Najväčšia stávková spoločnosť na Slovensku dlhé roky dominuje nášmu rebríčku najväčších slovenských rodinných firiem. Niké aj tento rok prvenstvo obhájila, i keď jej vykazované tržby mnohonásobne poklesli. Firme sa však naďalej nadpriemerne darí. Čo sa teda udialo?
Stávkový gigant vedie už viac ako tri dekády rodina Bergerovcov. Otec Otto a syn Roman majú aktuálne v spoločnosti 51-percentný podiel a spolu patria aj do rebríčka 38 najbohatších Slovákov 2022, kde obsadili 23. priečku.
Čo stojí za výrazným poklesom?
Čerstvé finančné výsledky ich spoločnosti sú však prekvapujúco nízke. Vykázané tržby Niké klesli zo 733 miliónov eur v roku 2021 na minuloročných 160 miliónov. Napriek tomu si pochvaľujú.
Tento pokles totiž neznamená, že by ľudia na Slovensku stávkovali menej, ani že by Niké postihla nejaká iná nepriaznivá udalosť. Výrazný pokles vo výkazoch bol spôsobený zmenou metodiky účtovníctva. Ak by tržby vykazovali „po starom“, za vlaňajšok by medziročne vzrástli o 116 miliónov eur.
Ako pre Forbes vysvetlil výkonný riaditeľ Roman Berger: „Zmena (vykazovania tržieb) reflektuje svetové štandardy, ktoré sa uplatňujú pri spustení digitálneho kasína. Kým Niké prevádzkovala len športové stávky, metodika výpočtu tržieb bola nastavená tak, že za tržbu bolo považované ‚každé euro‘, ktoré hráči vložili do hry.“
Takáto definícia je podľa jeho slov „z logiky veci správna“ a rovnako vykazuje tržby väčšina spoločností. „Pri takomto spôsobe výkazníctva by Niké dosiahla za rok 2022 tržby vo výške 848,9 milióna eur,“ dodal.
Zmenou metodiky pod hlavičkou „tržby“ teda začali uvádzať rozdiel medzi vkladmi hráčov a výplatou výhier, ktoré hráči dosiahli.
„Nie je to biznisovo správne, nakoľko výkonnosť Niké musí v realite tak či tak spĺňať schopnosť prijať vklady (848,9 mil. eur). Ak však od tržieb odrátame výplaty výhier pre hráčov, vo výkazníctve musíme podľa svetových štandardov uvádzať čiastku 160,2 milióna eur. Podnikateľsky to nedáva zmysel, ale globálne štandardy musíme dodržiavať,“ doplnil Roman Berger.
Pozrite si rebríček Najväčších rodinných firiem
Ktoré rodiny sa umiestnili v rebríčku Najväčšie rodinné firmy na Slovensku 2023? Dozviete sa na tomto odkaze.
Biometria, podpora šikovných Slovákov aj charita
Ako ďalej uviedol, v uplynulom roku sa v Niké venovali najmä zvyšovaniu komfortu tipujúcich. Napríklad spustili overovanie klientov, ktorí sa v Niké chcú registrovať prostredníctvom biometrie –po novom tak stačia dva doklady a jeden mobil. Na digitalizáciu svojej hlavnej činnosti sa Niké zameriava už niekoľko rokov.
Spoločnosť je dlhodobo známa aj svojou podporou športu a športových klubov na Slovensku. V tejto tradícii pokračuje aj dnes a patrí k najvýznamnejším charitatívnym prispievateľom. Sponzoruje športové kluby ŠK Slovan Bratislava, HC Slovan Bratislava, BC Prievidza či najúspešnejšiu slovenskú lyžiarku Petru Vlhovú.
„V roku 2022 sme navýšili čiastku vo Fonde pre budúcnosť športu Niké o viac ako 750-tisíc eur. Zároveň rozdelila granty z fondu vo výške 442-tisíc eur a podporila tak celkovo 162 športovcov,“ menuje Roman Berger. Do portfólia spoločnosti patrí aj najväčší športový online portál sport.sk a denník Šport so 60-ročnou tradíciou.
Štvrtá dekáda úspechu
A čo vidia za svojím 32-ročným úspechom zakladatelia? „Ja som presvedčený, že všetci rastieme preto, že ide o najférovejšiu hru na trhu. Pri automatoch či v kasínach je všetko naprogramované a nie je to o vašich schopnostiach. My však poznáme aj tipérov, ktorí zo stávkovania dokážu žiť,“ povedal Otto Berger pre Forbes v roku 2019.
Pred ich prvou pobočkou na bratislavskej Mariánskej ulici stávali v 90. rokoch aj desiatky metrov dlhé rady. Spoločnosť vznikla v roku 1991. Odvtedy rozšírili ponuku zápasov z 24 na stovky tisíc kurzov a otvorili stovky pobočiek po celom Slovensku.
Hoci sa Bergerovcom stále darí, prvú dekádu od založenia považujú za najlepšiu v histórii Niké.
„Boli sme v podstate startup a vo firme sme všetci pracovali ‚nadoraz‘, ale vedeli sme sa aj fantasticky baviť. Tým, že sme prežívali éru takzvaného chodbového manažmentu, projekty a biznisové riešenia sa nám nielen rýchlo rodili v hlavách, ale sme ich vedeli aj rýchlo realizovať,“ opisuje Roman Berger.
A práve rast ponuky, doplnkové služby ako streamovanie zápasov a výrazná digitalizácia sú podľa neho ďalším tajomstvom ich úspechu. Niké totiž nezaspalo na vavrínoch a pravidelne prispôsobuje svoje služby novej dobe.
„A stávkovanie sa preklopilo z toho klasického ‚stav sa‘ až do oblasti zábavy. Je veľa hráčov, ktorí hrajú pre peniaze, ale je rovnako veľa tých, ktorí hrajú len pre zábavu,“ dodal syn zakladateľa v spomínanom rozhovore pre Forbes. „Aj vo svete sa začína nahrádzať slovo ‚sportsbooking‘ slovom ‚entertainment‘.“