Špeciálna talkshow epizóda podcastu Forbes 30pod30 sa venovala téme umelej inteligencie. Prečítajte si top myšlienky rozdelené do tematických blokov. Je AI hrozba? Môžeme prísť o prácu? Kde ju dokážeme využiť a čo nám môžu priniesť správne regulácie?
Hosťami podcastu boli:
- Jakub Mačina, špičkový výskumník v oblasti AI a člen tohtoročného rebríčka Forbes 30pod30;
- Jožo Kováč, CEO nového startupu Ayanza, ktorý stál za firmou Exponea – jednou z najúspešnejších softvérových firiem na Slovensku,
- Daniel Minárik, Chief Data & Innovation Officer spoločnosti Tatra banka.
Sú rastúce obavy na mieste?
Jakub Mačina: Sám som prekvapený, čo všetko umelá inteligencia dokáže, ale zostávam pozitívne naladený, pretože je to nástroj, ktorý nám všetkým pomôže zefektívniť našu prácu. Nepozerám sa na to ako na obavu z konca sveta, no na druhej strane sú tam aspekty, ktoré musí ľudstvo zohľadniť. Napríklad etické a bezpečnostné otázky.
Jožo Kováč: Odkedy ľudia videli v kine Terminátora, tak sa budú umelej inteligencie báť. Pop-kultúra tomu napomáha. Otázka je, či to hovorí niečo o AI alebo o ľuďoch. Skôr by som sa pozeral na riziká, ktoré by prišli, ak by sme ju nemali. Umelá inteligencia je vo všeobecnosti automatizácia. Ak by neexistovala, nemali by sme doteraz ani bagre a ľudia by kopali ručne. Tým, čo boli zvyknutí kopať na poliach, tak im to prácu vzalo. Ale asi našťastie, pretože sa ich práca zmenila a zlepšila.
Daniel Minárik: Treba si uvedomiť, že pracovný trh sa mení. Za posledných sto rokov, vzniklo 80 percent pracovných pozícií, ktoré tu predtým neboli. Strach vychádza z toho, že si myslíme, že množstvo práce je konečnej. Ale ona stále rastie, zvyšuje sa dopyt po službách a ekonomická výkonnosť sa takisto zvyšuje.
Nehovoril by som, že pracovné miesta sú v ohrození, ale pozície budú vyžadovať transformáciu a vzdelávanie sa do budúcnosti. Úspešnejší budú tí, ktorí sa budú vedieť adaptovať. Automatizácia nie je nič nové, ale aj my v banke budeme potrebovať nových ľudí, napríklad dátových vedcov. Niektoré role neboli pred pár rokmi bežné, moja rola takisto neexistovala.
Umelá inteligencia – široký pojem
Daniel Minárik: Umelá inteligencia je teraz na výslní popularity, ale funguje desiatky rokov. Je to všetko od prvých robotizácii… V bežnom živote každý používa Google Maps, prípadne sa s ňou stretávame vo výrobnom procese a pri optimalizácii.
Možno si to ani neuvedomujeme, ale už dnes používame množstvo zariadení, ktoré majú parametre umelej inteligencie. Sú to aj chatboti, ktorých služby využíva množstvo firiem a takto sa AI dostala k bežnej populácii.
Ošiaľ v rizikovom kapitále
Jožo Kováč: Aktuálne sme svedkami investičnej zimy. Týka sa to však všetkého okrem umelej inteligencie. Ale platí, že nie každý AI startup je budúca hviezda. Dnes nikto nevie, kto ňou bude. Generatívna AI je postavená na modeloch, ktorých natrénovanie stálo šialené peniaze.
Teraz je otázne, kto dokáže s investíciami v istom objeme – aj ak by hneď malo ísť o 500 miliónov – konkurovať takým gigantom ako je OpenAI alebo Microsoft, ktorí do toho natlačia miliardy.
Daniel Minárik: Určite má zmysel stavať nové startupy založené na AI, pretože mnohí z nich snívajú, že ich kúpi Microsoft alebo OpenAI, čím sa teda daná riziková investícia môže vrátiť. AI potrebuje napríklad veľmi veľa dobrých dát, aj toto je cesta, ktorou sa nové firmy môžu vydať.
Využitie AI v bežnom aj pracovnom živote
Jožo Kováč: AI vie o všetkom oveľa viac ako ja a je perfektným partnerom na diskusiu. A keď mám perfektného partnera na diskusiu, tak je to niečo podobné, akoby som sa s Federerom rozprával o tenise. Môžem to však využiť napríklad na rozhovory o manažovaní ľudí a AI zo mňa urobí lepšieho manažéra.
Jakub Mačina: Keďže je AI trénovaná na predikovaní ďalšieho slova, môže sa stať, že nedostaneme rovnaký výstupný text pri rovnakej otázke. O kvalite informácií teda toho ešte stále vieme povedať málo. Momentálne na kvalite dát pracuje veľmi veľa výskumníkov a už existujú nejaké riešenia. Dnes by som AI používal ako pomoc a inšpiráciu. Ale to platí aj o Google – nie všetko, čo je na internete, je aj pravdivé.
Jožo Kováč: Už dnes robia tieto modely mnoho pre to, aby vám dali relevantné informácie. Neodpovie vám na otázku, ako sa vyrába bomba. Existuje teda mechanizmus, ktorý vstupuje do diskusie. Môže sa to vnímať ako riziko a obmedzenie, ale aj ako zvyšovanie bezpečnosti.
Bezpečnostné regulácie
Daniel Minárik: Pokiaľ sú regulácie dobre uchopené, tak užívateľom môžu veľmi pomôcť. Samozrejme, sú ťažké na implementáciu, ale majú za úlohu ochrániť spotrebiteľa. Nie každý je expert na AI, takže by mala existovať autorita, ktorá nastavuje zodpovedné používanie. Pretože stačí jeden hráč, ktorý to zneužije a nastanú problémy.
Jožo Kováč: Na jednej strane chceme podporiť inovácie, ale na druhej strane obmedziť riziká ako ochranu osobných údajov a autorských práv. Takže veľa zdaru regulátorom, aby našli vhodné prostredie.
O morálnej integrite a emóciách
Jožo Kováč: Mám pocit, že keď konverzujeme s ChatGPT, tak vidíme, že sa správa ako vzor. S každým človekom viem mať viac konfliktov ako s ChatGPT, tak jej nepripisujme vlastnosti, ktoré jej nie sú úplne vlastné.
Jakub Mačina: Jožo má čiastočne pravdu. Vidíme prvky emócií. Z výskumného pohľadu aj v praxi je problém pomenovať, čo je etické. Ak sa pozrieme na kultúru, tak iná je v Európe, iná v Ázii, iná v Amerike. Takže budeme mať iné systémy podľa kontinentu? Kto to zadefinuje a ako? Ak budeme vedieť toto vyriešiť, tak potom môže mať integritu, ale je to veľmi ťažká téma. Neviem, či sa to niekedy podarí. Vedú sa diskusie o etickosti, čo sa musí dodržiavať, ale je problém to matematicky definovať.
Je správna doba na budovanie AI startupov?
Daniel Minárik: Ak by som to vedel, tak som asi veštec. Vždy sa riadim tým, že treba robiť to, čo nás baví a ak tomu veríte, tak je vždy správna doba, aby ste sa do toho pustili. Nevravím, že teraz to poďme robiť všetci, lebo na tom zarobíme…
Jožo Kováč: Nemusíte budovať AI startup. Môžete robiť niečo s e-commerce. Ale vždy si zadefinujte, čo pre váš biznis môže urobiť AI. Žiadna firma nemá dostatok ľudí a nemá obsadené všetky role, ktoré potrebuje.
Takže vďaka AI dokážem urobiť veľa úspor a veľa produktivity, ale neznamená to, že musím budovať AI firmu. Nikdy nebol lepší čas na budovanie inovácií a všetko, čo pre to musíme urobiť, je len mať lepší rozhovor s ChatGPT.