12. júla 2021

„Mojím zámerom bolo od začiatku pracovať pre PriceHubble. Založenie startupu bolo pre mňa skôr sofistikovanejším spôsobom, ako sa dostať k práci, ktorú som vždy chcel,“ hovorí pre Forbes Vladislav Kochetov, ktorý stojí za inovatívnou platformou Realtify.

Nástroj pomáha s oceňovaním nehnuteľností a dnes ho vďaka rýchlemu exitu využívajú klienti vo viacerých európskych štátoch. Aktuálne svoje pôsobenie rozširuje aj na slovenský realitný trh.

Exit za desiatky miliónov korún

Začneme asi trochu netradične, od konca, ale zato aktualitou. V startupovom svete nie je úplne zvyčajné, že exit príde po niekoľkých mesiacoch. Čo ste urobili v Realtify inak? 

Od začiatku som svoju spoločnosť budoval tak, aby som ju mohol predať, a inšpiráciou mi bol práve PriceHubble. Vedel som, že sa im darí v Nemecku a Rakúsku, a preto mi bolo jasné, že časom prídu aj do Českej republiky. Podľa ich vzoru sme rozbehli náš produkt a na začiatku sme dostali aj investíciu na rozvoj vo výške 100-tisíc eur.

Prvú verziu nášho produktu sme v Česku začali predávať v auguste 2020 a už v januári 2021 som dostal možnosť porozprávať sa s riaditeľom PriceHubble Stefanom Heitmannom. Takmer okamžite som dostal spätnú väzbu, že majú záujem a chcú nás kúpiť. Môj plán, ktorý som mal od začiatku, sa tak naplnil.

Reklama

Viete priblížiť výšku transakcie? Na českých portáloch bola zverejnená približná suma v desiatkach miliónov českých korún. Je to tak? 

Áno, a pohybujeme sa skôr v tej hornej hranici desiatok miliónov korún. 

Prečo reality?

V jednom z článkov som čítala, že vy túto transakciu exitom nenazývate. Prečo? 

Mojím zámerom bolo od začiatku pracovať pre PriceHubble. Založenie startupu bolo pre mňa skôr sofistikovanejším spôsobom, ako sa dostať k práci, ktorú som vždy chcel.

Prečo ste sa vlastne pustili do realít? 

Študoval som architektúru. Ale ako povedal môj kamarát, aj keď mám rád stavby, zisky mám radšej. Pracoval som ako realitný maklér a investičný poradca. Predal som viac ako 400 bytov v Česku aj na Slovensku a zopár v Španielsku a Nemecku. Videl som, ako funguje trh a ako je veľmi konzervatívny. Často sa nepoužívali prístupy k moderným technológiám.

Minulý rok v júni sme preto začali budovať dátovú platformu, pozrel som sa na model PriceHubble a zistil som, že mám dáta, možnosti, know-how aj ľudí a viem, ako má vyzerať môj koncept. Tak sme sa pustili do budovania profesionálnej realitnej platformy.

Foto: archív respondenta

S realitami sa spája celý môj profesionálny život. Začal som s tým od ukončenia vysokej školy a zostal som pri tom. Je to vec, ktorou žijem a ktorú mám rád.

Slovenský realitný trh

V čom sa Slovensko líši od ostatných krajín, na ktorých pôsobíte? 

Líšia sa skôr trhy. Západný a východný. Na Západe je oveľa menej dát, ku ktorým sa môžete dostať, je to oveľa zložitejšie, pretože developeri neuverejňujú kompletné zoznamy bytov, neviete zistiť ceny a podobne.

V strednej a východnej Európe je to lepšie, pretože tu viete zistiť viac. Ja mám však tento trh rád, pretože je tu množstvo domov, bytov, okrem toho slovenský trh s realitami naozaj za posledných pár rokov pokročil. Čo je trochu komplikovanejšie, je prístup do katastra nehnuteľností. 

Kto je teda vaším klientom? 

Až do momentu akvizície to boli najmä developeri. Primárne to boli oni, pre koho sme našu platformu vymysleli aj na základe mojich predchádzajúcich skúseností. Teraz už spolupracujeme aj s väčšími realitnými kanceláriami, ktoré potrebujú lepšie podklady pre prácu s klientmi, prípadne každodenný prístup k metrikám predaja a analytike trhu. Ale v rámci PriceHubble budeme pracovať aj s poisťovňami, bankami, správcami nehnuteľností a investormi.

Iný ako konkurencia

Kto je vašou konkurenciou? Sú to napríklad banky a ich spôsoby oceňovania nehnuteľností? 

Úplne ani nie, pretože banky sú rovnako naším klientom. Medzi zákazníkov PriceHubble patria aj banky a hypotekárni poradcovia. Oni dokonca pôvodne vznikli ako nástroj pre hypotekárnych poradcov.

V Česku už funguje zopár ďalších podobných aplikácií, avšak väčšinou sú zastarané, pretože fungujú na starších rozhraniach a rovnako tak aj pristupujú k dátam. Je prirodzené, že to, čo fungovalo v roku 2009, nemôže fungovať v roku 2021.

Okrem toho vzniklo aj viacero mladších startupov, ale naša výhoda je v presnosti a počte dát, v prístupe k sofistikovanému programovaniu. To je to, čo nás odlišuje od konkurencie. Svedčí o tom aj fakt, že za posledný rok k nám od konkurencie prešlo množstvo klientov.

Reklama

Vidíme, že každý rok prichádzajú nové a nové kópie PriceHubble. Nestačí však urobiť nejaký program, vziať dáta a myslieť si, že to bude fungovať. Veľmi veľa práce je so štandardizáciou a nastavovaním procesov či prezentáciou pre klientov. Nie je to len o pekných obrázkoch a grafoch, ale aj o tom, aby to malo zmysel a rozmer, ktorý bude pre klienta vhodný. 

Cesta integrácie

Čo všetko dokáže Realtify a prečo bol zaujímavý pre PriceHubble? 

Pretože sme boli sami a bez pomoci schopní vybudovať podobný produkt a navyše máme viacero funkcií, ktoré oni nemali. Napríklad pomocou vlastných techník sme zozbierali dáta každej novostavby v Česku, na Slovensku a v ďalších štátoch a každý týždeň ich obnovujeme. Máme na to vlastné programy a práve toto bolo pre nich zaujímavé. Mohli sme s nimi nielen kooperovať, ale aj vytvárať nové veci.

Ako budete fungovať v rámci PriceHubble? Skôr autonómne alebo sa začleníte? 

Túto otázku teraz riešime každý deň. Ja osobne chcem integrovať čo najskôr. Chceme ponúkať kompletnú škálu produktov, ktorých je dokopy osem, v Česku aj na Slovensku. A bude to fungovať len v prípade, ak úplne integrujeme do PriceHubble. 

Veľkí klienti

Aké máte plány na slovenskom trhu? Kto sú u nás potenciálni klienti? 

Už dlhšie obdobie vedieme na Slovensku debaty s developermi. Nedávno sme v Česku podpísali zmluvu s Pentou a dúfam, že ju podpíšeme aj na Slovensku. Potom máme v rámci PriceHubble podpísaného klienta, švajčiarsku poisťovňu Swiss Life Select.

Okrem toho diskutujeme s ďalšími klientmi, ktorých však teraz nemôžem menovať. Zisťujeme záujem medzi developermi a poisťovňami a ďalej chceme rozširovať ponuku pre realitné kancelárie a investorov a snáď aj banky. 

Kde vidíte svoju budúcnosť? 

Plánujem v rámci PriceHubble ďalší vývoj a rozvoj produktov a spoločnosti v Česku, na Slovensku a vo východnej Európe. Ale ktovie, o päť rokov sa možno vidím na farme v Holandsku. 

Vladislav Kochetov prišiel do Českej republiky pred 12 rokmi študovať češtinu, neskôr sa zapísal na vysokú školu. Nakoniec tam strávil celý svoj dospelý život. Päť rokov pracoval ako realitný maklér a predal približne 400 investičných nehnuteľností, potom sa však pustil do podnikania na vlastnú päsť. So startupom Realtify sa zameral na analýzu dát pre rezidenčné nehnuteľnosti. Momentálne je vo svojom odbore jedným z lídrov na trhu.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?