Julián Gerhart sa do tohtoročného (2020) rebríčka 30 pod 30 dostal v rámci kategórie Veda a vzdelávanie. Dvadsaťpäťročný rodák z Prešova absolvoval bakalárske štúdium v Dánsku a v Kanade, no srdce ho ťahalo späť na Slovensko. Rozhodol sa vrátiť do vlasti a popri klasickom zamestnaní – istý čas pôsobil v pracovnom portáli Profesia.sk – rozmýšľal aj nad vlastným projektom. A tak sa postupne zrodila myšlienka založiť online platformu pre stredoškolákov s názvom Zmudri zameranej na vzdelávanie mladých ľudí.
Celý rebríček 30 pod 30 nájdete tu.
Cieľom neziskovej organizácie, ktorá nedávno spustila aj vlastný YouTube kanál, je prinášať „veci potrebné pre život“ – informácie z oblastí ako kritické myslenie, zvládanie stresu, finančná gramotnosť či výber vysokej školy.
Chceli by sme zintenzívniť tvorbu obsahu či vylepšiť našu online platformu. Ale uvidíme, ako sa situácia vyvinie. Na jednej strane bude mať vplyvom tejto situácie online vzdelávanie zelenú, ale na druhej strane, kríza môže mať veľmi negatívny dopad na neziskový sektor, čo môže ovplyvniť aj nás.
Julián Gerhart sa s Forbesom porozprával o tom, ako sa myšlienka na naloženie Zmudri zrodila, aj o tom, ako ich ovplyvňuje súčasná situácia súvisiaca s bojom proti šíreniu nového koronavírusu, ktorá prinútila všetky školy v krajine prejsť na online vzdelávanie.
Študovali ste v zahraničí. Povedzte niečo viac, čomu ste sa venovali?
V Dánsku som vyštudoval 3-ročný bakalársky program Marketing and management communication a v rámci neho som si odskočil aj na pol roka do Kanady. Po skončení bakalára som sa vrátil na Slovensko, do Bratislavy. Cez organizáciu Leaf som absolvoval jednu stáž pre študentov v zahraničí a pôsobil som aj v Dobrom anjelovi v Poprade. Už predtým som sa však pohrával s myšlienkou rozbehnúť niečo prospešné v oblasti vzdelávania na Slovensku, ale nevedel som, čo presne by to malo byť. Práve počas stáže som sa v tom utvrdil.
Ako teda vznikol nápad na založenie projektu Zmudri?
Zdalo sa mi najskôr nereálne, že by som zostal na Slovensku, ale počas pobytu v Kanade sa to celé rozhodlo. Stretol som tam totiž ľudí, ktorí robia na online vzdelávacej platforme Coursera, kde sú top experti a študujú tam online státisíce ľudí z celého sveta. Keď som sa vrátil z Kanady do Dánska na posledný semester, definitívne som sa rozhodol, že sa vrátim na Slovensko a nebudem už pokračovať v štúdiu v zahraničí.
Aká bola cesta od prvotnej myšlienky k realizácii?
Trvalo to celkom dlho. Keď som sa vrátil na Slovensko, našiel som si full-time job v Profesii s tým, že popri tom to nejako budem rozvíjať. Nikoho som v Bratislave nepoznal, trvalo to asi rok. Stretával som sa s rôznymi ľuďmi, rozoberal, ako by sa to celé dalo zrealizovať.
Napokon sme sa dali dokopy šiesti ľudia, s ktorými sme sa rozhodli pustiť sa do projektu. Občianske združenie sme založili na jeseň 2018. Pomaly sa to celé rozbiehalo, robili sme nejaké videá, kampane, spravili sme webstránku, začali sme oslovovať školy. Neskôr sme mali crowdfundingovú kampaň, ktorá dopadla veľmi dobre.
Koľko ste vtedy získali financií?
Okolo 8400 eur. Niekedy v tom čase som dal výpoveď zo zamestnania a začal som sa tomu venovať naplno. Takže som do Zmudri nastúpil ako prvý človek na plný úväzok a v priebehu polroka sa pridali dvaja ďalší. Financovali sme to cez crowdfunding a nadácie. Už sa nám ozývajú aj nejaké firmy, ktoré chcú, aby sme pre nich robili interné videá na špecifické témy pre ich zamestnancov.
Koľko ľudí je v tíme Zmudri dnes?
Siedmi sú „core team“ plus máme aj niekoľko externých spolupracovníkov. Zatiaľ fungujeme skromne, bez vlastnej kancelárie, výroba prebieha u jedného človeka z tímu doma. Nemôžeme veľmi vyskakovať.
Julián Gerhart. Foto: Ondřej Pýcha pre Forbes
Koľko videí vyrábate napríklad mesačne?
Náš plán bol robiť jeden kurz mesačne – to znamená sériu troch-štyroch videí na jednu tému. Ale vlani na jeseň sme rozbehli aj YouTube kanál vzhľadom na to, že tam sú všetci mladí ľudia. Má to logiku. A tam je potrebná nejaká periodicita. Takže vyrábame jedno video každý týždeň, fungujeme tak asi tri-štyri mesiace.
Chceme cieliť aj na školy, aby učitelia používali pri výuke naše videá. Takže vždy, keď máme nejaké nové relevantné video, posielame ho na našich medzičasom už viac ako 1500 učiteľov, s ktorými sme v kontakte a ktorí sa u nás zaregistrovali, s tým, že majú záujem naše videá počas výuky využívať.
Takže takúto sieť už máte funkčnú?
Áno, to funguje, ale musím povedať, že komunikácia je celkom zložitá. Niekedy sa stane, že naše videá použijú na školách bez toho, aby sme o tom vedeli, keďže je to otvorené pre všetkých. Potenciál vidíme v regiónoch, ideálne ak ide o stredné odborné školy.
Ako vymýšľate témy? Podľa čoho sa riadite?
Osobne sme boli frustrovaní z toho, že vo vzdelávaní chýbajú napríklad praktické občianske témy. To je náš focus. Témy vyberáme podľa toho, čo nám osobne počas školy chýbalo, aj podľa toho, čo si pýtajú študenti a učitelia.
Veľa sa dnes hovorí o kritickom myslení, o hoaxoch či dezinformáciách. Študenti požadujú aj veľa tém ohľadom kariérneho zamerania, ako si nájsť prácu, ako si napísať CV, ako sa pripraviť na pohovor, podľa čoho si vybrať vysokú školu a tak ďalej.
Čo podľa vás pri výuke na Slovensku najviac chýba?
Pre nás sú dôležité aj témy občianskej spoločnosti, chceme hovoriť o tom, ako funguje vláda, parlament, aká škodlivá je korupcia. Mladí ľudia sa o toto sami aktívne veľmi nezaujímajú. Myslíme si, že všeobecne sa týmto témam veľa času nevenuje a sú aj v rámci napríklad občianskej výchovy poddimenzované. Často sú učiteľmi občianskej náuky pedagógovia, ktorí sú chemikári, jazykári a občiansku výchovu učia len, aby mali dostatok hodín v úväzku. To nie je ideálna situácia.
Aké témy sú populárne?
U učiteľov sú najžiadanejšie jednoznačne témy ako hoaxy a kritické myslenie. U učiteľov aj žiakov dohromady vnímame, že sú to spomínané kariérne témy. Atraktívne boli aj videá k prezidentským či parlamentným voľbám. To bolo aj preto, že išlo o aktuálne témy, ktoré v tom čase veľmi rezonovali v spoločnosti.
Ako vaše fungovanie ovplyvnila situácia ohľadom boja proti šíreniu nového koronavírusu?
Robíme to, čo doteraz, ale intenzívnejšie. Snažíme sa čo najskôr reagovať na momentálne potreby učiteľov a študentov. Vytvorili sme bezplatný online kurz pre pedagógov, v ktorom sa môžu naučiť, ako robiť vzdelávacie videá pre študentov. Založili sme komunitu učiteľov, kde si môžu vzájomne pomáhať a inšpirovať sa v tvorbe takýchto materiálov. Taktiež sa snažíme k našim kurzom vytvárať materiály, kvízy a zadania, ktoré by mali študenti vypracovať pre učiteľov počas výučby na diaľku. Momentálne sa vôbec nenudíme.
Aké ďalšie plány máte s projektom Zmudri?
V tíme si dávame pravidelné stretnutia ku „krízovému plánu“, podrobne sledujeme situáciu a rozoberáme všetky možné scenáre. Premýšľame, ako vieme ešte viac pomôcť nášmu školstvu. Chceli by sme zintenzívniť tvorbu obsahu či vylepšiť našu online platformu. Ale uvidíme, ako sa situácia vyvinie. Na jednej strane bude mať vplyvom tejto situácie online vzdelávanie zelenú, ale na druhej strane, kríza môže mať veľmi negatívny dopad na neziskový sektor, čo môže ovplyvniť aj nás.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]