3. decembra 2020

Máme pre vás zlú správu – so zrýchľujúcim sa tempom našich životov sa musíme znovu učiť umeniu koncentrácie. Dobrou správou však je, že si túto zručnosť môžete vycibriť vďaka jednoduchým cvičeniam. Výbornými pomôckami sú ručičky na hodinách, hudba či pohár s vodou.

Vďaka týmto šiestim cvikom sa naučíte koncentrovať len na jednu vec, čo sa vám bude pri práci zaručene hodiť.

Analógové hodiny

Vezmite si hodinky alebo budík so sekundovou ručičkou a venujte jej pohybu všetku svoju pozornosť. Skúste vydržať celý jej cyklus – od dvanástky k dvanástke. Možno si poviete, že koncentrovať sa minútu zvládnete bez problémov, ale možno vás prekvapí, že udržať pozornosť je oveľa ťažšie, ako sa zdá.

Vždy, keď vás prepadnú myšlienky na niečo iné, alebo budete cítiť, že sa na ručičku vlastne nesústredíte, počkajte, kým dôjde opäť na dvanástku a začnite odznova. Ak sa vám to bude dariť, postupne predlžujte čas. Tak, ako dlho vám trvalo, kým ste cvičenie dokončili?

Započúvajte sa do hudby

Pustite si obľúbenú skladbu a skúste sa na chvíľu hlbšie započúvať. Sústreďte sa na jej tóny, na hlas speváka či speváčky, text, hudobné prechody alebo na použité nástroje. Naučíte tak svoju myseľ vnímať len jednu vec, ale poriadne.

Reklama

Sústreďte sa na jeden objekt

Schopnosť koncentrácie môžete trénovať napríklad v električke. Skúste sa pár minút sústrediť na nejaký vami zvolený cieľ – na topánky človeka, ktorý sedí oproti vám, na prázdnu sedačku alebo pokojne na to, ako sa k sebe ostatní správajú.

Len si dávajte pozor, aby ste pri tom nevyzerali podozrivo. Osvojíte si tak zručnosť dávať pozor len na jednu konkrétnu vec alebo aktivitu.

Vyhýbajte sa rušivý podnetom

Vyskúšať môžete aj techniku, kedy sa budete podnetom, ktoré vašu pozornosť odvádzajú inam, zámerne vyhýbať. Ak vás vyrušujú rozhovory kolegov v práci, zakážte si sledovať ich a skúste sa sústrediť výlučne sa seba a svoj prácu. Alebo keď vám príde správa na Facebooku, neotvárajte ju. Ide v podstate o taký „not-to-do list“, teda zoznam toho, čo nerobiť, v praxi.

Ak budete cítiť, že vás ostatní naďalej rušia, pokúste sa sústrediť na to, že ste „teraz a tu“, opakujte si to v hlave a zamerajte sa výlučne na vec, na ktorej pracujete.

Metóda pomalého čítania

Sústredenie môžete natrénovať aj metódou takzvaného „pomalého čítania“. Najmä, ak ste zvyknutí čítať málo a „uponáhľane“.

Ide o to, aby ste písaný text čítali tak, že si z neho niečo aj odnesiete. Môžete začať so štvrťhodinkou denne a interval postupne navyšovať. Zoberte si pokojne román alebo odborný článok a robte si poznámky k tomu, čo vás pri čítaní zaujme.

Hlavne si vypnite telefón a iné potenciálne „rušiče“. Uvidíte, že sa vám to pri vašej práci bude hodiť.

Meditácia

Nemôžeme nespomenúť meditáciu, ktorá je postavená na princípe „buď tu a teraz“ a je teda zameraná na sústredenie.

Vyskúšajte tieto cviky na koncentráciu z roku 1918. Asi vám budú pripadať trochu šialené, ale vraj fungujú. Zaujímavá je napríklad hypnóza pohára s vodou, či cvik, pri ktorom si na 15 minút posedíte v kresle a sústredíte sa na pohyby zápästia. Sústredenie si podľa tejto metódy môžete trénovať aj pomocou čuchu – stačí sa pri prechádzke poriadne nadýchnuť a zamyslieť sa nad tým, aké vône vás obklopujú.

A ako si zlepšujete sústredenosť vy?

Článok vyšiel na webe Forbes.cz v rubrike Ako byť lepší.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?