4. decembra 2020

Rešpektovať ľudí, zvieratá aj prírodu. Na týchto hodnotách vybudovala Oľga Garajová svoju značku EtikButik. Mladá Slovenka sa už počas štúdia v Prahe venovala dobrovoľníctvu, po čase dala zbohom práci v korporátnej firme a dala sa na podnikanie. Jej život nečakane zmenili – topánky. Momentálne ponúka produkty od približne 60 etických značiek. „Ide o jedno miesto, kde sa človek eticky oblečenie, obuje, nájde prírodnú kozmetiku, zmysluplné darčeky, inšpiruje sa a objaví aj nejakých pomocníkov pre každodennú udržateľnosť. Sme čisto vegánsky koncept, takže medzi produkty sa nedostane nič, čo má v zložení nejakú živočíšnu zložku,“ hovorí.

Mladú usmievavú mamičku už od študentských čias lákala práca, ktorá by mala spoločenský presah. „Som taký dlhodobý hľadač vyššieho zmyslu v živote,” hovorí. Preto sa rozhodla prihlásiť na Karlovu univerzitu v Prahe a vyskúšať odbor Studia občanské společnosti. Nebola však študentkou, ktorá by s nosom v skriptách čakala na získanie titulu. Už v tom čase sa naplno venovala dobrovoľníckej činnosti vo viacerých neziskových organizáciách.  

Postupne nachádzala to, čo ju čoraz viac bavilo. Mala príležitosť ponoriť sa hlbšie do tém sociálneho podnikania, spoločenskej zodpovednosti aj udržateľného rozvoja. „Lákalo ma prepájať svet firemného a občianskeho sektora, ale vlastne mi nikdy nenapadlo, že sama budem ten firemný sektor ako podnikateľka predstavovať,“ smeje sa Oľga.

Po skončení štúdia sa zamestnala v korporátnom svete v oblasti ľudských zdrojov. No priznáva, že to nebola jej práca snov. „Chcela som sa realizovať aj kreatívne. Lákal ma webový dizajn, a tak som si spravila kurz na prípravu webových stránok. Len tak, lebo sa mi to páčilo, ešte som nemala konkrétnu víziu vlastného e-shopu,“ hovorí Oľga.

Oľga sa rozhodla založiť svoj biznis na rešpekte voči okoliu. Foto: archív značky EtikButik

Začalo sa to topánkami

Dovtedajšie pracovné skúsenosti neboli to jediné, čo dopomohlo Oľge k dnešnému biznisu. Silným faktorom bol fakt, že v tomto období viac ako 10 rokov nekonzumovala žiadne mäso. Preto bolo pre ňu neprijateľné kupovať si napríklad kožené topánky. Alternatívou pre ňu neboli ani nekožené produkty z reťazcov rýchlej módy, pretože nič nevydržali. 

Reklama

„Začala som hľadať, či existujú iné možnosti. Narazila som na zahraničné značky čisto vegánskej obuvi, ktoré používali kvalitnejšie materiály a boli vyrobené vo férových podmienkach,“ upresňuje podnikateľka. Dozvedala sa, ako funguje módny priemysel, a to ju frustrovalo. Preto na  začiatku roka 2015 prišla Oľga s nápadom založiť vlastný e-shop s vegánskymi topánkami a etickou módou. 

Vtedy ešte pracovala v korporáte. Spolu s kolegyňou Veronikou Timkovou, ktorá bola na rovnakej vlne, sa rozhodli pustiť do podnikania spoločne. „Mali sme rady módu a po zisteniach, že kúsky rýchlej módy šijú ľudia v rozvojových krajinách v hrozných a nedôstojných podmienkach a ešte k tomu dochádza k veľkému znečisťovaniu životného prostredia, nám bolo jasné, že sa chceme vydať inou cestou,“ konštatuje Oľga. A tak vznikol EtikButik, v ktorom kamarátky stavili na rešpekt voči ľuďom, zvieratám a prírode. 

Po Česku sa rozhodla zariskovať a v čase pandémie priniesla EtikButik aj na Slovensko. Foto: archív značky EtikButik

Prvé roky boli poriadny punk

Začiatky boli podľa Oľgy skromné, bez nutnosti investovať priveľa peňazí. Kamarátky na to išli v malom, chceli otestovať, či o ich ponuku bude záujem. „Založila som si živnosť a Veronika mi pomáhala ako dobrovoľníčka. Dohodli sme sa, že keď sa to rozbehne, založíme firmu,“ hovorí a ihneď pokračuje: „Ja som skrátka ten typ, ktorý funguje na nadšení. Keď ma niečo nadchne, mám v sebe množstvo energie a túžim si to vyskúšať.“ A EtikButik ju bavil až natoľko, že sa mu venovala po nociach popri zamestnaní. 

Už v novembri 2015 sa kamarátkam podarilo nájsť v Prahe ideálny priestor, v ktorom otvorili svoj prvý showroom a výdajňu tovaru. Sprvu mali dvere otvorené iba pár hodín týždenne, aby na miesto stíhali chodiť po práci, cez voľné dni alebo víkendy. Postupom času EtikButik rástol a menili sa aj životy kamarátok. „Prešla som z plného úväzku v korporáte na pol úväzku v neziskovke Člověk v tísni, ktorá mala sídlo len 10 minút od showroomu. Bola som nadšená, ako sa mi môj život podarilo prepojiť,“ vysvetľuje.  

Kým Oľga v biznise nachádzala samú seba, Veronika po pár mesiacoch zistila, že podnikanie nie je to, čomu sa chce venovať. Ich cesty sa preto rozišli. „Aj takto po pár rokoch na začiatky, keď sme v tom boli dve, rada spomínam. Malo to energiu spolupatričnosti a vytvárania niečoho nového, kreatívneho a zmysluplného. A bavil ma ten punk,“ smeje sa. Aj napriek tomu, že Veronika sa viac tomuto biznisu nevenovala, nebola Oľga nikdy sama. Od začiatku jej pomáhal manžel, súrodenci aj priatelia. „Na ľudí sme mali veľké šťastie, podarilo sa nám dať dokopy skvelý tím, niektorí kolegovia sú s nami skoro od začiatku a môžem sa na nich naozaj spoľahnúť,“ dodáva Oľga. 

Aká je jej vízia? Vytvoriť miesto, v ktorom nákupy nebudú sprevádzať výčitky svedomia. Foto: archív značky EtikButik

Počas pandémie otvorila slovenskú pobočku

Hoci Oľga stojí na čele EtikButiku už päť rokov, nikdy sa mu nevenovala na plný úväzok. Aktuálne je na rodičovskej dovolenke so synom Jakubom. „Dvakrát sme sa s obchodom sťahovali. Prvýkrát cez ulicu, a len čo sme sa tam trochu zabývali, tak som otehotnela,“ dodáva s úsmevom. Vlani, keď nemal jej syn ešte ani rok, presunuli kamennú prevádzku do lokality pražskej Náplavky.  

Pre Oľgu to bolo náročné obdobie, počas ktorého mala problém skĺbiť podnikanie a materské povinnosti. Jej najväčšou výzvou je momentálne nedostatok času. Počas pandémie koronavírusu totiž otvorila e-shop aj prevádzku EtikButiku na Slovensku. Pobočku v Bratislave majú pod palcom jej sesternica Tereza Kavalírová s priateľom Martinom Kusým, obaja sú podľa Oľgy mladí ekonadšenci, preto im dala šancu sa realizovať.

Na Slovensku však zvolila iný prístup ako v Česku. „Rovno sme si našli väčší priestor, z ktorého sa už nebudeme musieť sťahovať, a radšej ho ešte budeme zdieľať s podobne naladenými projektmi,“ vysvetľuje. 

Oľga zverila bratislavskú kamennú predajňu do rúk svojej rodiny. Foto: archív značky EtikButik

Nielen obchod, ale aj inšpiratívne miesto

S rozbehom slovenskej prevádzky pomáhali Oľge rodinní príslušníci a priatelia. Výzvou pre ňu bolo zariadiť bratislavský priestor na diaľku. Situáciu jej totiž komplikovala pandémia koronavírusu a fakt, že syn bez jej prítomnosti ešte v noci nevydrží. Nebolo to optimálne riešenie, ktoré by si za iných okolností vybrala, no krok po kroku sa posúva tým správnym smerom. „Všetko je v procese, s istými nedokonalosťami sa vzhľadom na aktuálnu situáciu počíta. Budúci rok snáď všetko doladíme,“ smeje sa. 

Momentálne je jej cieľom zviditeľniť slovenský e-shop a naučiť zákazníkov pravidelne navštevovať kamennú prevádzku, ktorá sa nachádza na prvom poschodí. Navyše nemá vstup ani výklady priamo z ulice. „Máme z Česka skúsenosť, že si nás zákazníci našli aj v menej frekventovanej ulici, do ktorej by inak nešli. Veríme, že podobnú skúsenosť budeme mať aj na Slovensku,“ ozrejmuje. Poloha City Gate sa jej páči aj kvôli tomu, že v okolí sídlia ďalšie značky s podobnou filozofiou. 

Majiteľka EtikButiku dúfa, že sa predajne stanú miestom inšpiratívnych stretnutí s ľuďmi, ktorí vyznávajú rovnaké hodnoty. Foto: archív značky EtikButik

A aké má Oľga očakávania od slovenského trhu? Ku šťastiu by jej stačilo, keby mesačné tržby dokázali pokryť prenájom priestoru, platy zamestnancov a nákup tovaru. Jej cieľ je jasný: „Rada by som vytvorila pekný, inšpiratívny priestor, ktorý bude prinášať etické a udržateľné alternatívy, a bude prepájať komunitu ľudí, ktorým sú tieto témy blízke.“ Okrem toho dúfa, že sa jej v budúcom roku podarí usporiadať v nových priestoroch pop-up udalosti a nadviazať spoluprácu s ďalšími projektmi. Rada by svoje EtikButiky posunula smerom k sociálnemu podnikaniu či podpore znevýhodnených skupín. „To je časovo náročnejšie a zatiaľ mi na to neostala energia,“ uzatvára . 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?