Do spoločnosti Swan prichádza nový investor. Prevádzkovateľ mobilného operátora 4ka tak získa 50 miliónov eur na ďalší rozvoj. Šéf predstavenstva a spolumajiteľ Swanu Juraj Ondriš v rozhovore pre Forbes vysvetľuje, čo investícia znamená pre telekomunikačný biznis či spotrebiteľa.
Protimonopolný úrad SR koncom minulého roka schválil vstup luxemburského investičného fondu Marguerite do Swanu. V akom štádiu je aktuálne vstup investora?
Zmluva obsahuje niekoľko odkladacích podmienok, ktoré musia byť splnené, aby bola definitívne platná. Väčšinu z nich máme splnenú, pričom jednou z nich bol práve aj súhlas Protimonopolného úradu SR. Dá sa asi povedať, že transakciu uzavrieme v najbližšom období. Nemám mandát sa vyjadrovať k bližším detailom transakcie a ani si nemyslím, že by to bolo rozumné.
Akým spôsobom zmení investícia 50 miliónov eur vlastnícku štruktúru spoločnosti?
Po úspešnom zavŕšení transakcie bude mať nový investor zhruba 25 percent vo firme. Sú tam rôzne kritéria, podľa ktorých sa to upravuje, takže presné číslo ešte teraz nepoznáme. Určite to však bude pod 25 percent.
V roku 2021 ste vyplatili investičný fond Sandberg Capital a získali ste s bratom späť plné vlastníctvo v spoločnosti Swan. Prečo ste sa rozhodli pre vstup ďalšieho investora?
Nápad prišiel krátko po odchode Sandbergu. Po tom, čo sme úspešne zavŕšili fúziu Swanu a spoločnosti Benestra, Sandberg naplnil svoju misiu a zhodnotil svoju investíciu so slušným výnosom…
Môžete priblížiť o akom zhodnotení sa bavíme?
Poviem, že to boli tri cifry v percentách. Pre Sandberg to bola určite zaujímavá investícia, ale aj pre nás, pretože nám pomohla v kľúčovej dobe, kedy sme potrebovali investovať do rozvoja značky a firmy ako mobilného operátora.
Keď od nás Sandberg odchádzal, bolo jasné, že ďalší rast v telco segmente už nebude výrazný a nebude dosahovať úroveň, ktorú by Sandberg ako relatívne dravý investičný fond očakával. Mobilný segment na Slovensku je totiž nasýtený, saturácia služieb je okolo 140 percent, teda v priemere má každá osoba v krajine viac ako jeden produkt.
Prečo ste teda hľadali nového investora?
Polovičný podiel odchádzajúceho akcionára sme dokázali vyplatiť vďaka dobrým výsledkom firmy, ale aj za cenu jej vyššieho úverového zaťaženia. Swan je v dobrej finančnej kondícii, z pohľadu bežnej prevádzky sa vieme oprieť o banky.
Trh sa vyvíja a musíme rátať aj s tým, že firme sa môže dariť horšie, že konkurencia viac zatlačí, že príde k súboju v súťaži o frekvencie, kde potrebujete mať pripravené desiatky miliónov eur. Telco segment na Slovensku stále vnímam ako bojové pole, kde sa intenzívne bojuje na viacerých frontoch. Úverová zaťaženosť by nám neumožňovala byť plne pripravení na útoky alebo náročné situácie.
Ako ste našli nového investora?
Iniciatíva prišla zo strany fondu Marguerite. Dokonca nás oslovili v čase, keď nám ešte transakcia nedávala veľký význam. Začali sme debatovať, ale napokon sme sa dohodli, že rokovania o potenciálnom vstupe odložíme na vhodnejšie obdobie. Od prvého kontaktu po vstup investora napokon ubehli tri roky.
Aké sú očakávania fondu a zmenia nejako doterajší kurz spoločnosti?
Je to infraštruktúrny fond, ktorý investuje konzervatívne a dlhodobo. Ich investičná stratégia je kompatibilná s tým, čo my od telco očakávame v najbližšom období. Nemôžem hovoriť za investora, ale podobné infraštruktúrne fondy sú zvyknuté na investície, ktoré sú stabilnejšie, s relatívne vypočítateľnou návratnosťou a trajektóriou do budúcnosti.
Kedy plánuje investičný fond Marguerite vystúpiť?
Čo sa týka investičného horizontu, nebudem hovoriť za investora, ale typicky takéto fondy hľadajú dlhodobejšie investície. Môj odhad preto je, že ten horizont bude zhruba šesť, sedem rokov a viac.
Na čo využijete kapitál, ktorý prináša investor?
Strategicky sme sa zhodli, že na Slovensku ešte nebola dotiahnutá konsolidácia v telco segmente a je tu veľa príležitostí. Okrem organického rastu rátame aj s tým, že sa nám s novým investorom podarí urobiť nové akvizície.
O aké akvizície by malo ísť?
Presnejšie slovo ako akvizícia je partnerstvo. Sme dominantným hráčom na slovenskom trhu pokiaľ ide o uzatváranie partnerstiev s menšími operátormi. Vstúpime do ich akcionárskej štruktúry a spolu potom rozvíjame biznis v lokalitách, ktoré majú pokryté infraštruktúrou.
Ešte nám v tomto segmente zostáva relatívne dosť veľa práce, lebo momentálne máme pokrytých okolo 200-tisíc domácností a vidím tam priestor na dvoj- až trojnásobný rast cez ďalšie podobné spolupráce.
BIZNIS EVENT, AKÝ TU EŠTE NEBOL
Top ľudia z biznisu a manažmentu na jednom mieste, 4 pódiá, 100+ spíkrov. Top podujatie roka, na ktorom budú všetci a vy nesmiete chýbať… viac informácií už čoskoro.
CHCEM BYŤ NA WAITING LISTE
O aký biznis ide?
Predaj rezidenčných služieb koncovému klientovi. Typicky sú to siete, ktoré sú postavené na sídliskách a poskytujú klientom pripojenie na internet, televíziu a telefonovanie cez internet. Snažíme sa tieto služby spojiť s mobilnými službami, aby sme vytvorili kompletný balík a rovnocennú ponuku ako naša hlavná konkurencia – Telekom, Orange a O2.
Môžete prezradiť konkrétnu akvizíciu alebo spoluprácu, ktorú máte aktuálne najviac rozpracovanú?
Vzhľadom na silne konkurenčné prostredie by to asi nebolo úplne taktické. Môžem iba povedať, že máme viacero transakcií, ktoré sú v rôznom štádiu rozpracovanosti, niektoré sú pripravené na uzavretie a niektoré sú v tých skorších štádiách rozpracovanosti. Je to však jedna z oblastí, kde vďaka zdrojom od investora viac pritlačíme na pílu.
Pokiaľ ide o potenciálnu akvizíciu, je medzi oslovenými konkurentmi aj UPC?
Nie.
Aký je záujem o spoluprácu zo strany týchto regionálnych hráčov?
Som presvedčený, že kľúčové pre prežitie na trhu je konvergentná ponuka služieb. Najsilnejší hráči, Telekom a Orange, ju už dlhšie intenzívne presadzujú. Inými slovami, snažia sa, aby mal klient od nich všetky služby – televíziu, domáci internet, mobilné služby. Klient, ktorý má od operátora celé portfólio, je stabilnejší.
O2 je tretí najsilnejší subjekt v mobilnom segmente, ale kompletne im chýba fixná infraštruktúra (napr. optická sieť pre internetové pripojenie, pozn. red.). My ju máme vybudovanú v slušnom rozsahu, ale nie takú robustnú ako Telekom či Orange, takže si ju ešte potrebujeme dobudovať.
Menší hráči majú na výber – buď budú predávať fixné služby za nižšie ceny ako konkurencia, alebo nájdu partnera, ktorý im umožní pridať do balíka aj mobilné služby. My im ten mobilný pilier vieme poskytnúť.
Povedali ste, že je tu ešte veľký priestor na konsolidáciu. Ako to o päť rokov bude vyzerať na slovenskom trhu?
Keď sme pred 23 rokmi prišli na telekomunikačný trh, bolo tu 40-50 hráčov. Dnes tých relevantných spočítate pomaly na prstoch jednej ruky. Očakávam, že ten okruh sa bude ďalej zužovať a vypadávať budú hráči, ktorí nedokážu ponúknuť konvergentné služby. Otázne je len to, akým tempom budú menší hráči z trhu vypadávať a koľko hráčov napokon zostane.
Výhodou regionálnych hráčov je nižšia cena, na ktorú je domáci spotrebiteľ veľmi citlivý.
Myslím si, že cenové hladiny sa budú stále viac približovať a čoraz viac budú rozhodovať iné faktory spokojnosti klienta.
Doterajší akcionári spoločnosti Swan
68 % | DanubiaTel (70,5 % vlastnia Juraj Ondriš a Pavol Ondriš cez Danubia Holding, zvyšok menší akcionári) |
22 % | Rova Consulting (Roman Vavrík, riaditeľ spoločnosti Swan) |
5 % | Bliss Tec (Gabriela Sedmidubská, Jozef Chamraz) |
5 % | Avebrenta investičný fond s premenlivým základným imaním |
Zdroj: Register partnerov verejného sektora k 2.2.2022
Koľko máte aktuálne aktívnych SIM kariet alebo mobilných zákazníkov?
Ku koncu roka 2023 mala 4ka viac ako 620-tisíc aktívnych SIM kariet podľa štandardnej metodiky trojmesačnej aktivity.
A aká je priemerná spotreba dát na klienta?
Na jedného zákazníka vychádza objem spotrebovaných dát 15 gigabajtov mesačne za obdobie posledného pol roka. U paušálových zákazníkov je to v priemere 20 gigabajtov mesačne.
Predvlani dosiahol Swan tržby 136 miliónov eur a stratu dva a pol milióna eur. Aké hospodárske výsledky ste dosiahli vlani?
Prevádzkové tržby v roku 2023 sme mali na úrovni 139 miliónov eur, prevádzkový zisk 40 miliónov eur a preinvestovali sme 26 miliónov eur.
Je pravda, že spolupráca operátorov sa v minulom roku zlepšila?
Sú tam dve roviny. Mám pocit, že skutočne dochádza k zlepšeniu istých komunikácií. Všetci štyria veľkí mobilní hráči si uvedomili, že sú isté témy, ktoré nás spájajú a spoločne môžeme vytvoriť pridanú hodnotu pre celý segment.
Takých tém je veľa, preto bola založená spoločná asociácia a vnímam to ako veľmi rozumný čin. Zostávajú však oblasti, kde prebieha tvrdý boj a bude prebiehať naďalej. Musím povedať, že z veľkej časti bude prebiehať hlavne vďaka nám.
Prečo?
Máme na trhu pozíciu vyzývateľa. Máme 600-tisíc klientov a našou ambíciou je ďalší rast. Budeme udržiavať cenový tlak, aby sme sa dostali k internej méte, ktorú máme nastavenú na jeden milión klientov.
Spotrebitelia budú teda ešte dlhé obdobie ťažiť z konkurenčného boja. Samozrejme, sú viaceré oblasti mimo cenovej, kde ten boj prebieha oveľa zúrivejšie, napríklad v rovine regulačnej a boja o frekvencie, čo spotrebiteľ až tak nevníma.