Myslíte si, že sa vám pokazil mobilný telefón. Spoza displeja na vás hľadí postava a celé hodiny vyslovuje vety, ktoré nedávajú zmysel. Aspoň nie pre vás. Ale tisíce divákov hltajú každé slovo a za tento zážitok ochotne platia. Toto je NPC trend, ktorý práve zaplavil sociálnu sieť TikTok.
Postavia sa pred kameru a vydávajú rôzne zvuky a vety. Vždy ich hovoria rovnakým spôsobom, akoby stále dookola prehrávali tú istú nahrávku. Niekoľko hodín bez prestávky.
Takto by sa dal opísať trend, v rámci ktorého tvorcovia na sociálnej sieti TikTok napodobňujú postavy z videohier neovládané hráčom – takzvané NPC, teda non-player characters.
Výnosný TikTok trend
Od bežných trendov na čínskej sociálnej sieti sa líši veľkými ziskami najpopulárnejších tvorcov. Kanaďanka Pinkydoll, ktorá sa preslávila opakovaním fráz „yes, yes, yes“ a „ice cream so good“, zarába tritisíc dolárov za stream, ako sama povedala pre New York Times.
Na TikToku ju sleduje viac ako milión ľudí. Spoločne jej účty na sociálnych sieťach zarábajú okolo sedemtisíc dolárov denne.
Pre mnohých ľudí je to hlúpa zábava typická pre upadajúcu spoločnosť, ale podľa nej je to rozumný spôsob ako sa zabezpečiť na starobu.
Aby NPC streamer začal zarábať, musí najprv získať sledovateľov, ktorí budú vyhľadávať jeho videá plné nezvyčajných výrazov a opakujúcich sa pohybov. Ak sa mu podarí zhromaždiť okolo seba takúto skupinu, zárobok má takmer istý.
Živé sochy
Kým divák nepošle virtuálne darčeky v hodnote skutočných peňazí, na druhej strane telefónu sa nič nedeje. Streameri si potom vyberajú hlášky podľa toho, ktorý dar sledovateľ poslal.
Keď Pinkydoll dostane darček so symbolom zmrzliny, zopakuje obľúbenú frázu o chuti tejto pochúťky. Ak žiaden dar nepríde, mlčí.
„Stále vám posielajú peniaze, aby ste niečo robili,“ vysvetľuje bývalý influencer Jonáš Čumrik alias Johny Machette. V súčasnosti pracuje ako strategy & idea director v spoločnosti Notino, ktorú založil miliardár Michal Zamec.
Čumrik považuje za výstižný výrok Martina Mikysku, YouTubera a člena českého rebríčku 30 pod 30, ktorý prirovnal NPC streamerov k živým sochám. Celý deň stoja na mieste a pohnú sa, len keď im do klobúka hodia peniaze.
„Neustále sa pohybujú, pretože online peniaze lietajú rýchlosťou svetla, takže živá socha, NPC streamer, neustále vykonáva nejakú činnosť,“ hovorí Čumrik.
Rýchly zisk
David Duc, zakladateľ TikTokuj.cz, uznáva, že peniaze môžu byť motiváciou. Dodáva však, že pre tvorcov je zaujímavá aj možnosť byť kreatívny a viezť sa na trende. Obaja odborníci tvrdia, že okrem zárobku je kľúčová aj príležitosť zviditeľniť sa.
„Čoraz viac mladých ľudí má veľkú túžbu po pozornosti a toto je ideálna šanca. Je to jednoduché, prístupné, ľahké a navyše sa tým dajú zarobiť peniaze,“ vysvetľuje Čumrik.
Naopak, publikum priťahujú nové veci, nízka cena darčekov a absurdita trendu. „Úlohu môže zohrať aj psychológia, kde máte možnosť ovládať človeka, čo sa niektorým zdá zaujímavé,“ hovorí.
Príťažlivosť streamera je tiež dôležitá na to, aby ste sa v trende presadili. Podľa Duceho niektorých divákov láka možnosť vidieť za pár centov reakciu osoby, ktorá sa im páči. Iných k sledovaniu priťahuje radosť z toho, že vidia, ako ostatní zlyhávajú. Čakajú, či herec urobí počas vystúpenia chybu, hovorí Čumrik.
Trend napodobovania v minulosti
Hoci sa trend môže zdať ako novinka, počiatky má v paródiách na slávnu hru The Elder Scrolls V: Skyrim. Z nej sa od roku 2011 predalo viac ako 60 miliónov kópií a fanúšikov bavila otáznym správaním nehrateľných postáv, ktoré potom napodobňovali v reálnom živote.
Dnes sa trend vyvíja po vzore iných foriem internetovej zábavy, ktoré sa všemožnými spôsobmi snažia upútať premenlivý záujem moderného publika. Podľa Čumrika je trend NPC úspešný práve preto, že dokáže udržať pozornosť mladej generácie, ktorá ju čoraz rýchlejšie stráca.
Navyše, formy zábavy, ktoré nedajú divákovi priestor na vydýchnutie, oslovujú nielen ľudí trpiacich poruchou pozornosti, ale aj čoraz širšiu skupinu užívateľov sociálnych sietí – deti. Aj získanie ich priazne má vplyv na to, či sa trend uchytí.
Či sa NPC trend stane trvalou súčasťou internetu, sa expertom nechce odhadovať.
„Netrúfam si to predpovedať,“ hovorí Čumrik. „Bohužiaľ, budeme čoraz častejšie svedkami stále primitívnejších trendov a čím starší budeme, tým menej im budeme rozumieť,“ uzatvára pochmúrne bývalá hviezda českého internetu.
Autorom tohto článku je Filip Vokoun z Forbes Česko.