Môže sa firma presadiť v úplne odlišných biznisoch? Môže. Rodinná firma Tomark je toho dôkazom. Kým v Nemecku oceňujú kvalitu ich strojárskej práce, svet si obľúbil ich lietadlá.
Keď budete najbližšie obiehať kamión, možno si pod „ešpézetkou“ všimnete malý modrý nápis „Krone“. Diaľnice Európy a iných častí sveta brázdi viac ako milión prívesov a návesov tejto nemeckej firmy. Málokto však vie, že pre väčšinu z nich vyrobili základný rám – šasi – v slovenskej firme Tomark rodiny Tomkovcov.
O rok to bude už tridsať rokov, čo Tomark pravidelne zásobuje nemeckú firmu konštrukciami, na ktoré sa následne montujú nápravy, brzdové systémy či ostatné časti kamiónového návesu alebo prívesu. Z brány priemyselného areálu, ktorý leží neďaleko leteckej základne na okraji Prešova, vyjde denne tridsať kamiónov s nákladom oceľových rámov pre Krone.
Verní tri desaťročia
Zakladateľ firmy Daniel Tomko starší už viackrát začiatky firmy prerozprával médiám – v auguste 1995 mladý strojársky inžinier ponúkol Krone, že prevezme výrobu rámov v upadajúcom prešovskom podniku, ktorý doplatil na divokú mečiarovskú privatizáciu. Tomko dostal šancu a s tuctom ľudí rozbehol podnikanie – za tri mesiace vybudoval novú prevádzku a prebral krívajúcu výrobu na svoje plecia. A už ju nepustil.
Po tridsiatich rokoch firma vyváža do mestečka Werlte pri Brémach mesiac čo mesiac viac ako tisíc rámov a má pre nemeckého partnera strategický význam. Nasvedčujú tomu aj čísla z postkovidového oživenia ekonomiky – predvlani Tomark zvýšil tržby o polovicu na 46 miliónov eur a zisk zdvihol dvojnásobne na vyše pol milióna eur.
Fabriku s viac ako 250 zamestnancami v súčasnosti vedie syn zakladateľa, dlhoročný obchodný a finančný riaditeľ spoločnosti Daniel Tomko mladší. „Firmu som od otca prevzal v roku 2020, ale bolo to veľmi prirodzené medzigeneračné nástupníctvo, pretože som s firmou viac ako dvadsať rokov denne spätý a postupne som si v nej prešiel viaceré pozície,“ hovorí.
BIZNIS EVENT, AKÝ TU EŠTE NEBOL
Top ľudia z biznisu a manažmentu na jednom mieste, 4 pódiá, 100+ spíkrov. Top podujatie roka, na ktorom budú všetci a vy nesmiete chýbať… viac informácií už čoskoro.
CHCEM BYŤ NA WAITING LISTE
Odolná výroba lietadiel
Na čele spoločnosti musel zakrátko čeliť nečakaným výzvam – pandémii či následkom vojny na Ukrajine. „Po oživení ekonomiky a skvelom roku 2022 nás vlani napokon dobehla energetická kríza a z toho vyplývajúce inflačné tlaky, takže tržby aj zisk za minulý rok budú medziročne zhruba o tretinu horšie,” hovorí Daniel Tomko ml. Hospodárske výsledky firmy naviazanej na veľkého nemeckého výrobcu totiž kopírujú pesimistické nálady v najväčšej európskej ekonomike, ktorá je už druhý rok v recesii.
Vo firme sa tak opäť tešia z diverzifikácie výroby, ku ktorej pristúpili v ostatných rokoch – výroby akumulačných nádrží pre tepelné čerpadlá a iné vykurovacie systémy. A tiež produkcie lietadiel.
„Naša aero divízia, respektíve firma TomarkAero, nie je závislá na vývoji európskej ekonomiky, pretože má zákazníkov z celého sveta. Segment ľahkých športových lietadiel je navyše celkovo odolný voči hospodárskym cyklom, pretože lietadlá si kupujú solventnejší ľudia a tí sú menej citliví na vývoj ekonomiky,“ vysvetľuje Daniel Tomko ml.
Lietanie ako sen
Výrobu lietadiel spustili v Tomarku v roku 2006. „Otec začal s lietaním ešte ako tínedžer a je to jeho celoživotná vášeň. Pri jednom rozhovore s priateľom o nesplnených životných snoch spomenul, že si vždy chcel vyrobiť lietadlo. Kamarát ho spojil s mladým konštruktérom a vybudovali tím, s ktorým sme do roka dali dokopy nádherné lietadlo,“ spomína na otcovo nadšenie a nasadenie Daniel Tomko ml.
V Tomarku sa pustili do konštrukcie a výroby celokovového lietadla – firma totiž mala na rezanie, tvarovanie či ohýbanie kovu potrebné moderné vybavenie a nástroje. V areáli prebudovali starú lakovňu na dielňu pre výrobu lietadla a v novembri 2006 vyletel ľahký Viper SD4 na prvý cvičný let. O rok neskôr firma predstavila svoj produkt na najväčšej leteckej výstave v Európe Aero Friedrichshafen.
Dolnoplošník so sedadlami pre dve osoby vedľa seba, atraktívnym dizajnom, dobrými letovými vlastnosťami a východoeurópskou cenou zaujal. Zákazníci ocenili malú spotrebu paliva, pohodlie stroja, stabilitu či schopnosť pristáť a vzlietnuť na krátku vzdialenosť. Univerzálne lietadlo vhodné nielen na cestovanie, ale aj na výcvik pilotov či vlečenie vetroňov oslovilo širokú klientelu – firma od roku 2007 exportuje v priemere desať lietadiel ročne, vlani ich vyviezla tridsať.
Tomark si vyrába všetky komponenty lietadla okrem motora, vrtule, čalúnenia a avionických prístrojov, ktoré nakupuje.
Vývoz do exotických destinácií
„Musím si zaklopať, že dnes sme na leteckom trhu etablovanou firmou a máme každoročne slušný dopyt. Napríklad už v januári sme mali zazmluvnené výrobné kapacity na celý rok 2024,” konštatuje Tomko ml.
„Zmije“ aj novšie modely Skyper GT9 putujú do Spojených štátov, kde má ultraľahké lietanie veľkú tradíciu, ale aj do Turecka, na Nový Zéland, a silný je tiež európsky trh – Nemecko, Francúzsko, Írsko, Poľsko, Taliansko či Škandinávia. „Snažíme sa oživiť predaje do Austrálie, kde sme boli v minulosti silnejší a dlhodobo investujeme do marketingu na americkom trhu, ktorý má asi najväčší potenciál,“ dodáva.
Najnovším trhom, na ktorý firma v týchto mesiacoch posiela prvé dodávky je stredoázijský Uzbekistan. „Identifikovali a oslovili sme v krajine obchodného partnera, ktorý podniká v oblasti výcviku pilotov a prevádzky leteckej školy. Chce posilniť postavenie malého letectva v lokálnej doprave,“ hovorí Tomko ml. Ak sa prešovský dolnoplošník osvedčí, v hre je podľa Tomka ideálny scenár – obmena a rozšírenie flotily lietadiel v tejto kategórii v celej krajine.
Snaženie Tomkovcov, naopak, zamrzlo na indickom trhu. Tomark už niekoľko rokov čaká na certifikáciu lietadla od tamojších úradov. Viper SD4 má síce certifikát od Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva, nevyhnutnou podmienkou na predaj strojov v každej krajine na svete je však aj povolenie od miestnych úradníkov.
„Európsky certifikát nám otvára brány, pretože keď lokálne letecké úrady vidia, že lietadlo obstálo v jednej z najrešpektovanejších autorít pre civilné letectvo na svete, povoľovací proces zväčša urýchlia,“ vysvetľuje šéf Tomarku. Nie tak v Indii – žiadosť o udelenie certifikátu podali Prešovčania ešte pred vypuknutím pandémie kovidu. „Asi majú na stole tých žiadostí veľmi veľa,“ smeje sa Tomko ml.
Export mimo Európy
Kým na európskom trhu má Tomark pri vývoze rozviazané ruky, export do tretích krajín je náročnejší. Spoločnosť si postupne vybudovala zastúpenie v desiatkach krajín sveta, nepredáva však priamo, ale cez lokálnych, prípadne regionálnych distribútorov. „Identifikovať a vybrať správneho lokálneho partnera pritom nie je vôbec jednoduché, pretože najmä na obrovských trhoch je potenciálnych subjektov a možností veľmi veľa,“ upozorňuje šéf Tomarku. Oceňuje preto pomoc, ktorú dokáže potenciálnym exportérom poskytnúť štát.
„Do Indie sme sa dostali vďaka spolupráci slovenskej ambasády v Indii a Indicko-slovenskej obchodnej komory. Pozvali nás na stretnutie slovenských a indických firiem v Bombaji,“ hovorí Tomko mladší. Podobnú spoluprácu pred vstupom na veľké a náročné trhy tretích krajín radí aj iným podnikateľom.
Ďalším osvedčeným spôsobom, ktorým firma dostáva lietadlá k zákazníkom je pravidelná účasť na medzinárodných výstavách. „Aj keď sme si na trhu vybudovali dobrú povesť a bezpečnosť nášho lietadla osvedčila Európska agentúra pre bezpečnosť letectva, každoročne investujeme do rôznych marketingových aktivít a navštevujeme výstavy, na ktorých prezentujeme prednosti našich strojov,“ podčiarkuje Daniel Tomko mladší.
Najkrajší pocit napokon je, keď sa fanúšik lietania prihlási priamo. „Je to prípad predaja do Nového Zélandu, kedy obchodný partner pricestoval z druhého konca sveta až k nám do Prešova, na mieste sa zoznámil s nami aj s lietadlom, všetko si overil a následne sme uzavreli kontrakt na niekoľko lietadiel,“ spomína.
Nový projekt
Po lietadle Viper SD4 priniesli Tomkovci na trh hornoplošník Skyper GT9. Krídlo v hornej časti lietadla oceňujú najmä fanúšikovia veľkolepých výhľadov a profesionálni leteckí fotografi. Aj toto lietadlo patrí do kategórií ultraľahkých a ľahkých športových lietadiel a podobne ako pri staršej sestre sa tvorcovia snažili o optimálnu kombináciu letových vlastností, bezpečnosti, nízkych nákladov a ceny. Na Skyper v súčasnosti pripadá bezmála pätina celkovej produkcie TomarkAero a jeho cena začína na úrovni stotisíc eur.
Vývoj však pokračuje. Tomark chce vyvinúť multikoptéru, stroj, ktorý dokáže vertikálne vzlietať a pristávať, na alternatívne nízkoemisné palivo. „Vybrali sme si vodíkový pohon aj preto, že máme možnosť získať financovanie vývoja tohto projektu cez grantový program Európskej únie,“ hovorí Tomko mladší.
Cez program dôležitých projektov spoločného európskeho záujmu IPCEI a plán obnovy má Slovensko na podporu rozvoja vodíkových technológií alokovaných 12 miliónov eur. Firma je aktuálne vo fáze hodnotenia projektu, pričom rozhodnutie o jeho schválení očakáva v priebehu tohto roka. „Ak nám financovanie schvália, v projekte počítame s dobou vývoja šesť rokov,“ uzavrel Daniel Tomko mladší.