Množstvo práce, „horiace“ termíny alebo osobnostné rozdiely môžu spôsobiť, že sa v práci cítime pod tlakom. A ešte keď sa pridá celková strata kontroly, pocit sa zdvojnásobí. Nepodliehajte pocitu bezmocnosti. Aby ste lepšiu zvládali rôzne situácie, ktoré vás privádzajú do stresu, máme pre vás päť tipov.
1. Vytvorte si realistický denný zoznam úloh.
Ak ste v strese, pretože máte veľa práce, urobte si prestávku, alebo prestaňte úplne pracovať. Napíšte si zoznam úloh, ktoré budete v daný deň riešiť, a snažte sa nemyslieť na to, čo je potrebné na druhý deň urobiť. Jednoducho riešte len povinnosti pre daný pracovný deň.
Keď prácu, aspoň na chvíľu, prerušíte, môže sa vám zdať, že bude zvládnutejšia. Keď totiž splníte jednu z úlohu na zozname, budete sa hneď cítiť spokojnejší. Uistite sa, že svoju pracovnú záťaž zvládnete. Vytvorte si realistický denný zoznam úloh, aby ste si stanovili očakávania vopred.
2. Vytvárajte si šablóny.
Šablóny eliminujú opakujúce sa a nadbytočné prvky práce. Prečo písať rovnaké nadpisy do denných alebo týždenných poznámok, ak môžete vytvoriť šablónu, ktorá má nadpisy už napísané pri otvorení dokumentu? Čím viac prvkov svojej práce dokážete zautomatizovať, tým viac času vám zostane.
Šablóny môžu pomôcť aj vašim kolegom. Ak ste na dovolenke alebo na PN-ke, uľahčia im dokončenie práce, za ktorú ste zvyčajne zodpovední. Odpadne vám aj zdĺhavé vysvetľovanie, ako by mali riešiť úlohu alebo vytvoriť dokument, aby bol výsledný produkt konzistentný.
3. Spoznajte svojich kolegov ako ľudské bytosti.
Práca s ľuďmi môže byť náročnejšia ako samotná práca. S rôznymi osobnosťami a prístupmi môže byť ťažké pracovať, ak chýba porozumenie a dôvera. Ak si nájdete čas na pochopenie svojich kolegov, môže to pomôcť odhaliť motivácie a dobré úmysly, ktoré zdieľate spoločne. Takto sa môžete zbaviť predsudkov a vybudovať si vzájomnú dôveru. Práve tá je základom pevného pracovného vzťahu.
Investujte čas a energiu, aby ste spoznali svojich kolegov. Môže mať podobu virtuálnej (alebo reálnej) kávy, šťastnej hodinky po práci či small talku pred mítingom. Vzťahy nie sú transakčné, vyžadujú si čas a vašu snahu o ich rozvíjanie.
4. Stanovte očakávania pre ostatných.
Stanovte si očakávania so svojimi kolegami a manažérom. Komunikujte, ako vidíte svoju prácu, vrátane potenciálnych prekážok a načasovania. Ak nevyjadríte svoje obavy, ostatní ľudia o nich nebudú vedieť.
Byť dobrý vo svojej práci vyžaduje, aby ste riadili iných ľudí, aj keď nie ste vo formálnej manažérskej úlohe. Váš manažér alebo šéf nemusí vedieť o každodenných podrobnostiach alebo o jednotlivých postupoch, ktoré sú potrebné na dokončenie projektu. Preto s nimi musíte komunikovať, aby ste zaistili, že môžu dosiahnuť svoje ciele a celkové ciele organizácie.
Stanovenie očakávaní môže byť náročné pre mladších profesionálov, ale môžete to urobiť. Nespochybňujte ich autoritu. Komunikujete fakty a ponúkajte riešenia. Vaša komunikácia je rozhodujúca, aby ste im pomohli uspieť. Stanovte si očakávania, ktoré vám pomôžu lepšie zvládať vaše pracovné zaťaženie, a dodržujte smer dosahovania a podpory organizačných cieľov.
5. Požiadajte o pomoc.
Požiadať o pomoc môže byť najjednoduchšou odpoveďou na zníženie stresu na pracovisku, ale môže to byť ten najťažší krok. Žiadosť o pomoc vyžaduje, aby sme priznali svoju zraniteľnosť.
Neznamená to však, že ste nešikovný alebo neinteligentný. Skôr tým demonštrujete, že si uvedomujete, čo momentálne dokážete zvládnuť, a ste viac odhodlaní dosahovať firemné ciele ako chrániť svoje ego. Ochota požiadať o pomoc a prijať pomoc je pri tímovej práci rozhodujúca. Máte tak silu lepšie zvládať stresové situácie.
Napíšte si realistický denný zoznam úloh, vytvorte šablóny, rozvíjajte vzťahy so svojimi kolegami, stanovte si očakávania a požiadajte o pomoc. Toto sú jednoduché pravidlá, ako zvládať aj tie najťažšie stresové situácie, ktoré vás na pracovisku čakajú.
Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je prispievateľka Avery Blank.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]