24. novembra 2021

Umelé spájanie firiem za cieľom vytvoriť jeden veľký gigant fungovať nemôže. Na akvizíciu potrebujete partnera, ktorý je rovnaká krvná skupina ako vy, povedal pre Forbes Miki Kuusi, CEO fínskeho startupu Wolt, tesne po 7-miliardovej akvizícii americkou firmou DoorDash.

Tesne po uskutočnení transakcie ste vyhlásili, že predaj bol prekvapením aj pre vás, pretože v minulosti ste si akvizíciu inou firmou nevedeli ani predstaviť a plánovali ste ísť s Woltom skôr na burzu. Ako môže byť niečo, ako predaj spoločnosti, pre CEO prekvapením? 

V minulosti sme boli odhodlaní ísť vlastnou cestou a idea bola pokračovať ako verejne obchodovaná firma na burze. Úprimne povedané, nevedel som si predstaviť, že by sme našli firmu, o ktorej by sme boli presvedčení, že im Wolt predáme.

Náš názor zmenilo to, že sme tím okolo DoorDash dobre poznali. O ďalších globálnych hráčoch na trhu sme síce vedeli, ale nevedeli sme si predstaviť, že by sme s nimi dokázali urobiť viac, ako sme boli sami schopní. S DoorDash sme to uvideli.

Zistili sme, že ak sa staneme ich súčasťou, dosiahneme viac ako osamote. To bolo rozhodujúcim momentom, prečo sme sa rozhodli do toho ísť. Okrem toho sú podobná krvná skupina ako my. Sú mladí, zažili veľmi zložité časy, máme podobnú firemnú kultúru, zmysel pre efektívnosť.

Reklama

V minulosti neboli považovaní za favorita, tým pádom boli aj menej financovaní ako ostatní hráči na trhu. Uspeli však vďaka tomu, že boli dôvtipnejší. V tomto sme si podobní. 

Musí to „klapnúť“

Aký bol teda váš pôvodný plán s Woltom? Načrtli ste, že ste plánovali vstup na burzu… 

Od začiatku sme sa sústredili na to, aby bol Wolt najlepšou možnou firmou. Ak máte venture kapitálových investorov, musíte im ukázať, akú máte predstavu o exite. Ten môže byť v podstate dvojaký. Buď je to akvizícia alebo vstup na burzu. Keďže sme nemali záujem firmu predávať, sústredili sme sa na IPO.

DoorDash nám však otvoril dvere a zistili sme, že nám táto kombinácia dáva veľký zmysel. Ak by sme do toho nešli, podobná situácia by už nemusela nastať, pretože v budúcnosti by to na oboch stranách mohlo byť iné. Toto nie je niečo, čo sa dá vopred plánovať. Nikdy predtým sme si nemysleli, že podobného partnera nájdeme.

Koľko ponúk na akvizíciu ste za svoju existenciu dostali?

Množstvo. Naozaj neviem presné číslo. Počas rokov sme absolvovali veľa rozhovorov, dostali sme viacero formálnych ponúk. Je to veľké odvetvie s veľa väčšími či menšími hráčmi na trhu. Vždy sa budú títo hráči zamýšľať, ako svoje biznisy nakombinovať s cieľom vytvorenia čo najsilnejšej firmy.

Zlyháva to, pretože tieto kombinácie sú často veľmi umelé. Je veľmi zložité nájsť niečo, čo do seba naozaj zapadne po stránke firemnej a tímovej kultúry. A teda áno, mali sme veľa ponúk, ale až doteraz sme nikdy nič nezobrali do úvahy. 

Podľa CEO Woltu je zložité nájsť dve firmy, ktoré by dokázali svoje aktivity nakombinovať, aby nepôsobili umelo. Foto: Archív Wolt

Čo povedali na vaše konečné rozhodnutie investori? Boli spokojní s predajom, alebo vám radili skôr vstup na burzu? 

Naši investori sú podobná krvná skupina ako Wolt. Pomohli nám stať sa firmou, ktorou sme dnes. Ešte pred uzatvorením kontraktu som im povedal, že máme na stole úžasnú príležitosť od DoorDash. Ich odpoveď bola, aby som urobil to, čo je správne pre spoločnosť.

Pre tých investorov, ktorí sú s nami už od začiatku, bolo veľmi zaujímavé a vzrušujúce sa pozerať na akvizíciu, pretože prirodzene očakávali čo najlepší výsledok. V každom prípade boli nadšení. Na stole sme mali dobré možnosti, a to túto akvizíciu alebo prípadne IPO.

Dlhodobé ciele a stúpajúci konzum

Pomohla vám pri valuácii startupu pandémia? Respektíve bol teraz dobrý čas na predaj firmy? 

Nerád plánujem krátkodobo, vždy sa skôr sústredíme na dlhodobé ciele. Viac ma zaujíma, čo môžeme urobiť v horizonte 5-10 rokov ako to, čo sa udeje na trhu za jeden či dva roky.

Ak sa príliš sústredíte na krátkodobé ciele, tak z dlhodobého hľadiska nemôžete vybudovať dobrú firmu. Spočiatku sme podobnú transakciu síce neplánovali, ale načasovanie bolo dobré pre DoorDash. Ale nič z toho nebolo plánované. 

Stalo by sa tak teda bez ohľadu na to, či tu máme pandemickú situáciu alebo nie? 

To je naozaj ťažké povedať, nerád špekulujem. Ľudia mimo tohto odvetvia si myslia, že pandémia mohla pomôcť s budovaním systému donášok jedla. To však nie je až taká pravda. Môže sa to tak zdať navonok, ale my sme túto firmu budovali roky a roky.

Už pred pandémiou sme boli etablovaní na našom trhu, takže by som nepovedal, že za náš úspech vďačíme pandémii. Jediné, čo sa udialo bolo, že sa procesy urýchlili. Dostali sme sa do tohto bodu oveľa skôr ako bez pandémie. Je to aj preto, že stúpol konzum, získali sme množstvo nových zákazníkov. 

Umenie skĺbiť potreby zákazníka a zisk

Odborníci o tejto akvizícii povedali, že Wolt to dokázal, pretože sa viac sústredil na potreby zákazníkov ako ktokoľvek z konkurencie a dokázali ste tiež vyvážiť riadiace procesy. Ako toto hodnotenie môžeme čítať? Je pravdivé? 

Reklama

Vytvoriť vynikajúcu zákaznícku skúsenosť je jednoduché, ak sa nemusíte báť o peniaze. Napríklad môžem ísť do obchodu s produktmi Apple, nakúpiť niekoľko Mac Book Pro, ísť na ulicu a predávať ich za polovicu. A potom tvrdiť, že som uspokojil zákazníka a môj servis milujú.

Ak sa nemusíte báť o peniaze, uspokojiť potreby zákazníka je to najjednoduchšie. To, na čom množstvo biznisov stroskotá, je umenie skombinovať potreby zákazníka so ziskom a efektívnosťou.

Pôvodne chcel ísť CEO Woltu Miki Kuusi na burzu. Foto: Archív Wolt

Je to naozaj umenie a zvlášť to platí v našom odvetví. Je to veľmi komplikovaný proces, ktorý musíte navrhnúť a budovať. Musíme sa vyrovnať so zmenami počasia, pravidlami v konkrétnych štátoch, chybami v objednávkach. Je toho naozaj dosť. V našom odvetví je dôležité snúbiť zákaznícku skúsenosť s efektivitou, a teda aj technológiami, zamestnancami a produktom.  

Ako svoje rozhodnutie komentoval DoorDash?

Nemôžem sa úplne verejne vyjadriť, prečo sa DoorDash rozhodol ísť do tejto akvizície. Je verejne obchodovanou firmou, ktorou budeme súčasťou, keď sa obchod definitívne uzavrie.

To, čo ich zaujalo, je, že videli silný tím, prepracovaný produkt a technológiu. Trh, na ktorom pracujeme, aj to, že sme boli schopní vyprodukovať naozaj dobrú zákaznícku skúsenosť, aj napriek ekonomickým prekážkam. 

Čo teda táto transakcia znamená pre spoločnosť a jej chod? 

Stále budeme fungovať pod rovnakým menom, s rovnakým tímom, stále budeme modrí a budeme používať rovnakú technológiu. To, čo sa zmení, je len majiteľ a tým aj dosah na väčší trh. Z pohľadu zákazníka či kuriéra zostáva všetko zachované.

Ľudia často vnímajú veľmi negatívne, ak vás kúpi firma z USA. Myslia si, že sa všetko zmení zo dňa na deň a zvýšia sa ceny. DoorDash do toho však chcel ísť s nami, lebo videli, ako našu firmu riadime a verili, že všetko pôjde tak ako doteraz.

„Šéf sa zmení len mne…“

Ale pre vás osobne nastanú nejaké zmeny…

Áno, jediný, komu sa zmení šéf, som ja (smiech). Predtým som musel podávať reporty nášmu boardu, teraz sa budem musieť zodpovedať Tonymu Xu, CEO firmy DoorDash.

Odísť sa určite nechystám. Síce som trochu unavený z udalostí posledných dvoch týždňov (rozhovor sme nahrávali tesne po predaji Woltu, 11. 11.), takže teraz sa len poriadne vyspím a ideme ďalej budovať našu firmu. Zveľaďovať systém reštaurácií a kuriérov, expandovať do nových miest a susedstiev. Tak ako doteraz. 

Kuusi na stoličke CEO zostáva. Foto: Archív Wolt

Povedzme však, že si toto interview prečíta majiteľ malej reštaurácie v Bratislave. Čo sa zmení pre neho?

Nič. Stále sme rovnaká firma s rovnakými ľuďmi, produktom a technológiou. Nič sa z tejto perspektívy nezmení. 

Nielen reštaurácie, ale aj rýchla donáška z obchodu

Avšak aj na takom malom trhu ako je Slovensko alebo Fínsko máme množstvo firiem fungujúcich na rovnakom princípe ako vy. Nemôže nastať situácia, že boj o zákazníka bude tlačiť ceny smerom dole? 

Keď hovoríme o trhu, tak sa o konkurenciu veľmi nezaujímame. Sústredíme sa na zákazníka. Cieľom je byť čo najlepšou službou, ktorú budú chcieť naši zákazníci využívať dennodenne. Musíme mať na výber z najlepších reštaurácií, obchodov, zabezpečiť dobrú zákaznícku skúsenosť, a teda to, aby bol tovar rýchlo a spoľahlivo doručený.

Je to o budovaní značky, ktorá je súčasťou života našich zákazníkov. S cenou už teraz manévrujeme do rozmerov, do ktorých je to možné.

Chceme byť služba využívaná každodenne. Ak si vás ľudia nemôžu dovoliť, tak ňou byť nemôžete. Ak však hovoríme o konkurencii, tak tým, že sme sa stali súčasťou firmy DoorDash, sme sa rovno stali jednou z najväčších spoločností na trhu. Vďaka tomu sa nám môže podariť dosiahnuť na ciele, ktoré chceme. To sa týka aj Slovenska. 

Ak teda hovoríme o potenciáli rásť, kde vidíte priestor na expanziu na poli donášky tovarov? 

Začínali sme síce s reštauráciami, ale teraz sa zameriavame aj na lokálne obchody, ktoré fungujú na online predaji. Reštaurácie síce ľudia využívajú a uvedomili sme si, že ak môžeme vybudovať dobrú platformu na donášku jedál, tak by sme to mohli posunúť o level vyššie. A teda expandovať z reštaurácií na obchody, v ktorých by ste nakúpili a tovar by vám do niekoľkých minút priniesli domov.

Budúcnosť e-commerce nie je o skladoch, ako má Amazon. Myslím si, že bude stáť na stovkách malých obchodov a skladov, ktoré môžu svoj tovar distribuovať zákazníkom aj cez aplikáciu Wolt. Povedzme, že si budete si chcieť kúpiť nové tenisky, otvoríte aplikáciu a nájdete obchod, kde ich majú. Objednáte si ich cez nás, o 15 minút neskôr ich máte doma. O tomto je budúcnosť. A to je to, na čo sa teraz chceme sústrediť. 

Budúcnosť e-commerce v malom

Stane sa tak v blízkej budúcnosti? 

Už sa tak deje. Už teraz máme na Wolte obchody, ktoré predávajú napríklad aj tenisky. Aj keď zatiaľ možno jedny denne, ale počet bude rásť. Možno v budúcnosti si majitelia menších obchodov uvedomia, že si nepotrebujú prenajímať drahé priestory, pretože majú viac objednávok online. Hovoríme tu o dlhšom časovom horizonte, ale toto je naša vízia do budúcnosti. 

Okrem jedla si vie Kuusi predstaviť donášku napríklad aj oblečenia. Foto: Archív Wolt

Fínsko vs Slovensko

Ak si porovnáme Fínsko a Slovensko, tak tieto krajiny sú podobné čo sa týka veľkosti trhu či počtu obyvateľov. Napriek tomu sa na Slovensku v startupovom ekosystéme stále nenašiel ten bájny jednorožec. Čím sa podľa vás líši fínske prostredie od toho slovenského? Čo je vašim tajomstvom? 

Myslím si, že aj my sme stále na začiatku. Pred desiatimi rokmi nebolo Fínsko od Slovenska v tomto ohľade také odlišné. Je to otázka času.

Ak sa pozriem na náš tím na Slovensku, tak takisto sa snažíme rozvíjať talent, ktorý neskôr môže budovať vlastné firmy a učiť sa aj z nášho príkladu. Všetko je o talente a o ľuďoch. Rovnako tak aj vo Fínsku.

Ja som napríklad strávil roky budovaním Slush, konferencie zameranej na technológie a investorov v Helsinkách. Mne konkrétne pomohla táto skúsenosť s tým, kde som teraz. Podobne to tak bude aj pri ľuďoch, ktorí pre Wolt aktuálne pracujú. V určitom bode sa budú chcieť posunúť, začať svoj biznis, alebo sa možno pripoja k mladým startupom a pomôžu im rásť. Vybudovanie ekosystému však zaberá čas, neudeje sa to z večera do rána. Zaberie to roky. A to, na čom záleží, sú ľudia. 

Všetko je o ľuďoch

Čo ste sa za tie roky na poste CEO naučili vy osobne?

Na to by som mohol odpovedať naozaj obsiahlo (smiech). Naučil som sa toho hrozne veľa. Ale to, čo sa mi vrylo do pamäte, bolo odporúčanie jedného z našich investorov. Navrhol mi, aby som si prečítal knihu Straight from the gut od Jacka Welcha,legendárneho, CEO General Electric. Zamyslel som sa, na čo sa v tejto knihe sústredil. V súvislosti s 20-ročným budovaním jednej z najväčších firiem na svete stále spomínal ľudí. Naučil som sa, že firmy sú o ľuďoch.

Vybudovať silnú firmu môžete iba vtedy, ak pomáhate svojim ľuďom rásť. Nie je to len o tom, ako začínate, ale aj ako rastiete spolu s firmou. Wolt je cestou ľudí, ktorí nemali skúsenosti s budovaním takejto spoločnosti.

Je to po prvýkrát pre nás všetkých. Snažíme sa učiť za pochodu a robiť to čo najlepšie, ako dokážeme. Mať hladných, ambicióznych ľudí, ktorí sa chcú učiť, chcú vybudovať niečo zaujímavé. Chceme sa pri tom baviť, správať sa k sebe férovo. S takouto skupinou ľudí rastie tím, ale aj spoločnosť. 

Počas nášho videorozhovoru som si všimla, že za vami je box, ktorý používajú kuriéri Woltu na prepravu jedla. Prečo ho máte u seba doma? 

Je to moja taška. Niekedy na konci dňa sadnem na bicykel a idem roznášať jedlo. Je to dobrý tréning, ale mám za to, že ako CEO by som mal porozumieť zákazníkom. Našim zákazníkom nie sú len koneční konzumenti reštaurácií, ale aj prevádzky samotné a aj kuriéri. Snažím sa roznášať jedlo tak často, ako to ide, ale s príchodom covidu to je komplikovanejšie. Tašku mám v izbe, aby mi pripomínala, aby som šiel vždy, keď môžem. A snažím sa aspoň raz za dva týždne vybehnúť. 

Miki Kuusi (32)

Po ukončení strednej školy nastúpil na rok na vojenskú službu vo Fínsku. Na jeseň v roku 2009 začal študovať na Aalto University. V rovnakom roku spoluzaložil firmu Ankka Group, ktorá pomáhala študentom a absolventom Aalto univerzity zapojiť sa do procesu zlučovania troch univerzít v Helsinkách. Po deviatich mesiacoch sa spoločnosti podarilo dať dokopy 40-tisíc ľudí a vyzbierať tri milióny dolárov, čím sa podarilo vybudovať úplne novú univerzitu.  

Medzi jeho ďalšie úspešné projekty patrí Aaltoes, jedna z najväčších startupových komunít, ktorú vedú študenti, a Slush, ktorý sa pod vedením Kuusiho ako CEO stal jednou z najväčších technologických konferencií na svete. Pred spoluzaložením Woltu v roku 2014 pracoval aj v hernej spoločnosti Supercell. Momentálne žije v Helsinkách. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?