15. decembra 2020

Keď študentku Michalu Santusovú (21) poslala pandémia z Holandska domov na Slovensko, rozhodla sa, že nebude len tak čakať so založenými rukami. Odmalička vyhľadáva kreatívne činnosti, v ktorých by sa mohla angažovať, a tak sa rozhodla vyťažiť zo situácie maximum. Založila značku Lavina a v domácom prostredí začala vyrábať vonné sviečky zo sójového vosku. Lokálnosť, kvalita a ekologické materiály sú pre ňu tri faktory, na ktorých jej pri rozvoji značky obzvlášť záleží. A hoci ich predaj odštartovala iba v októbri, záujem ľudí prekonal všetky jej prvotné očakávania.

Osobnostný rast

Michala študovala na súkromnom bilingválnom gymnáziu a už ako tínedžerka absolvovala ročný študijný pobyt v kanadskom Vancouveri. Ako sama hovorí, dalo jej to obrovskú príležitosť na osobnostný rast a keďže bola tisícky kilometrov od domova, naučila sa lepšie manažovať samú seba aj svoje aktivity.

Hneď po absolvovaní gymnázia si chcela naďalej rozširovať obzory, preto sa rozhodla opäť vycestovať do sveta. Prvý ročník vysokej školy strávila v Holandsku na Tilburg University. Po pár mesiacoch ju však nečakane vyhnala pandémia koronavírusu.

Neskôr prestúpila na Vysokú školu ekonomickú v Prahe, kde mohla pokračovať v odbore obchodná administratíva v anglickom jazyku. „Nechcela som zostať v zahraničí a nevedieť, kedy by som sa mohla vrátiť naspäť,“ vysvetľuje Michala.

Sójové sviečky jej veľa nehovorili

Práve v tomto období sa rozhodla prehodnotiť svoje denné aktivity. Snažila sa nájsť niečo, čo by mohla popri štúdiu robiť z domu, napĺňalo by ju to a tiež by to malo význam pre ľudí.

Reklama

„V Holandsku som mala dve brigády, ktoré boli manuálne a veľmi intelektuálne nenáročné. Nepoznala som jazyk, takže sa inak nedalo,“ približuje Michala. Vďaka tejto cennej skúsenosti vedela, že potrebuje robiť niečo, pri čom dostanú zabrať jej mozgové bunky, ruky a bude to mať kreatívny aspekt. 

Mladá študentka začínala v značke Lavina s 10 sviečkami. Foto: Jakub Benko

Voľba nakoniec padla na výrobu sójových sviečok. „Je to zvláštne, lebo sójové sviečky boli pre mňa vcelku neznámym konceptom. Ako mnoho ľudí som tiež predtým nevedela, prečo sú klasické parafínové sviečky škodlivé. Preto som zostala prekvapená, no zároveň nadšená, ako mi to do seba zapadlo ideológiou, kreatívnym a dlhodobým potenciálom, a trochu sa na seba hnevám, že som o sójových sviečkach nevedela skôr,“ smeje sa Michala.  

Táto vízia ju nadchla, čo spôsobilo, že sa ako detailistka ihneď pustila do štúdia. Mesiace venovala brainstormingu, testovaniu kombinácií vosku, knôtov a vôní, čítaniu článkov a výskumov o vstupe do výroby sviečok, výberu dodávateľov, tvoreniu filozofie.

Kvalita a transparentnosť

Nechcela sa podpísať pod nekvalitné produkty, preto sa vybrala pomalšou cestou. V októbri sa jej podarilo spustiť vlastný internetový obchod a predstavila svoju značku Lavina. 

Hoci situácia okolo pandémie koronavírusu nebola ideálna, Michala sa rozhodla, že zariskuje a pôjde s kožou na trh. Povedala si, že podmienky nebudú nikdy celkom prajné, preto nemala chuť váhať a chopila sa šance. V značke Lavina je pre ňu dôležitá transparentnosť, kvalita a ľudskosť v komunikácii.

„Nechcem žiť so stresom, že som odignorovala chybu alebo si spôsobila problém ľahostajnosťou. Nebudem robiť kompromisy ohľadom kvality. Preto som nechcela hneď vydať tri kolekcie, 30 typov sviečok, o ktorých by som nevedela, ako sa správajú, ako horia,“ konštatuje. Radšej sa naplno sústredila na predstavenie 10 produktov, ku ktorým neskôr pripojila ďalšie štyri v rámci vianočnej kolekcie.

Štúdium, brigáda aj podnikanie

So začiatočným kapitálom pomohli Michale rodičia. „Išlo o sumu, ktorá nie je klasicky zvládnuteľná pre študenta v mojej pozícii, čiže som tento návrh predstavila doma. Peniaze beriem jednoznačne ako pôžičku,“ uvádza.

Od začiatku je pre ňu tou najväčšou výzvou nájsť rovnováhu medzi štúdiom, podnikaním a brigádou, keďže sa okrem toho venuje aj prekladateľskej činnosti pre Slovenskú technickú univerzitu v Bratislave, Materiálovotechnologickú fakultu v Trnave. 

Michala študuje, brigáduje a so značkou Lavina sa pustila aj do podnikania. Foto: Jakub Benko

A prečo sa v značke Lavina sústredila práve na výrobu sójových sviečok? Veľmi dobre totiž vedela, že svoje produkty nechce vyrábať z parafínu. „Okrem iného je zdraviu škodlivý a toxický pri pálení. Je to veľké nie, aj keď je lacný,“ približuje.

Včelí vosk ju zase limitoval farbou a tiež typickou vôňou, preto siahla po sójovej alternatíve, ktorá sa teší veľkej obľube v zahraničí. „Mám dodávateľa z Česka, za čo som vďačná, keďže ide o najobjemnejšiu a jednoznačne najťažšiu položku mojej výroby,“ dopĺňa.

Lokálnosť hrá veľkú rolu

Aspektu lokálnosti sa držala aj pri výbere sklenených pohárov, ktoré jej vyrába a aj ručne maľuje slovenský výrobca. „Používam bavlnené knôty s papierovými vláknami a kvalitné vône, no zatiaľ nie sú slovenské, lebo sa to u nás v takých objemoch jednoducho nevyrába. Všetko ostatné lokálne je. Aj to je pre mňa dôležité, pretože chcem podporovať prácu našich dodávateľov. Som rada, že materiál nemusí cestovať cez celú Európu,“ vraví Michala.

Jedným z jej cieľov bolo, aby produkty značky Lavina brali ohľad na záťaž planéty a životného prostredia. Aj na balenie používa výhradne papier, kartón, sklo či drevo. Aktuálne naplno rieši tiež nový systém, v rámci ktorého by jej zákazníci mohli vracať sklenené nádoby zo sviečok, ktoré by im opätovne napĺňala.  

Výroba sójových sviečok značky Lavina prebieha zatiaľ v domácom prostredí u Michaliných rodičov. „Mám šťastie, že mám dostatočne veľký priestor na všetko, čo k tomu potrebujem, a tolerantnú rodinu, ktorá ma naplno podporuje,“ upresňuje a vzápätí sa smeje, keď hovorí, že na kuchynské priestory majú už takmer časový harmonogram.

Príprava produktov jej totiž zaberá dlhé hodiny, počas ktorých obsadí všetky dostupné platne na dvoch sporákoch. Naposledy počas jedného dňa pripravila približne 100 sójových sviečok.

Nebojí sa priznať neúspech produktu

Uvádzanie nových produktov na trh nechce nijakým spôsobom uponáhľať. Vždy ju nadchne, keď dostane zásielku s novými vôňami na testovanie, pretože sa teší na bezprostredné reakcie ľudí naokolo, s ktorými ich skúša. „Tu naozaj platí: Sto ľudí, sto chutí. Preferencie sú vždy rozdelené minimálne na dva tábory,“ vraví s úsmevom a síce si nechá poradiť, výsadu posledného rozhodnutia si ponecháva. Pri tvorbe nových produktov sa snaží riadiť tým, čo vonia jej, čomu verí a čo sa u zákazníkov osvedčilo. 

Veľkej obľube sa momentálne tešia jej sójové sviečky z vianočnej kolekcie. Foto: Jakub Benko

„Priznám sa, že som stiahla jeden produkt, o ktorý nebol záujem. Namiesto 10 produktov je v hlavnej kolekcii už iba deväť,“ vysvetľuje. Hitom v predaji je momentálne sójová sviečka Perníková chalúpka z vianočnej kolekcie, ktorá podľa nej žne úspech kvôli tomu, že jej vôňa je typická a každý si ju hneď spojí s vianočným obdobím. Zo stálych produktov majú zákazníci záujem o vône Ovocné drevo & levanduľa, Pomaranč & škorica či Černica & citrusy.

Bezpečnosť je základ

Počet objednávok prekonal jej očakávania, už je to v štádiu, že potrebuje výpomoc pri jednoduchých, no zdĺhavých činnostiach a víkendy nie sú na oddych. „Nestačí už variť raz alebo dvakrát za týždeň, ale pokojne každý druhý deň,“ približuje. V budúcnosti by Michala rada vyrábala aj menšie verzie sójových sviečok, ktoré majú momentálne 200 gramov.

Reklama

Jej najväčšou túžbou je dokončiť vysokú školu, aby sa mohla podnikaniu venovať naplno. „Mám veľa nápadov, ktoré sa týkajú dizajnu, vôní, typu sviečok, optimalizácie a funkčnosti balenia. Chcela by som pridať drevené knôty, ale musím všetko zodpovedne a dôkladne otestovať, bezpečnosť je základ,“ vysvetľuje. 

Michalu už stihli osloviť aj ľudia zo značky Kvetinovo, ktorí jej ponúkli možnosť predávať jej sójové sviečky priamo v ich prevádzkach. „Už sa teda nachádzam v dvoch lokalitách a aj to je cesta, na ktorú by som sa rada vydala. Spolupráca týmto smerom by ma potešila, rada by som ponúkala svoje produkty aj vo viacerých kamenných predajniach,“ dodáva.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?