Keď pred takmer dvoma desaťročiami začala Želmíra Komorechová budovať značku výživových doplnkov Kompava, na slovenskom trhu neexistoval podobný výrobca. S rozmachom online predaja a s narastajúcou popularitou kolagénov či CBD produktov sa však situácia zmenila.
V rozhovore sa dozviete:
- Ako dlho trvá vyrobiť spoľahlivý produkt?
- Budú rásť ceny výživových doplnkov Kompava?
- Prečo nastal na trhu s výživovými doplnkami chaos?
- Nad čím by sa mal zákazník zamyslieť pred kúpou podobných doplnkov stravy?
Začali sa s príchodom pandémie ľudia viac zaujímať o výživové doplnky?
Určite áno. Pandémia v ľuďoch vzbudila zvýšený záujem o zdravie. Začali monitorovať trh a zisťovať, čo im pomôže ochrániť sa a vybudovať si imunitu. Donútil ich k tomu strach o zdravie, respektíve o život.
Prirodzene sa ľudia začali viac zaujímať o to, ako sa pred Covidom môžu chrániť.
Ak sa na to pozrieme z čisto biznisového hľadiska — čo ste urobili vy, ako výrobca výživových doplnkov, keď nastala táto situácia?
Zaskočilo nás obrovské množstvo objednávok. Keďže naši B2B partneri museli čeliť enormnému dopytu zo strany zákazníkov, začali robiť objednávky, na ktoré sme sa pozerali so zimomriavkami na chrbte.
Táto neistota a mimoriadna situácia nás však ako firmu ešte viac zomkla. Veľa našich zamestnancov, napríklad z obchodného oddelenia, sme museli presunúť do výrobného procesu.
Ľudia na logistike vytvárali ohromné úsilie, aby sme boli schopní získať nadštandardné množstvá surovín, ktoré sme odrazu potrebovali. Vďaka ich ústretovosti sme dokázali naplniť požiadavky, ktoré boli aj štyri či päťkrát väčšie ako po iné mesiace.
Rast cien aj o 300 percent
Výrobu síce máte na Slovensku, ale množstvo surovín dovážate zo zahraničia. Do dnešného dňa sa situácia s dodávkami rôznych tovarov a surovín nedostala na úroveň spred pandémie. Ako riešite tento problém?
Dlhodobo máme zaužívané zásobovanie na tri až šesť mesiacov vopred, čiže počiatočné objednávky sme dokázali naplniť. Tento problém u nás nastal až neskôr. Buď suroviny jednoducho neboli, alebo o ne bolo potrebné bojovať, a teda aj zaplatiť oveľa viac.
O určité ingrediencie bol enormný záujem. Napríklad o vitamín C, vitamín D3 alebo o ďalšie zložky, ktoré boli potrebné na výrobu imunitných produktov. Tým, že niektoré kontrakty sme už mali podpísané, tak sme časť dodávok dokázali ustáť. Horšia situácia bola pri segmentoch, kde sme zmluvy podpísané ešte nemali, a tak dochádzalo k zvyšovaniu cien.
Aká je situácia teraz?
Ešte horšia ako na začiatku pandémie. Suroviny začali postupne vypadávať počas minulého roka a my ich k výrobe potrebujeme asi 380. Navyše sa dovážajú z celého sveta. Dnes už každá, ku ktorej sa dostaneme, nemá cenu ako v období pred pandémiou. U niektorých dochádza aj k 300 percentnému navýšeniu, no sme radi, že suroviny vôbec máme k dispozícii.
Stalo sa, že ste nejaký produkt pre výpadok suroviny nemohli vyrobiť?
Zatiaľ jeden. Stalo sa tak pre prerušenie dodávok kreatínu z Číny. Avšak sme vo veľmi nervóznej situácii, keď premýšľame, koľko produktov nám z portfólia pre tento stav vypadne. Pri dôležitých surovinách sa nespoliehame len na jedného dodávateľa, ale sú ingredienty, ktoré zoženieme len na jednom či dvoch miestach, ako spomínaný kreatín.
Musíte zvyšovanie vstupných nákladov premietať aj do cien výrobkov?
Doteraz sme žili zo zásob, ale postupne už začíname používať nové suroviny za nové ceny. Je potrebné dodať, že za nárastom vstupných nákladov nie je cena samotnej suroviny, ale najmä zvyšovanie nákladov na logistiku. V budúcnosti sa to teda bude musieť premietnuť aj do konečných cien výrobkov.
Pretlak výrobkov s CBD
Posledné obdobie sa nesie v znamení popularity CBD výrobkov a kolagénov. Čo stojí za týmto záujmom?
CBD nie je novým produktom, len sme ho u nás kvôli legislatíve nemohli predávať. Ľudia si ho kupovali v zahraničí alebo si ho objednávali online. Tento rok sa legislatíva uvoľnila, ale stále je možné predávať ho len na určité účely a je potrebné dodržiavať prísne pravidlá.
Keďže je však, najmä pri online obchodoch, pretlak výrobkov, nastáva chaos. Zákazníci sú veľmi zmätení a nevedia, ako si majú tento produkt vybrať. Často nemajú informácie o správnom dávkovaní a rovnako nevedia, ako ho používať. Na to, aby bol produkt funkčný, ho musí vedieť zákazník používať.
Ako sa v tomto svete zorientovať?
Situácia je naozaj komplikovaná. Odrazu si každý myslí, že môže CBD vyrábať. Zákazníci, ak nevedia, ako tento produkt používať, bývajú šokovaní, pretože účinky sa nedostavia a sú to pre nich vyhodené peniaze.
Okrem toho nejde o lacný produkt. Je nevyhnutné nakupovať od dôveryhodných firiem a pocítiť aj účinok. Navyše sa na trhu vyskytujú aj produkty, ktoré obsahujú nepovolené látky ako CBG alebo množstvo THC, aj keď na obale deklarujú, že v produkte sa nenachádza. Toto môže spôsobiť obrovské problémy napríklad profesionálnym športovcom.
Ako sa vy, ako jeden z výrobcov tohto produktu, pozeráte na konkurenciu, respektíve na spomínaný chaos na trhu?
V našom regióne stále ide o novinku. Firmy nemajú skúsenosti s výrobou, ale ani s pestovaním rastliny. Je to nepreskúmaná pôda a stále tu visí veľa otáznikov. Doteraz vykonané štúdie dokazujú, že CBD má veľké terapeutické účinky, ale musíme vedieť, ako ho užívať a čo užívať.
Potrebujeme však čas, aby sme dozreli, vyselektovali sa firmy, na ktoré sa môže zákazník spoľahnúť, aby sa nemusel trápiť a zbytočne vyhadzovať peniaze.
Radšej bez influencerov
Dá sa byť v tejto sfére úspešný aj bez propagácie rôznymi influencermi na sociálnych sieťach?
V prvom rade musí výživový doplnok spĺňať množstvo parametrov. Aby ste to ako výrobca mohli dodržať, musíte tento segment naozaj poznať. Musíte vedieť, aké suroviny môžete navzájom a v akej miere miešať, ako spolu reagujú a aké môžu mať kontraindikácie.
K výživovým doplnkom sa nesmiete postaviť tak, že jedného dňa si vymyslíte, že chcete mať svoj produkt a o pár dní budete hovoriť, aké má úžasné účinky. Dnes sa na trhu objavujú podobné výživové doplnky a nemôžeme sa s tým stotožniť, pretože degradujú úsilie, ktoré vkladáme do našich produktov.
Ako to myslíte?
Štandardný čas vývoja jedného produktu môže byť aj jeden a pol roka. Potom tu máme ľudí, ktorí dokážu produkt vystavať za mesiac a dať ho do predaja. Tento produkt nie je odskúšaný, zanalyzovaný a pritom ide o niečo, čo prijímame do nášho tela.
Aj do našej firmy volali rôzni záujemcovia o výrobu výživových doplnkov, o ktorých sme vedeli, že takto nemôžu fungovať, prípadne môžu byť nebezpečné. S tým sme sa jednoducho nemohli stotožniť. Ak si zákazník kúpi niečo len na základe reklamy na sociálnej sieti, môžeme o kvalite tohto produktu naozaj polemizovať.
Za svoje podnikateľské aktivity si vyslúžila tento rok ocenenie Slovenka roka. Foto: Archív Želmíry Komorechovej
Kazia vám podobné praktiky biznis? Sú ľudia kvôli tomu menej dôverčiví voči výživovým doplnkom?
My sme na trhu 20 rokov, svojho zákazníka sme si našli a náš zákazník nás pozná a verí nám. Rovnako sme otvorení komunikovať, vieme sa preukázať čistotou našej výroby a certifikátmi, ktoré vlastníme.
Ako teda edukovať zákazníka a bojovať proti nekalým praktikám?
Zákazník nesmie uveriť všetkému a kúpiť hocičo len na základe reklamy, ktorá ho presvedčí, že danú vec potrebuje. Musí sa učiť. Zdravie máme len jedno, chrániť si ho a zveľaďovať dokážeme len sami.
100 percent výkonu
Čo sa za takmer 20 rokov vašej existencie zmenilo v sfére výživových doplnkov?
Keď sme začínali, nemali sme takmer žiadnu domácu konkurenciu. Bolo tu etablovaných viacero zahraničných firiem a my sme si museli raziť cestu pomedzi ne, pretože po nich bol dopyt.
Čo sa týka vývoja produktov, každým rokom prichádzajú nové ingrediencie, nové výskumy, dopyt po nových produktoch, ktoré sa snažíme zaradiť do portfólia.
Okrem výživových doplnkov pre športovcov ste začali vyvíjať aj rady na podporu zdravia a antiage. Prečo ste sa rozhodli ísť aj do tohto segmentu?
Začali sme uvažovať, kedy dokáže športovec podať stopercentný výkon. Predsa vtedy, ak je stopercentne zdravý. Musí mať zdravé kĺby, gastrosystém, dobrý spánok. Ak trpí nejakou diagnózou, logicky tým utrpí jeho výkon. Preto sme išli aj do ďalších produktov.
Doma je doma
Ako sa pozeráte na rozširovanie na zahraničné trhy?
Snažili sme sa etablovať najmä na Slovensku a nájsť si tu svojich zákazníkov a segmenty, kde budú naše produkty výhodné. Medzitým sme sa snažili rozšíriť do Česka, avšak tam sa nám až tak nedarí. Stále sme pre nich len Slováci a oni uprednostňujú svoje produkty.
Od nového roku sa chystáme otvoriť Kompavu na poľskom trhu a viac ako rok spolupracujeme s Gruzínskom, kde máme licencovanú výrobu. Pre pandémiu boli podmienky zhoršené, no distribúcia sa už rozbieha v rámci Gruzínska a smerom do Ázie.
Kam ešte sa dá posunúť biznis s výživovými doplnkami?
Počúvame lekárov, fyzioterapeutov, športovcov. Nerobíme produkty podľa seba. Je to vždy o dopyte. Napríklad aj v dôsledku Covidu sme portfólio obohatili o štyri imunitné produkty. A aj keď tak urobilo veľa firiem, naši odberatelia ocenili, že sme niečo podobné urobili.
Každý rok máme pripravené tri či štyri nové produkty, pretože to chce zákazník a rovnako sa dopredu vyvíja aj svet, každú chvíľu tu máme iné nástrahy, ktoré číhajú na naše zdravie.