorým pomáha slovenských študentov dizajnu dostať do svetových firiem.