15. mája 2021

Lásku k hudbe utvrdili v biznise. Ide im najmä o to, aby svojou prácou dokázali, že aj na Slovensku môžu vznikať kvalitné produkty, ktoré si získajú právoplatné miesto vo svete. „Keďže domovom hudobníkov, ktorí hrajú na banjo a mandolínu, sú hlavne Spojené štáty americké, tak to je trh, na ktorý sa predovšetkým zameriavame,“ ozrejmuje Richard Ciferský, ktorý spolu s Miroslavom Duraiom stojí za značkou Banjolit. Ich vlajkovou loďou sa stali drevené opierky Dr. Arm. Tieto produkty tvoria vlastnoručne z drevín, akými sú javor, orech, mahagón či zebrano. „Niekto by povedal, že sa dá opierka vyrobiť z čohokoľvek, ale my potrebujeme rovnako kvalitné drevo, aké sa používa na výrobu hudobných nástrojov,“ vraví Richard. 

Komunita hudobníkov, ktorých okúzlila hra na banjo či mandolínu, je podľa neho roztrúsená po celom svete. Aj to je dôvod, vďaka ktorému sa produkty značky Banjolit dostali do Spojených štátov amerických, ale napríklad tiež do Austrálie, Japonska, Veľkej Británie, Nemecka, Španielska či Holandska. „Pre nás bolo takou zaujímavosťou, že sme dostali aj objednávku z maličkého ostrova Guernsey, ktorý sa nachádza medzi Francúzskom a Anglickom,“ dodáva. 

Namiesto vinára sa dal na cestu hudobníka

Richard vyrastal v Pezinku. Keďže jeho rodina mala blízko k vinárstvu, Richard vyštudoval Strednú odbornú školu vinársko-ovocinársku v Modre. Napriek tomu existovalo v jeho živote niečo iné, čo ho absolútne pohltilo. „Viac ako víno ma priťahovala hudba, ktorej sa venujem od 13 rokov, keď som začínal hrou na violončelo,“ vysvetľuje. 

Na začiatku príbehu značky Banjolit netreba hľadať nič iné, než čistú lásku k hre na hudobný nástroj banjo. Drevený produkt na fotografii je určený na trénovanie vybrnkávania. Foto: Matej Kmeť

Avšak už o dva roky neskôr objavil čaro banja, vďaka ktorému sa neskôr – už ako profesionálny hudobník – dostal spoločne s kapelou Fragment do Spojených štátov amerických a ďalších zahraničných lokalít. V tom čase vôbec netušil, že cestovaním nenaberá iba hudobné skúsenosti, ale postupne si buduje dôležité kontakty, ktoré raz zúročí vo vlastnom podnikaní. Príbeh značky Banjolit sa začal písať v roku 2013 odvážnou víziou. 

V tom čase sa totiž Richard spojil s ďalšími dvomi vášnivými hudobníkmi, ktorí si zamilovali hru na banjo rovnako ako on. Členom tohto trojčlenného tímu bol okrem jeho budúceho spoločníka aj ich spoločný mentor a vzor – Robert Neuszer, v minulosti známy výrobca basových gitár, ktorý je v dnešnej dobe jedným z najlepších odborníkov na setup nástrojov. 

Reklama

Za cieľ si vtedy dali vytvoriť elektrickú verziu banja, ktoré by prinieslo nové možnosti hry na tento nástroj, a to aj v kapelách s bicími. „Uvedomovali sme si, že bude potrebné zlepšiť komfortnosť hrania, a tak sme začali s vývojom vlastnej drevenej opierky aj napriek tomu, že na trhu už zopár výrobcov bolo, no ich prevedenie nespĺňalo naše predstavy,“ ozrejmuje. 

Značku odštartovali ako projekt sami pre seba

Obrovský potenciál týchto produktov nezostal nepovšimnutý. A tak sa Richard, ktorý vtedy býval v Česku, rozhodol v roku 2018 vydať na cestu podnikania, urobiť z drevených opierok hlavný produkt značky Banjolit a posunúť ich ďalej.

Do biznisu sa spoločne s ním pustil aj Miroslav Durai, s ktorým sa poznali z hudobných akcií aj so spolupráce na elektrickom banje. „On je vyučený stolár, no pracoval dlhší čas ako reštaurátor, čo sa odráža aj v jeho precíznej práci s drevom,“ dodáva Richard. 

Richard (vľavo) a Miroslav (vpravo), ktorí stoja za značkou Banjolit, sa v spoločnom biznise našli. Spoluprácu si pochvaľujú. Foto: Matej Kmeť

Spoločníci sprvu nepotrebovali veľké investície, pretože výrobu odštartovali najmä ako projekt sami pre seba. Počiatočný vývoj drevených opierok preto dokázali zastrešiť vlastnými zdrojmi.

„Veľkou výhodou bolo, že Miroslav mal už vybavenú dielňu, keďže sa venuje aj výrobe hudobných nástrojov pod svojou značkou Coall,“ vraví Richard. Financie sa žiadali postupne po založení firmy a rozrastaní tímu. 

Od začiatku je základnou filozofiu spoločníkov to, aby ľuďom zlepšili komfort počas hrania a dovolili im naplno sa koncentrovať na hudbu bez akýchkoľvek nepríjemností. „Samotné banjo má štandardne nekomfortnú kovovú opierku, a to je materiál, ktorý je prirodzene chladný a často spôsobuje aj alergie,“ prízvukuje Richard. 

Kontakty z ciest sa premenili na prvú spoluprácu

Spoločníkom ide o to, aby svojou prácou dokázali, že aj na Slovensku môžu vznikať kvalitné produkty, ktoré si získajú právoplatné miesto vo svete. K opierkam na banjá pridali tiež opierky určené pre mandolíny. „Sú to nástroje bluegrassovej hudby, ktorá je našou srdcovkou,“ hovorí Richard. Ich produkty si vyskúšali aj známi muzikanti ako Mike Marshall, Tony Furtado či Chris Pandolfi. 

Projekt, ktorý spoločníci začínali v prvom rade sami pre seba, dnes žne úspech aj v zahraničí. Foto: Matej Kmeť

„Keďže domovom hudobníkov, ktorí hrajú na banjo a mandolínu, sú hlavne USA, tak je to trh, na ktorý sa predovšetkým zameriavame,“ ozrejmuje Richard. Spoločníkom sa podarilo za veľkou mlákou nadviazať aj spolupráce s tromi predajcami, ktorí ich produkty ponúkajú v Springfielde (Missouri), Fort Lauderdale (Florida) a Rochestri (New York). 

To, že sa produkty ich značky nachádzajú v ponuke amerických obchodov, nadväzuje aj na Richardovo profesionálne pôsobenie v Spojených štátoch amerických. „Ako hudobník som na cestách spoznal mnoho ľudí. Prvá spoluprácu vychádzala z toho, že si naši kamaráti otvorili hudobniny. Ďalší predajca prišiel sám od seba, videl nás na internete a ozval sa, že by chcel naše produkty predávať. A tretí si nás našiel na festivale,“ dodáva. 

Na trh neuvedú nič, čo by sami nevyskúšali

Pandémia zobrala spoločníkom možnosť prezentovať svoje produkty na rôznych európskych a svetových festivaloch, na ktorých sa s obľubou zúčastňovali. V minulosti zavítali na český Banjo Jamboree, francúzsky La Roche Bluegrass či americký WOB, ktorý organizuje IBMA, a SPBGMA festival. Zároveň sa vždy snažili navštevovať aj workshopy, na ktorých sa stretáva komunita ľudí, ktorí sa učia a zoznamujú s hrou na rôzne hudobné nástroje. 

Za každým produktom značky Banjolit treba hľadať poctivú ručnú prácu a kvalitné materiály. Foto: Matej Kmeť

„Na začiatku pandémie sa menej predávalo, čo znamenalo aj menšiu výrobu, tak sme čas investovali do vymýšľania ďalších produktov a nového webu, s ktorým nám veľmi pomohol nový člen tímu Adam,“ dopĺňa Richard.

Každá novinka v ponuke značky Banjolit pritom vychádza z toho, čo oni sami ako hudobníci potrebujú. Okrem toho nezostávajú chladnými ani voči dopytu ďalších muzikantov, ktorí ich oslovia s prosbou o vytvorenie ďalšieho modelu opierky, či zdieľajú nejaký nápad.  

Výsledkom toho je aj cestovný Banjo Picking Trainer, ktorý pomáha hráčom na banjo zlepšovať a cvičiť si vybrnkávaciu – rollovaciu techniku. Čo sa výziev týka, tak podľa Richarda sú nimi všetky nové produkty, ktorým predchádzajú poctivé prípravy a testovanie.

Na trh podľa ich slov nevypustia nič, čo by najskôr nevyskúšali na vlastnej koži a na čom by nedotiahli všetky detaily do dokonalosti. „Asi najväčšou výzvou bolo vyskladanie tímu a zlepšenie fungovania, aby sme sa z garáže posunuli na pozíciu riadne fungujúcej firmy, čo sa stále učíme,“ vraví. 

Pozitívne recenzie sú pre nich ako aplauz

Vízia značky zostáva pre spoločníkov nemenná – je a vždy ňou bude zlepšovanie komfortu hrania. „Na svojej ceste stretávame rôznych ľudí prinášajúcich inšpirácie. To nás viedlo tiež k novým projektom, napríklad k vývoju elektroniky pre hudobníkov,“ upresňuje Richard. 

Richard sa mal podľa vyštudovanej školy stať vinárom, no hudba ho vždy lákala oveľa viac. Foto: Matej Kmeť

A čo mu podnikanie prinieslo do života? Hoci má predchádzajúce skúsenosti s riadením tímu aj projektov pre Slovenskú Bluegrassovú asociáciu či Velvet Music a z usporadúvania koncertov, tak budovanie vlastnej firmy je pre neho niečo diametrálne odlišné.

„Tento projekt mi priniesol cieľ, odhodlanie nebáť sa prekážok a veľkú zodpovednosť,“ vraví. Každú pozitívnu spätnú väzbu od zákazníka prežíva tak, ako hudobníci prežívajú aplauz. 

Reklama

V budúcnosti by sa spoločníci so značkou Banjolit radi dostali k ešte širšej skupine hudobníkov. Najväčšmi si chcú ustrážiť kvalitu a najbližšie obdobie venujú zlepšovaniu fungovania firmy, marketingu a novým produktom.

O niečo neskôr by zase chceli svoje inovatívne nápady pretaviť tiež do značky Coall a vybudovať si vlastnú dielňu. „V nej by bolo miesto nielen pre výrobu, ale aj pre hudobné aktivity, propagáciu hudby či internetové rádio,“ uzatvára Richard. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?