Partia mladých študentov pred rokmi hľadala spôsob, ako aktívne tráviť svoj voľný čas. Ich vášňou bolo cvičenie s vlastnou váhou tela – kalistenika. Prvé workoutové ihrisko pomáhali založiť v Nitre a postupne sa zo študentského projektu stal biznis, ktorý dnes poznajú vo viacerých štátoch Európy či v Spojených arabských emirátoch.
Príbeh firmy Octago sa začal v roku 2014 v Piešťanoch, keď športoví nadšenci Marko Rybárik, Timotej Keher a Martin Malast požiadali piešťanský magistrát o vytvorenie priestoru na vonkajšie športové aktivity.
„Mestu Piešťany, ktoré bolo nadšené našim zápalom, sa vďaka našim odporúčaniam a poradenstvu podarilo postaviť doposiaľ najväčšie workoutové ihrisko na Slovensku,“ spomína dnes pre Forbes Timo Keher, sales a marketing manager spoločnosti. Onedlho sa im začali ozývať aj športovci z iných miest, ktorí potrebovali pomoc s podobným projektom.
A práve to bol moment, kedy sa partia rozhodla pretaviť vášeň do podnikania a založiť spoločnosť Octago. Ich víziou bolo umožniť ľuďom tráviť čas zmysluplne, prácou na svojom tele a zdraví.
Spolupráce s developermi
Prvým mestom, ktoré prejavilo dôveru ich projektu, bola Sereď. „Toto ihrisko sme stavali svojpomocne a doteraz radi spomíname na ten pocit hrdosti, keď sme projekt odovzdávali,“ opisuje Keher.
Cvičiská stoja aj pri developerských projektoch. Foto: Andrej Hrušovský
Z prvých cvičísk, ktoré mali motivovať ľudí k vonkajšiemu posilňovaniu, sa dnes stal produkt, po ktorom siahajú aj developeri ako Penta Real Estate (Bory Bývanie), Cresco (Slnečnice) či HB Reavis (Nivy). Dnes pre zákazníkov zabezpečujú kompletné riešenia od návrhu až po realizáciu projektov, vrátane odbornej konzultácie.
„Čo sa týka slovenského trhu, buduje ho náš interný stavebný a montážny tím, v zahraničí spolupracujeme s lokálnymi partnermi, ktorí odoberajú naše produkty, prípadne poskytujeme súčinnosť pri realizácii väčších projektov,“ hovorí marketingový manažér.
Pri návrhu cvičísk vychádzajú zo svojich skúseností a poznatkov, ktoré nadobudli za sedem rokov fungovania. Okrem toho sa opierajú o aktuálne trendy v oblasti verejných priestorov a spolupracujú aj s architektmi či projektantmi. Väčšinu z nich navrhujú a zároveň testujú vo svojej výrobnej hale vo Vranove nad Topľou.
Stovky projektov na konte
To, že je o podobné ihriská záujem, svedčí aj fakt, že len minulý rok sa partii podarilo zrealizovať viac ako 115 projektov v celkovej hodnote 1,4 milióna eur. Od začiatku svojho fungovania si na konto pripísali 350 zákaziek.
Okrem Slovenska stoja ihriská so značkou Octago napríklad aj v Chorvátsku — prvé sa im podarilo zrealizovať po niekoľkých mesiacoch fungovania v roku 2015.
Zakladatelia Octaga – Marko Rybárik, Timotej Keher a Martin Malast (zľava). Foto: Andrej Hrušovský
Ako dodáva Keher, išlo prevažne o športoviská pri privátnych obytných rezortoch či plážach. „K tomuto trhu máme veľmi blízko a je prvou krajinou, kde sme vytvorili svoju zahraničnú pobočku s interným tímom,“ vysvetľuje.
Okrem navrhovania a výstavby cvičísk sa v minulosti venovali aj rozvoju telesnej kondície na školách cez projekt „Rozhýb svoju školu“ a organizovali semináre a tréningy pre firmy a ich zamestnancov.
Podľa zakladateľov sa pohyb a aktivity na čerstvom vzduchu dostali do popredia a ľuďom záleží na tom, v akom prostredí ich budú vykonávať, ale rovnako, aj v akom prostredí sa budú ich deti hrať.
Trend je smart
K svojim zariadeniam pridali aj smart riešenia, aby si mohli zacvičiť aj úplní začiatočníci. „V súčasnosti sa viete vďaka QR kódom na našich ihriskách dostať do aplikácie, kde nájdete databázu cvikov s videonávodmi, čo na ktorom prvku odcvičiť,“ opisuje Keher.
Ihriská nájdete na rôznych miestach po meste. Foto: Andrej Hrušovský
Hoci základ ich biznisu stojí na vonkajšom cvičení, pred časom sa partia pustila aj do vývoja vnútorných konštrukcií, pretože tento segment pre nich začal byť podnikateľsky zaujímavý. Približne pred troma rokmi začali spolupracovať so značkou Wodgear.
Spomínané aktivity a ich biznisplán nezostali bez nepovšimnutia investorov. V roku 2017 sa stali prvým financovaným startupom rakúskeho investičného fondu Danube Angels, ktorý pri nich stojí do dnešného dňa.
„Myslím, že pre investorov bol a vždy bude prvoradý náš zápal, porozumenie problematike a najmä to, že naša práca je pre nás zároveň záľubou,“ vysvetľuje marketingový manažér.
Vnútorné cvičisko. Foto: Andrej Hrušovský
V súčasnosti zvažujú ďalšie investičné možnosti. „Sme v komunikácii s jednou zo slovenských bánk ohľadom výstavby novej výrobnej haly, rozšírenia výroby, zavedenia inovácií a smart riešení a expanzie na zahraničné trhy,“ dodáva Keher.
Ich cieľom je posilniť značku natoľko, aby sa stali lídrom v tomto segmente v celom CEE regióne a rovnako ďalej rozvíjať spoluprácu s partnerom v Spojených arabských emirátoch.
Čas na pohyb
Partia si navyše dala za cieľ priniesť značku Octago do „neznačkového“ prostredia. V tomto odvetví si podľa nich málokto spája dané produkty s určitým brandom.
„Chceme, aby nami vybudované priestory a produkty kombinovali kvalitu prevedenia s moderným dizajnom a funkčnosťou, čo, verím, ocenia nielen naši zákazníci, ale aj všetky generácie ľudí, ktorí sa chcú hýbať. Na pohybe predsa záleží. A možno viac ako inokedy,“ hovorí marketingový manažér na záver.