Automobilka Porsche úspešne vstúpila na frankfurtskú burzu. V najväčšom európskom IPO za poslednú dekádu získala od investorov približne 9,4 miliardy eur.
Počas prvého dňa sa jej akcie držali nad emisnou cenou, zatiaľ čo európske burzy ďalej padali v turbulenciách vyvolaných rekordnou infláciou, vysokými úrokovými sadzbami a neistými vyhliadkami do budúcnosti.
Nemecký Volkswagen ako materská spoločnosť Porsche stanovil finálnu cenu za jednu akciu na 82,5 eura. Hornú hranicu skôr oznámeného cenového rozpätia určil pre vysoký záujem investorov.
Ten sa počas štvrtkového (29. 9.) obchodovania potvrdil a akcie sa v jednej chvíli posilnili na takmer 87 eur za kus, neskôr sa však vrátili na úroveň emisnej ceny. Koncom dňa sa hodnota akcie hýbala medzi na 82,60 a 83,50 eura za kus a v podobnom duchu pokračuje krivka aj počas piatkového doobedia.
Debut Porsche AG na burze
Zdroj: CNBC
Objednávky cenných papierov Porsche obchodovaných na burze zadalo v rámci IPO zhruba 650 investorov. Takmer polovici z nich však neboli pre vysoký dopyt pridelené, uviedla agentúra Bloomberg.
Množstvo akcií je totiž značne obmedzené, automobilka voľne ponúkla iba 12,5 percenta z celkového počtu 911 miliónov kusov.
„Finančné ukazovatele hovoria v prospech investície do tejto značky. V posledných rokoch môžeme sledovať kontinuálny nárast tržieb až k 30 miliardám eur za rok 2021. V rámci celej skupiny predstavuje Porsche to najcennejšie, čo Volkswagen má. V roku 2021 mali vozidlá Porsche podiel na tržbách 11,2 percenta a vygenerovali zisky pre celú skupinu 22,9 percenta,“ komentoval IPO Erik Kmeť, konateľ investičnej spoločnosti K&L Rock.
Po úspechu Porsche by podľa neho mohli na burzu zamieriť aj ďalšie značky z portfólia Volkswagenu, napríklad Audi.
Opatrný rast
Zatiaľ čo Porsche je po štvrtku na burze v pluse, akcie materského Volkswagenu sa o takmer osem percent oslabili.
„Trh skrátka čakal, že IPO Porsche bude bombastické a počas prvého obchodného dňa akcie vystrelia nahor o desiatky percent. Pritom vidíme iba opatrný rast,“ myslí si Tomáš Pfeiler, manažér portfólia spoločnosti Cyrrus.
Nedarilo sa ani akciám holdingu Porsche SE, ktoré vo štvrtok klesli o desať percent. Holding vlastní rodina Porsche-Piechovcov a drží cez neho aj svoj väčšinový podiel kmeňových akcií Volkswagenu.
So vstupom Porsche na burzu získal prominentný rod priemyselníkov v rovnomennej automobilke väčší vplyv na rozhodovanie. Porsche SE totiž novo drží 25 percent kmeňových akcií Porsche.
Prekonal aj Mercedes-Benz
Trhová kapitalizácia výrobcu luxusných áut vychádza po burzovom debute na viac ako 75 miliárd eur. Podľa tejto metriky je teraz piatou najväčšou automobilkou sveta, väčšou ako Mercedes-Benz, Ford alebo BMW.
Pokiaľ ide o hodnotu vydaných akcií, Porsche je najväčším nemeckým IPO od Deutsche Telekomu v roku 1996 a najväčším v Európe od uvedenia švajčiarskeho komoditného gigantu Glencore v roku 2011.
Budúcnosť je elektro
CEO Porsche Oliver Blume vyjadril vo štvrtok spokojnosť s tým, ako vstup na burzu prebehol, a zároveň odmietol obavy niektorých investorov z jeho duálnej roly.
Šéfuje totiž Porsche, ako aj celému koncernu Volkswagen a v dohľadnej dobe sa na tom nebude nič meniť. „Je to naše vedomé rozhodnutie a neexistuje žiaden časový horizont, v ktorom sa bude prehodnocovať,“ uviedol Blume.
Porsche získalo na frankfurtskej burze prostriedky, ktoré pravdepodobne investuje hlavne do elektromobility. Do tohto sektora sa presúva od uvedenia plne elektrického vozidla Taycan v roku 2019.
Do roku 2030 chce, aby elektroautá tvorili osemdesiat percent predajov. Blume však vo štvrtok odmietol, že by automobilka smerovala k čisto elektrickej produkcii.
Článok pôvodne vyšiel na Forbes.cz. Autorom je Marek Tomanka.