26. januára 2019

Hovorí sa, že s poslednou včelou bude mať ľudstvo všetko spočítané. O to, aby sa niečo podobné nikdy nestalo, dbá na Slovensku ešte stále množstvo včelárov. Na láske k tomuto medonosnému hmyzu postavila svoj biznis i rodina Grgulovcov. V zostave otec Dušan, mama Zdenka a syn Filip spoločne vedú slovenskú značku Cera Mel.

Rodičia začínali s chovom včiel pred viac ako 30 rokmi s 12 úľmi. Tie dostali ako svadobný dar. Ich vzájomný koníček sa postupne ale zmenil na sladké podnikanie. Ruku k dielu priložil i syn Filip, ktorý spomína, že už od detstva všetky financie, ktoré rodičia neminuli na neho a jeho sestru, investovali do rozvoja rodinného biznisu.

Produkty predávali cez víkendy na jarmokoch

Názov firmy Cera Mel pochádza z dvojice talianskych slov. Prvé z nich označuje vosk a druhé med. „V podstate to opisuje to, čomu sa moji rodičia odjakživa venujú – včelárstvu, spracovaniu medu a výrobe sviečok z včelieho vosku,“ upresňuje Filip pre Forbes.sk. Všetko sa začalo ešte v roku 1990, keď sa Dušan Grgula rozhodol, že odíde z vtedajšieho zamestnania a začne sa naplno venovať chovu včiel. O 10 rokov neskôr sa k nemu pridala i manželka Zdenka.

Slovenskú medovinu Apimed poznajú aj v zahraničí.
Za 20 rokov získala desiatky ocenení

Všetky produkty, ktoré pod touto rodinnou značkou vznikali, v tom čase predávali na príležitostných trhoch alebo vinobraniach. V roku 2009 oslovili svojho syna Filipa s prosbou, aby im pomohol otvoriť kamennú predajňu. „Myslel som si, že rozbehnem obchod, spravím branding a o rok či dva odídem do zahraničia,“ ozrejmuje. K svojmu pôvodnému plánu sa ale nedostal, keďže je rok 2019 a on z kolotoča rodinného biznisu nevyskočil. Rozhodnutie zostať však vôbec neľutuje. Značku Cera Mel po boku rodičov buduje, rozvíja a inovuje. „Máme skrátka sladký medový život,“ opisuje s úsmevom.

Darčekový balíček značky Cera Mel, v ktorom sa nachádza fľaška medoviny, medová mňamka a vosková sviečka.
Svoju značku chcú Grgulovci posunúť na vyšší level. Nestoja o predaj komodít, ale darčekov, ktoré ľudí jednoducho potešia. Foto: archív značky Cera Mel

No vzápätí dodáva, že postupné budovanie značky až také sladké nebolo. Spomína si na to ešte z detstva. „Trvalo dlho, kým rodičia našli vhodný pozemok pre včely a zrekonštruovali starý dom na súčasnú dielňu. Aby nás so sestrou dokázali uživiť, cez týždeň vyrábali tovar a cez víkend ho predávali na jarmokoch,“ priznáva.

Výzvy, ktoré sa týkajú biznisu, rodinu ani časom neopustili. Čeliť im musia každý deň. „Mama tvrdí, že sa teraz podniká ťažšie, lebo všetci majú všetko a je veľká konkurencia,“ upresňuje Filip. Jemu to ale naopak vôbec neprekáža, vďaka súperom má chuť zlepšovať značku a vymýšľať nové produkty. Nie je to podľa jeho slov jednoduché, no rád hľadí smerom dopredu.

Spolupracujú s malými včelármi

Za dielňu, výrobu a logistiku značky Cera Mel sú zodpovední rodičia. O predaj, marketing a stratégiu sa stará Filip s priateľom. V portfóliu majú slovenské medy, niektoré z nich sú ochutené ovocím a koreninami, peľ, propolis, materskú kašičku, sviečky a tiež medovinu či medovníky. „Momentálne sa najviac tešíme z vlastného, práve vznikajúceho kozmetického radu,“ ozrejmuje Filip pre Forbes.sk.

Ekologické obaly a nulový odpad.
Mladý pár rozbehol biznis s voskovými obrúskami

Na svojej včelej farme majú viac ako 100 úľov, ktorých produkcia však biznisu už dávno nestíha, a teda dostatočne nepokrýva dopyt. Už roky tak podporujú malých slovenských včelárov, ktorí im chýbajúce kilogramy medu a vosku dopĺňajú. „Rozhodnutia, od koho tieto suroviny naskladníme, robíme na základe dlhoročných partnerstiev podľa kvality a čistoty produktov bez ohľadu na cenu,“ hovorí Filip o spolupráci. Jasne tým dáva najavo, že v Cera Mel si potrpia na kvalitu aj napriek vyššej konečnej sume.

Základy značky Cera Mel položilo manželské duo. Zdenka (vľavo pri predávaní výrobkov na jarmoku) a Dušan (vpravo pri práci so včelami) si našli spoločný koníček.
Základy značky Cera Mel položilo manželské duo. Zdenka (vľavo) a Dušan (vpravo) si našli spoločný koníček. Foto: archív značky Cera Mel

Len počas minulého roka prešlo rukami tejto rodiny 17 ton medu a 4 tony včelieho vosku. V biznise ich značky hrá dôležitú úlohu sezónnosť. Finančne najnáročnejší je pre Grgulovcov tretí štvrťrok, počas ktorého musia naskladniť a vyrobiť tovar pre vianočné obdobie. V tom čase obyčajne predajú až dve tretiny všetkých produktov. V roku 2018 sa tiež zúčastnili na kontraktačnej výstave v Nemecku, kde sa im podarilo predať svoje výrobky do Švajčiarska, Nemecka, Holandska či Česka.

V Londýne ich čakal úspech

Dnes majú Grgulovci kamennú predajňu na Bielej ulici v Bratislave, eshop a tiež pop-up stánky na príležitostných trhoch. Tieto predajné miesta sa snažia diverzifikovať, no stále sa im potvrdzuje, že čas a finančné prostriedky sa im najviac oplatí investovať práve do kamennej predajne. „Zákazníci tam môžu všetko ochutnať, ovoňať a vyskúšať. Takýto zážitok im cez eshop ponúknuť nevieme,“ vysvetľuje Filip. Svoju internetovú stránku teda považujú skôr za propagačný a informačný nástroj.

Značka Cera mel začala vyrábať i kozmetiku, na fotografii sú viaceré druhy balzamu na pery.
Aktuálne sa rodina stojaca za touto slovenskou značkou teší z vlastnej kozmetiky. Foto: archív značky Cera Mel

To, že Grgulovci pri výrobe produktov nenechávajú nič na náhodu, dokazuje i zisk gastronomického Oscara. Za ich agátový a borovicový med si totiž v roku 2017 v Londýne vyslúžili ocenenie Great Taste. „Pomohlo to nášmu PR. Najväčšiu hodnotu pre nás malo ale interne. Dokázalo nám, že máme svetovú kvalitu aj na našom malom Slovensku,“ priznáva.

Keď prichádza reč na nasledujúce roky a budúcnosť Cera Melu, tak v tejto veci má Filip viac než len jasnú predstavu. S rodičmi plánujú v biznise i naďalej udržať vysokú kvalitu ich ručne vyrábaných produktov. Tie však nechcú ďalej predávať len ako akési komodity, ale najmä ako darčeky, ktoré zákazníkom ochutia, skrášlia a zlepšia deň.

Hlavné foto: Filip uprednostnil rodinný biznis pred odchodom do zahraničia. Foto: archív značky Cera Mel