Dubaj nie je len luxusná dovolenková destinácia, ale aj miesto plné investičných príležitostí. O tom, prečo je pri takomto investovaní dôležitejší výber partnera než nehnuteľnosti, ale aj prečo by sme sa pri výbere nikdy nemali spoliehať na odporúčania influencerov, hovorí zakladateľ a CEO BuyDubai Denis Karásek.
Pomáhate klientom, ktorí chcú investovať v Dubaji, no zároveň nechcú riskovať. Ako to dosahujete?
Naším cieľom nie je iba predávať nehnuteľnosti, ale budovať dlhodobú dôveru medzi nami a klientom. Uvedomujeme si, že investícia v Dubaji je pre mnohých prvou veľkou zahraničnou investíciou v živote, preto sa spája s určitou mierou obáv. Riziká sa snažíme eliminovať dôkladnou analýzou trhu a projektov s dôrazom na návratnosť investície a výber lokality, ktorú dokáže dobre posúdiť iba skúsený a certifikovaný maklér, akých u nás máme.
Ďalším dôležitým faktorom je, že ku klientom pristupujeme individuálne. Každý z nich má iný investičný cieľ – niekto chce rýchly výnos, iný dlhodobý výnos, niekto sa chce sťahovať, iný prenajímať. Nenútime im konkrétny projekt iba preto, že je práve populárny, alebo preto, že by sme z neho mali vyššiu províziu.
Foto: Marek Mucha pre Forbes Slovensko
Navyše predajom sa naša služba nekončí. Na správu nehnuteľnosti má každý z našich klientov vlastný tím. Stará sa mu o prenájom, účtovníctvo a pravidelne ho informuje o ďalšom vývoji.
Upozorňujete, že výber partnera pri kúpe či prenájme v Dubaji môže byť ešte dôležitejší ako samotný výber nehnuteľnosti. Prečo?
Aj dobrá nehnuteľnosť sa môže stať zlou investíciou, ak je v nesprávnych rukách. Keď si človek pre investíciu v Dubaji vyberie nesprávneho partnera, je pravdepodobné, že pre túto zlú skúsenosť stratí dôveru v celý trh. V Dubaji je trh veľmi rýchly a dynamický, úplne iný ako v Česku alebo na Slovensku.
Aj kúpny proces je rýchly, väčšina detailov sa dohoduje cez WhatsApp. Je kľúčové mať vedľa seba partnera, ktorý sa o nehnuteľnosť stará aj po tom, čo do nej investujete. Takým BuyDubai je.
Slováci a Česi potrebujú vlastniť nehnuteľnosť, v ktorej bývajú, a prenájom väčšinou vnímajú iba ako dočasné riešenie. Ako by ste porovnali realitný trh u nás s tým v Dubaji?
Realitný trh v Dubaji je jeden z najtransparentnejších na svete. Už počas budovania nehnuteľnosti môžu budúci majitelia sledovať online, v oficiálnej aplikácii, ako stavba napreduje.
Naším cieľom nie je byť najväčšou realitnou kanceláriou, ale partnerom, ku ktorému sa klient vráti aj o niekoľko rokov. S týmto prístupom chceme rásť aj naďalej – krok za krokom, trh za trhom.
Peniaze za nehnuteľnosť neplatia developerovi, ale Spojeným arabským emirátom. Developer musí projekt dokončiť za svoje vlastné peniaze a tie za nové byty dostane od vlády až po odovzdaní. Ďalší rozdiel oproti Česku a Slovensku je ten, že väčšinu nehnuteľností tam ľudia nekupujú pre vlastnú potrebu, ale ako investíciu.
Výška výnosov sa zovšeobecnene pohybuje od 8 do 15 percent ročne v závislosti od lokality, veľkosti a zariadenia bytu, developera a ďalších faktorov.
Investovanie do realít v Dubaji sa teší veľkej obľube aj na sociálnych sieťach. Ako sa pozeráte na tento fenomén?
To sú obvykle komerčné spolupráce influencerov, nebral by som ich ako dôveryhodný zdroj. Sám viem, aké nehnuteľnosti niektorí lokálni makléri predali práve celebritám a ako vyzerajú po odovzdaní. Takých apartmánov máme desiatky.
Foto: Marek Mucha pre Forbes Slovensko
Niekedy sa na nás klienti obracajú s prosbou, či im môžeme pomôcť s predajom apartmánu alebo so zabezpečením nápravy zo strany developera. Túto službu poskytujeme, aj keď si nehnuteľnosť kúpili od iného makléra.
BuyDubai je dobre etablovanou značkou na českom a slovenskom trhu napriek tomu, že s influencermi zatiaľ nespolupracujete. Ako postupujete pri budovaní značky?
Kľúčové je, že ju nestaviame na jednom človekovi. Aktuálne pre nás pracuje štrnásť maklérov, ktorí sú vzájomne zastupiteľní. Nie je to o jednotlivcoch, ale o unikátnom systéme, akým pracujeme. Nesnažíme sa prezentovať cez „pozlátku“, ktorá sa s Dubajom často spája, ale skôr vysvetľovať možné riziká, problémy a fakty. Naším cieľom nie je ani tak dosah, ale najmä dôveryhodnosť. Odráža sa to aj na spätnej väzbe od klientov. To, že s nami klienti zostávajú a odporúčajú nás ďalej, je náš najväčší úspech.
Našou novinkou v rámci Európy je aj BuyDubai.Academy, v rámci ktorej pomáhame iným maklérom z Európy dostať sa na trh, hoci mnohí z nich nezostanú pracovať u nás. Zároveň pomáhame investorom zorientovať sa na dubajskom trhu.
Niektoré školenia pre nás robí partnerská spoločnosť pod záštitou Dubai Land Department (kataster nehnuteľností) a Dubai Knowledge and Human Development Authority (KHDA), ktorý je zodpovedný za akreditáciu vzdelávacích programov v Dubaji.
Foto: Marek Mucha pre Forbes Slovensko
Každý z našich maklérov musí raz za kvartál letieť aspoň na štrnásť dní do Dubaja. Trval som na tom, že školenia nemôžu byť online, máme totiž exkluzívnu licenciu na celú Európu. Navyše časť našich maklérov v Dubaji žije a ostatní kolegovia lietajú za klientmi tak často, ako je potrebné.
Aké sú vaše ďalšie plány v rozvoji?
V prvom rade rozšírenie pôsobnosti do ďalších krajín. Máme lokálnych maklérov, ktorí sa s klientmi dohovoria miestnym jazykom a poznajú konkrétne potreby klientov v danej zemi. Je pre nás dôležité, aby za nami ľudia mohli prísť, a preto máme v každom meste, v ktorom pôsobíme, zriadenú pobočku.
Najväčší potenciál vidíme teraz v Poľsku, Maďarsku a Chorvátsku. Už sme otvorili prvú pobočku v centre Budapešti a do konca roka pribudnú ďalšie. Ďalším dlhodobým cieľom je budovanie vlastnej platformy, vďaka ktorej budú mať naši klienti lepší prístup k dátam o svojej nehnuteľnosti v Dubaji – s dôrazom na výnosy.