Kamarátky Adrianu Pristaš a Marianu Kováčovú spájala záľuba – podľa online návodov si vyrábali prírodnú kozmetiku. Vášeň postupne premenili na biznis. Ich značke Fraela, ktorá je známa najmä vďaka rúžom, sa po štyroch rokoch darí viac, ako kedy predpokladali. Podľa ich slov im v tom pomohli kvalita, ľudskosť aj influenceri.
Nešťastnou zhodou okolností predaj spustili pár dní pred vypuknutím pandémie covidu, no ako hovoria, Fraele sa už predtým venovali viac ako rok.
„Náš biznis vznikol zo záľuby. Pre seba sme si vo voľnom čase vyrábali pleťové krémy, šumienky do kúpeľa aj balzamy na pery. Raz sme tak skúšali vyrobiť farebný balzam a napadlo nám, že rúž sa vyrába asi podobne, iba má iné pigmentovanie,“ hovorí spoluzakladateľka Mariana Kováčová, ktorá sa dodnes stará najmä o vývoj nových produktov.
Ako hovorí, práve vtedy si kamarátky uvedomili, že z ich záľuby, ktorej sa venovali už asi rok, by mohla byť aj dobrá biznisová príležitosť. S počiatočnou investíciou päťtisíc eur z vlastných úspor sa tak pustili do budovania značky Fraela. Bez sponzora, investora či úveru.
„Tak veľmi nás to bavilo, že sme si hovorili, že by bolo super môcť sa tým aj živiť. Neriešili sme vtedy konkrétny biznis plán. Uvedomovali sme si iba, že nás to baví a chceme to skúsiť. Neplánovali sme to ako veľký biznis,“ vysvetľuje druhá spoluzakladateľka Adriana Pristaš a dodáva, že hneď vtedy sa dohodli, že sa najprv zamerajú na rúže.
S podporou komunity
Vyrobiť rúž, s ktorým by boli obe natoľko spokojné, aby ho dali do predaja, im trvalo viac ako rok. Podľa ich slov si to mohli dovoliť, keďže počiatočnú výrobu zastrešovala ich spoločná kamarátka.
„V Banskej Štiavnici sme spoznali Janku Havrilu, ktorá mala vlastnú kozmetickú značku a aj výrobňu. Vysvetlila nám, ako výroba kozmetiky funguje aj pokiaľ ide o povolenia, certifikáty a administratívu. Ukázala nám, že mať vlastnú výrobu kozmetiky na Slovensku je reálne. Dovtedy sa nám to zdalo veľmi abstraktné a neuchopiteľné,“ hovorí Mariana Kováčová a dodáva, že vlastnú výrobňu si museli zriadiť už o pol roka neskôr. Dopyt po ich rúžoch bol totiž oveľa vyšší, než očakávali.
Napriek tomu, že predaj spustili v pandémii, dostali podľa nich obrovskú podporu od zákazníčok.
„Písali nám, že sa rúžujú, aj keď to pod rúškom nevidno. Pre svoj dobrý pocit. Rýchlo sa ukázalo, že sa nám na slovenský trh podarilo priniesť niečo, čo tu chýbalo,“ hovoria.
No ako sa dá mať okolo svojej značky lojálnu komunitu zákazníkov od úplného začiatku?
Podľa majiteliek Fraely im pomohli najmä sociálne siete. Stránku na Instagrame svojej značke totiž založili niekoľko mesiacov pred tým, ako spustili predaj. Sledovateľkám ukázali zákulisie tvorby, ich životy a pustili sa aj do spoluprác s influencermi.
Ako prvú oslovili blogerku Ivetu Kopernickú, známu pod prezývkou Donnaiveh.
„Páčil sa nám jej blog a aj témy udržateľnosti, ktoré na ňom vtedy čoraz viac otvárala. Tak sme sa rozhodli jej napísať. Pozvali sme ju na kávu a poprosili, aby sa pozrela na naše odtiene. Spýtali sme sa jej, či by nám to aj nepomohla spropagovať, ak by sa jej naše rúže páčili. Dohodli sme sa, že by sme ju rovno aj nafotili,“ hovorí Adriana Pristaš.
Čo rúž, to iné ženské meno
Práve pri tomto stretnutí vznikol aj nápad, ktorý Fraelu ešte viac odlíšil od konkurencie.
„Napadlo nám, že keby chcela, mohli by sme ten odtieň, ktorý si vyberie, pomenovať aj po nej, teda Donna. Bol to pekný spontánny nápad. Ďalšie rúže sme potom pomenovali po našich kamarátkach, chceli sme im dať takúto milú poctu, aby sme zdôraznili, že všetky ženy sú pre nás rovnako podstatné,“ hovoria majiteľky značky a dopĺňajú, že takto pomenovali všetkých 15 odtieňov z ich prvého produktového radu.
K certifikovaným, prírodným a vegánskym rúžom postupne pridávajú aj ďalšie produkty.
„Začali sme s rúžmi a pokračovali rozjasňovačmi. Potom nám napadlo, že veľmi praktické by mohli byť tzv. multisticky – teda univerzálne tyčinky na pery, oči aj na líca. Upravili sme formuláciu, aby bola vhodná aj pre pleť. Pridali sme skvalán a jojóbový olej aj ďalšie prírodné oleje, blahodarné pre pleť,“ vysvetľuje Mariana Kováčová.
„Potom sme vyrobili lesky na pery a Liptinty, ktoré sú ešte vyživujúcejšie. Postupne by sme chceli rozšíriť portfólio aj o make-up, očné tiene a ďalšie dekoratívne produkty. Všetky produkty forumulujeme tak, aby v sebe spolu s dekoratívnou funkciou spájali aj starostlivosť o pleť. Začali sme do nich pridávať aktívne látky, ktoré vyberáme tak, aby svojimi účinkami poskytli benefit tam, kde sa aplikujú. O našej kozmetike hovoríme, že je to taká Color Care.”
Obe kamarátky sa pousmejú, že pokiaľ ide o predaj, nový produkt v ich portfóliu vždy „prevalcuje“ tie predchádzajúce. Medziročne sa Freale darí kontinuálne rásť o viac ako 30 percent. Hoci stále hovoria, že obrovské obraty nie sú ich prioritou, tempo rastu by perspektívne chceli zrýchliť.
„Každý nový produkt pre nás znamená pomerne veľkú vstupnú investíciu. Keď sa nám podarí rásť trochu rýchlejšie, budeme môcť viac investovať do vývoja a rozšíriť portfólio produktov,“ vysvetľuje Adriana Pristaš a dodáva, že práve príprava nového produktu je pre ňu najlepším okamihom v ich práci.
Ohlasy hovoria za všetko
Mariana Kováčová zasa hovorí, že ju najviac tešia recenzie a ohlasy zákazníčok.
„Ženy naše produkty objavujú postupne. S malou dušičkou si objednajú jeden, no väčšinou sú potom také nadšené, že ich hneď chcú viac,“ hovorí. Dodáva, že nikdy nechceli priamo konkurovať komerčnej, masmarketovej kozmetike, skôr ponúknuť alternatívu.
„Máme naozaj spätnú väzbu od zákazníčok, ktoré hovoria, že vyhodili iné rúže a už chcú iba naše. Je pre nich príjemné mať ich na perách. Sústredíme sa ale aj aj na funkčnosť. Prírodná kozmetika mala totiž dlho reputáciu, že keď je prírodná, nemusí tak dobre fungovať. To sa snažíme zmeniť. Chceme ukázať, že dekoratívna kozmetika môže byť prírodná, funkčná aj kvalitná zároveň,” ozrejmuje.
Ako ďalej, Fraela?
Hoci aktuálne predávajú najmä cez vlastný e-shop, dopyt po ich produktoch v posledných mesiacoch narástol tak, že zrazu stáli pred veľkým rozhodnutím.
„Od začiatku som všetko vyrábala sama, ale už som nemala šancu to stíhať. Preto sme sa museli rozhodnúť, či výrobu rozšírime, pustíme sa do hľadania ľudí a ich školenia alebo outsourceujeme, no keďže nájsť kvalitného a spoľahlivého človeka nie je jednoduché, rozhodli sme sa pre outsourcing, aby sme sa my mohli viac sústrediť práve na vývoj nových produktov a strategický rast našej značky. Zostávame však na Slovensku,“ hovorí Kováčová.
Fraela okrem vlastného e-shopu svoje výrobky predáva na niektorých lokálnych trhoch pre malé firmy aj v konceptových obchodoch v Bratislave, Prahe aj v Brne. Jej rúže nájdete dokonca aj v bio obchode v Belgicku a nedávno sa zakladateľkám so záujmom o spoluprácu ozvali aj z Malty.
Ako hovoria, pre malé značky ako tá ich je to super spôsob, ako sa dostať viac do povedomia.
„Okrem influencerov sa nám značky darí budovať aj cez networkingové podujatia. Pomáhame si aj s inými značkami. Fungujeme najmä na bartrových spoluprácach. Myslím si, že malé značky si na Slovensku veľa pomáhajú, je to taká komunita. Osvedčilo sa nám komunikovať ‚normálne‘, ľudsky,“ hovorí Adriana Pristaš.
Tento rok však Fraelu čaká ešte jedna veľká zmena – rebranding. Svojho názvu sa síce nevzdá, no dostane nové logo aj vizuál.
„Doteraz sme si všetko robili samy a je čas sa posunúť a profesionalizovať. Keďže nám portfólio produktov neustále rastie, zistili sme, že to, čo vizuálne funguje pri rúžoch, pri iných produktoch funguje menej. Potrebujeme to zjednotiť. Chceme však postupný a plynulý prechod,“ uzatvárajú spolumajiteľky.