Projekt autobusovej stanice s nákupným centrom z portfólia HB Reavis otvorili 30. septembra 2021. Aj keď sa nálada slovenských spotrebiteľov stále nevrátila na úroveň spred pandémie, zaznamenala v posledných mesiacoch podstatné zlepšenie.
Štvorkilometrová prechádzka, počas ktorej navštívite štyri obchodné strediská. Nemožné? V Bratislave sa to dá. Stačí, ak pôjdete zo Sadu Janka Kráľa na Trnavské mýto. Po ceste natrafíte na Aupark, Euroveu, Nivy centrum a Central.
Podľa investičnej spoločnosti Colliers má naše hlavné mesto spolu s estónskou metropolou Tallinn najviac štvorcových metrov obchodných stredísk na tisíc obyvateľov v Európe. Vyvstáva preto otázka, či ich nie je už priveľa.
Zdá sa, že nie. Potvrdzujú to slová Jana Haroma, riaditeľa Nivy centra, ktorý pre Forbes uviedol, že sú ich priestory obsadené na 92 percent. Dopyt – minimálne zo strany obchodníkov – je teda napriek silnej saturácii stále silný.
Medzi poslednými prevádzkami pribudol špecialista na obuv Deichmann, outdoorová značka Muničák, slovenský módny brand Errore, sieť kaviarní Starbucks či predajca sladkostí CandyCat. „Veľa ďalších konceptov je v štádiu rokovaní alebo v prípravnej fáze,“ dodal Harom.
Plus 20 percent
Snažili sme sa rozlúštiť tento zdanlivý paradox: keď je v našom hlavnom meste toľko obchodných stredísk, prečo sú aj tie najnovšie takmer plno obsadené? „Odborníci považujú za kľúčovú aj úroveň kúpyschopnosti obyvateľstva,“ priblížila Eva Sadovská, analytička Wood & Company. A tú má Bratislava a jej okolie jednoznačne najvyššiu.
Ako poznamenáva odborníčka, pre hlavné mesto je navyše typická nákupná turistika, ktorú realizujú ľudia prakticky z celého Slovenska a zo susedných krajín. Dopyt je teda silný aj zo strany zákazníkov, čo potvrdzujú dáta spoločnosti HB Reavis. Kým v prvom roku sa návštevnosť Nív počas pracovného dňa pohybovala na úrovni 50-tisíc ľudí, v druhom to bolo o 20 percent viac – až 60-tisíc.
O projekte Nivy
Nákupné centrum spojené s autobusovou stanicou vyrástlo na mieste tej pôvodnej na Mlynských Nivách v Bratislave. Projekt dokončil developer HB Reavis v roku 2021 a realizácia stála viac ako 350 miliónov eur. Ide o približne 70-tisíc štvorcových metrov obchodných priestorov, 30-tisíc pre autobusovú stanicu a o 30-tisíc „štvorcov“ administratívy vo veži Nivy Tower. Developer postavil v hlavnom meste aj Nové Apollo či Aupark. Ten je dnes v rukách iného majiteľa a prebieha jeho expanzia.
Vec náhody?
To však neznamená, že to majú nákupné strediská ľahké. Musia počítať aj s občasnými ukončeniami spolupráce. Nivy opustila napríklad popredná pekárenská sieť Anker. No za dva roky zaznamenali podľa slov Haroma odchod len zopár menších prevádzok.
„Treba si otvorene povedať, že to, čo stačilo na prosperujúci biznis pred 30 rokmi, dnes už nestačí. Niekedy je úspech len vecou náhody. Aj pri dobrom biznis pláne, produkte a lokalite, to jednoducho nevyjde,“ dodal s tým, že pri každom nájomníkovi sa v prípade problémov snažia nájsť riešenie.
Na druhej strane majú na Nivách niektoré značky svoje najvýkonnejšie prevádzky. Spomeňme napríklad sieť potravín Yeme alebo nemeckého giganta dm drogerie markt.
Kamenné obchody
Aktuálne časy nie sú priaznivé iba pre bratislavské Nivy. Ako v tejto súvislosti upozorňuje Sadovská, index nákupných centier ukazuje počas prvého polroka 2023 nárast návštevnosti aj obratu stredísk aj retailových parkov. Ich tržby sa medziročne zvýšili o 11 percent, respektíve o 21 percent.
„E-commerce neprekonal zážitok z kamenných obchodov. Dokážu fungovať ruka v ruke a veľmi efektívne,“ doplnil Harom. Slováci sa navyše už neboja nakupovať. Strach, ktorý priniesla najprv pandémia, neskôr vojenský konflikt na Ukrajine a vysoká inflácia, sa postupne vytráca.
Kým indikátor dôvery spotrebiteľov predstavoval vlani v októbri hodnotu -36 – na škále od -100, keď sú Slováci najviac pesimistickí, do 100, keď sú naopak úplne optimistickí –, v auguste 2023 bol na úrovni -21,1 a o mesiac neskôr „svietilo“ -19,7.
Pre predstavu, tesne pred príchodom pandémie sa nachádzal vo výške -11 a po jej vypuknutí sa prepadol na -41,9. „Zjednodušene povedané, náladu spotrebiteľov na podobnej úrovni štatistici naposledy odmerali pred dvoma rokmi,“ uzatvára Sadovská. Vtedy sa po dlhých lockdownoch podmienky trochu uvoľnili.
Aktuálny vývoj základných ekonomických ukazovateľov na Slovensku
Nezamestnanosť: Počas druhého štvrťroku 2023 klesla miera nezamestnanosti prvýkrát pod šesť percent na úroveň 5,7 percenta. Dosiahla tak najnižšiu úroveň za dva a pol roka.
Platy: Rast nominálnych miezd dosiahol v druhom kvartáli 2023 výrazných 9,9 percenta. Vzhľadom na pomerne vysokú infláciu v krajine však reálne platy poklesli o dve percentá. Priemerná mzda v hospodárstve počas tohto obdobia dosiahla 1 419 eur.
HDP: Hrubý domáci produkt sa v druhom štvrťroku 2023 medziročne zvýšil o 1,5 percenta. Ide o najrýchlejší rast za posledných päť kvartálov.
Inflácia: V roku 2023 rast cien tovarov a služieb spomalil z januárových 15,2 percenta na augustových 8,9 percenta. Priemerná inflácia za rok 2023 sa očakáva na úrovni desať až 11 percent. To je nižšia úroveň ako v roku 2022.
Zdroj: Najaktuálnejšie údaje Štatistického úradu Slovenskej republiky, analýza Wood & Company