Dotyk digitalizácie je možné vniesť aj do takého tradičného odvetvia, ako je vinárstvo. Práve na nej vystavali svoj biznis model spoluzakladatelia novej firmy Vineway, Michal Mrva a Matej Murcko, ktorá sa špecializuje na moderné ochutnávky vín.
Čo sa stane, keď sa spojí tradičný biznis a inovácie? Napríklad aj digitalizovaná degustácia vín. Pre niekoho nepredstaviteľné rúhanie, pre iných rentabilný biznis, ktorý predstavuje vína menších vinárstiev širšiemu publiku.
Príbeh spoločnosti Vineway sa rodí v srdci vinárskeho kraja a stojí za ním Michal Mrva, ktorý sa moderným spôsobom rozhodol kráčať v stopách svojho otca, spoluzakladateľa známeho vinárstva Mrva & Stanko, a jeho dlhoročný kamarát zo školských lavíc Matej Murcko.
Menšie vzorky a virtuálny someliér
Ich biznis je postavený na dvoch pilieroch. Prvým je sprostredkovanie degustácie pre širšiu verejnosť, ale aj someliérov cez degustačný box v originálnom balení. Klienti si teda nemusia kupovať celé fľaše a niekoľko druhov vín môžu spoznať cez menšie vzorky. Tie im prídu domov a po naskenovaní QR kódu ich počas domácej degustácie sprevádza virtuálny someliér, ktorý vysvetľuje, v čom je víno unikátne, aké sú v ňom chuťové vnemy.
Ako spoluzakladatelia naznačujú, spočiatku bol Mrva starší voči tejto myšlienke opatrný. „Otec je našou veľkou oporou. Keď som za ním prišiel prvýkrát s myšlienkou degustačných setov, ktoré by boli namiesto klasických fliaš v decových fľaštičkách, trochu krútil očami,“ hovorí so smiechom Michal Mrva s tým, že dôvera voči ich plánom narástla, keď dokázali splniť všetky kvalitatívne požiadavky na vína.
Rešpekt otca
„Do dnešného dňa si spolu sadneme za stôl, ochutnávame nové vína a vyberáme ich spoločne. Občas sa stane, že zaradíme víno, s ktorým otec nie je stotožnený, ale je to náš biznis a rešpektuje naše rozhodnutia,“ pokračuje.
Digitálne ochutnávanie z pohodlia domova je len jednou časťou príbehu. Druhým pilierom, na ktorom stojí ich podnikanie je podpora malých vinárov. Michal a Matej si uvedomovali, že vinárske odvetvie potrebuje nový prístup. Slovenské a stredoeurópske vína si zaslúžia pozornosť a uznanie na svetovej scéne. Ich cieľom je teda predstaviť malých a stredných výrobcov vína s jedinečnými príbehmi.
Sú platformou, ktorá umožňuje ochutnať viac vín bez nutnosti kupovania celých fliaš, čím sa znižuje vstupná bariéra do sveta vín. „Keď som žil v Holandsku, veľmi ma hnevalo, že naše vína nemajú také rozpoznanie, ako by si zaslúžili,“ opisuje Mrva.
Keď som žil v Holandsku, veľmi ma hnevalo, že naše vína nemajú také rozpoznanie, ako by si zaslúžili.
Michal Mrva
Podľa spoluzakladateľov totiž svet vín siaha ďaleko za hranice Veľkej trojky, teda vinárskych krajín – Španielska, Francúzska a Talianska. Vína zo spomínanej trojice krajiny sú bez pochyby široko obľúbené, svojou industriálnou výrobou však stláčajú cenu nadol a vinári z menších krajín im môžu len ťažko konkurovať.
„Svet vína je omnoho bohatší. Kvôli masovej výrobe a nedostatočnému marketingu vinárov zo Slovenska, Grécka či Bulharska sa len ťažko presadia,“ vysvetľuje zasa Matej.
Dnes má dvojica v ponuke sedem degustačných boxov, z ktorých si zákazníci môžu vybrať tie, ktoré im sedia alebo objavovať neprebádané odrody. „Keď zákazníka víno zaujme, môže si u nás kúpiť celú fľašu a členovia nášho klubu majú zvýhodnené ceny,“ dodáva ďalej Murcko.
Ich sortiment aktuálne pochádza z 15 krajín a približne 50 vinární.
Vínna lotéria
„Uvedomujeme si, že víno dokáže byť veľmi osobné a každý človek má iné preferencie. To, čo sa páči mne, sa zase nemusí páčiť vám. Preto, keď si dnes ľudia kupujú nové fľaše vína, je to často lotéria. Veľakrát sa stane, že víno nie je také, aké ste si ho podľa etikety predstavovali a nakoniec skončí v umývadle, pretože vám nechutí. To je naozaj škoda vína a pre daného človeka aj škoda peňazí, preto vidím veľkú pridanú hodnotu nášho modelu,“ vysvetľuje ďalší rozmer ich biznisu Mrva pri otázke, čím sa odlišujú od konkurencie.
Spočiatku bolo ich zámerom prinášať vína z nášho regiónu na západ. Keďže počas štúdia strávili čas najmä v Holandsku a Belgicku, rozhodli sa zamerať práve na tieto krajiny. Po niekoľkých mesiacoch si uvedomili, že na to, aby prerazili na globálnom trhu, by mali svoju pozíciu upevniť najskôr doma. Preto sa rozhodli urobiť krok späť a zamerať sa najmä na domácich zákazníkov.
Vybrali sme si menšie ihrisko, aby sme rýchlejšie otestovali fundamentálne aspekty biznis modelu.
Marej Murcko
Svojím zámerom si získali aj dôveru investorov. Investíciu 150-tisíc eur do nich vložil fond rizikového kapitálu Crowdberry, no s rozbiehaním firmy im pomohla aj výhra v akcelerátore spoločnosti Accace.
„Vybrali sme si menšie ihrisko, aby sme rýchlejšie otestovali fundamentálne aspekty biznis modelu. Následne príde čas expandovať ďalej,“ komentuje Murcko postupné plány firmy, ktorá pretavuje tradičný priemysel do modernej podoby, pričom zachováva rešpekt k vinárskej tradícii.