Beriete si prácu navyše, aj keď ste na pokraji síl? Keď vaše pracovné zaťaženie presiahne prípustnú hranicu, nastupuje stres a úzkosti, ktoré vás môžu doviesť až k vyhoreniu. Podľa správy Future Forum Pulse v súčasnosti zažíva podobný problém až 42 percent pracovníkov.
Na syndróm vyhorenia sú navyše obzvlášť náchylné ženy, pretože sú z väčšej časti zodpovedné za domácnosť a starostlivosť o deti. Podľa štúdie Pew Research Center vykonávajú viac domácich prác a starostlivosti o deti venujú viac času aj v prípade, že sú samoživiteľkami.
Vyhoreniu sa dá, našťastie, predísť. S týmito tipmi možno pochopíte, že nemusíte akceptovať každú pracovnú požiadavku a čoskoro zmeníte rozpačité „áno“ na sebavedomé „nie“ bez toho, aby ste riskovali svoju kariéru.
BIZNIS EVENT, AKÝ TU EŠTE NEBOL
Top ľudia z biznisu a manažmentu na jednom mieste, 4 pódiá, 100+ spíkrov. Top podujatie roka, na ktorom budú všetci a vy nesmiete chýbať… viac informácií už čoskoro.
CHCEM BYŤ NA WAITING LISTE
Zmeňte myslenie
Prvým krokom pri vytváraní hraníc je zmena myslenia. Stanovenie hraníc nie je sebecké. Je to nevyhnutnosť. Namiesto toho, aby ste svoju moc odovzdali šéfovi, vezmite si ju späť stanovením zdravých limitov. Hranice sú nevyhnutné, pretože vytvárajú bezpečnosť, chránia vašu pohodu, podporujú zdravé vzťahy a zvyšujú vašu sebaúctu. Bez nich sa môžete cítiť vyčerpane a rozhorčene. Žiť bez hraníc znamená žiť bez rešpektu, ktorý si zaslúžite. Keď uznáte svoje právo priamo vyjadriť svoje potreby, ste pripravení urobiť ďalší krok.
Definujte si priority
Pred stanovením hraníc v práci si definujte svoje hodnoty a priority. Opýtajte sa sami seba, či sa časom zmenili. Napríklad ste mohli prejsť z toho, že nemáte deti k dvojčatám v priebehu jedného roka. Možno sa staráte o starnúceho rodiča. Ďalšou prioritou môže byť vaše vlastné blaho. Bojovali ste s nespavosťou a bolesťami hlavy v dôsledku stresu spojeného s vašou prácou? Ak vám nedostatok hraníc v práci spôsobuje vážne zdravotné problémy, je čas na okamžité zmeny.
Stanovte si limity
Po zadefinovaní priorít je čas zamyslieť sa nad svojimi limitami. Na začiatok si hranice rozdeľte na tvrdé a mäkké. Tvrdé hranice sú tie, pri ktorých odmietate robiť kompromisy. Mäkké hranice sú flexibilné. Ak napríklad potrebujete tráviť večer s deťmi, možno nebudete chcieť riešiť e-maily po 18:00. Ak však vznikne naliehavá pracovná záležitosť, možno to považovať za mäkkú hranicu. Predstavte si, že vaša matka potrebuje, aby ste ju každý pondelok a stredu odviezli k lekárovi. To znamená, že budete potrebovať flexibilitu na prispôsobenie časového rozvrhu alebo prácu z domu v týchto dňoch. Keďže túto zodpovednosť považujete za nemennú, môže to byť pre vás tvrdá hranica.
Komunikujte a buďte konzistentní
Hranice v práci by sa mali komunikovať jasne, sebaisto a často. Nevysvetľujte len, aké sú vaše hranice, ale aj to, prečo ich potrebujete. Buďte úprimní, aby váš nadriadený a kolegovia rozumeli vašej perspektíve. Definujte si tiež podmienky. Ak si napríklad neželáte, aby vás kontaktovali na dovolenke, pokiaľ to nie je naliehavé, načrtnite, čo predstavuje stav núdze. Vaše hranice budú v určitom bode nevyhnutne porušené. Keď sa to stane, okamžite to riešte. Ozvite sa a povedzte danej osobe, o aký problém ide a ako chcete postupovať. Aj keď sa pri tom môžete spočiatku cítiť nepohodlne, je lepšie svoje hranice posilniť hneď a nečakať.
Naučte sa odmietať
Ak sa cítite nepríjemne, keď máte povedať nie, je to v poriadku. Niekedy to chce len cvik. Začnite testovaním svojho „nie“ v menej intenzívnych situáciách. Odmietnite napríklad pouličného predajcu, ktorý sa vám snaží niečo predať, dajte kamarátke vedieť, že sa na jej párty nedostavíte a podobne. Môžete si tiež vymýšľať scenáre a cvičiť si ich doma.
Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je prispievateľka Caroline Castrillon.