Alžbeta Andrášiková z Veľkého Krtíša bola pôvodne učiteľkou v materskej škole, ktorá sa v roku 2017 rozhodla pustiť na vlastnú päsť do podnikania. Keď totiž začali doma s pečením chleba, chcela ho uskladniť v prírodnom obale, preto naň vlastnoručne ušila ľanové vrecká z plátna. Dnes z tohto materiálu, ktorý si nevie vynachváliť, tvorí obľúbený bytový textil pod značkou Abreadbag.
„Viedol ma k tomu cieľ udržateľnosti, znižovania odpadu v domácnosti a potreba recyklácie,“ vysvetľuje. Na začiatku ušila dve ľanové vrecká na chlieb pre seba, ktoré odfotila a uverejnila na sociálnej sieti. Netušila, že práve týmto krokom položila základný kameň vlastnej značky Abreadbag. Pozitívne ohlasy sa hromadili, preto sa rozhodla pre založenie účtu na handmade platforme Sashe, a neskôr i pre e-shop. „Malo to spád, aký som nečakala,“ vraví.
Práve portál Sashe je pre Alžbetu srdcovou záležitosťou. Na začiatky značky Abreadbag spomína slovami: „Asi po dvoch týždňoch od založenia účtu prišla prvá objednávka. Bola som rozklepaná, a otvárala som ju s rozbúšeným srdcom. Na to si presne pamätám.“ Postupom času ju ľudia z tejto handmade platformy oslovili, aby sa zúčastnila na bratislavskej predajnej akcii Sashe v Tržnici. Neváhala ani na sekundu. „Odvtedy tam chodím pravidelne,“ dodáva s úsmevom.
Vnútornou dilemou bol farbený ľan
Počiatočné investície na rozbeh značky Abreadbag boli podľa Alžbety minimálne. Šťastnou náhodou mala jej mama v minulosti krajčírsku dielňu, takže šijacie stroje i zásoba ľanového plátna boli k dispozícii hneď. Okrem toho využila možnosť dotácie z úradu práce. Postupom času a opotrebovávaním musela investovať do opráv či nákupu nových strojov. „Pribúdali výdavky. Teraz sa značka financuje z toho, čo si zarobí,“ upresňuje.
Veľkej obľube sa podľa Alžbety tešia jej ľanové posteľné obliečky. Z prvého miesta v predaji dokonca zosadili vrecká na chlieb. Foto: archív Daniely Slávik
Prvotnou ideou Alžbety bolo, že bude v značke Abreadbag vyrábať vrecká na chlieb a prestierania z ľanového plátna. „To je materiál s veľkou morálnou hodnotou. Dnes je u nás iba pár ľudí, ktorí ho tkajú ručne. Sprvu som chcela tieto produkty priniesť hlavne pre Slovákov, ktorí žijú za hranicami. Ako spomienku na naše tradície v ich vzdialených domovoch,“ ozrejmuje. Postupne na základe dopytu zákazníkov začala portfólio produktov rozširovať.
K vreckám na chlieb pribúdal bytový textil, zástery, obrusy, posteľné obliečky, plachty či utierky zo stopercentného ľanu. Alžbeta sa však musela popasovať s vnútornou výzvou. „Mala som problém šiť z farbeného materiálu. Na začiatku som trvala na tom, aby nebol farbený vôbec, ale bol oň veľký záujem,“ vysvetľuje. Napokon sa dostala k ľanu, ktorý je ešte pred procesom tkania farbený po vláknach, čím si zachová farebnú stálosť. Ľan má Alžbeta z Belgicka a Litvy, ručne tkané ľanové plátno je zase slovenské. Pri výbere dodávateľov je pre ňu dôležitý etický a environmentálny faktor.
Ktoré z produktov v ponuke sú u zákazníkov najobľúbenejšie? „Donedávna som si myslela, že vrecká na chlieb,“ hovorí Alžbeta. Tento rok v marci sa to zmenilo, záujem zákazníkov sa podľa nej preorientoval v prvom rade na ľanovú bielizeň, teda posteľné obliečky a plachty. I objednávky značky Abreadbag chodili skôr cez portál Sashe, no už sa to vyrovnáva s e-shopom.
Šitie deleguje na externú dielňu
Predajom produktov značky Abreadbag sa v prípade Alžbety komunikácia so zákazníkmi nekončí. Chce byť čo najviac zodpovedná, preto sa vždy informuje a uisťuje, že dostali presne to, čo si objednali, a za čo zaplatili. „Napríklad, ľanové obliečky, to nie je lacná investícia, začínajú sa na cene okolo 100 eur. Takže chcem, aby boli ľudia spokojní s tým, čo dostanú. A zaujímam sa o ich spätnú väzbu,“ vysvetľuje. Tento rok rozbehla Alžbeta i spoluprácu s externou krajčírskou dielňou.
Zakladateľka značky Abreadbag chcela pôvodne zostať pri vreckách na chlieb, no dopyt zákazníkov po ďalších produktoch neustal. Foto: archív Alžbety Andrášikovej
Produkty značky Abreadbag šije i sama, no postupne by sa od toho chcela odbremeniť, a dopracovať sa k tomu, že tento proces viac-menej deleguje na iných. Vďaka tomu by sa mohla viac venovať marketingu, sociálnym sieťam, reklame, propagačným materiálom i navrhovaniu nových produktov. „Už nemám toľko času sedieť pri šijacom stroji. Preto sa chcem posunúť ďalej,“ konštatuje. Zároveň si dáva pozor na to, aby sa jej zbytočne nehromadil materiál. Jej cieľom je pracovať udržateľne, zmysluplne a nevytvárať množstvo odpadu.
V najbližších mesiacoch by Alžbeta chcela prepracovať svoj e-shop, keďže pre pandémiu koronavírusu prišla o možnosť zúčastňovať sa na mnohých dizajnových trhoch. Jej najväčším cieľom je aj v budúcnosti naďalej tvoriť s láskou produkty s morálnou hodnotou.
„Nemám veľké oči. Verím, že zodpovednosť a udržateľnosť sú kľúčom k vytváraniu dobrého produktu a vyjadrením jednoduchšieho, ekologickejšieho života. Preto nechcem šiť a produkovať veľké množstvá výrobkov. Záleží mi v prvom rade na kvalite, lokálnej výrobe a na tom, aby moja značka vydržala fungovať a aj naďalej bola komunitou, ktorá spája zákazníkov,“ dopĺňa.
https://www.instagram.com/p/CCqQfgonrXA/