Je ťažké povedať, v akej kríze práve žijeme. No firmy, ktorým nechýba odvaha, z nej vyjdú víťazne. To je posolstvo panelových diskusií, ktoré odzneli na siedmom ročníku podujatia Forbes Rodinné firmy. Pozrite si tie najzaujímavejšie myšlienky, ktoré zarezonovali.
„Minulý rok bol v spoločnosti emotívny, no ekonomická situácia bola paradoxne veľmi dobrá. Na základe globálnych štatistík to bol jeden z najlepších rokov,“ povedal na úvod prvého diskusného panelu Andrej Viceník, člen predstavenstva a vrchný riaditeľ úseku firemného bankovníctva VÚB.
Investovať, aj keď sa nedarí
„Tento rok je situácia iná. Firmy doplácajú na zdražovanie energií a bankové financovanie je oveľa drahšie. Projekty, ktoré ešte pred dvoma rokmi bez problémov vychádzali, dnes už ekonomicky nevychádzajú,“ dodal.
Problém podľa neho nemajú najmä tie firmy, ktoré sa ani počas pandémie nebáli investovať a investíciám sa nebránia ani dnes. Takou je napríklad aj Šped-Trans Levice, ktorej zakladateľ Ján Ďurian hosťom konferencie v Hoteli Lomnica porozprával o novej investícií za 90 miliónov eur, ktorú jeho firma práve dokončuje.
Upratať vo vlastných radoch
Ďalším hosťom úvodného panelu pod vedením šéfredaktora Forbesu Slovensko Juraja Porubského bol Bronislav Karlik. Spolumajiteľ a CIO Muzikeru pripustil, že vďaka úspechu v e-commerce aj hobby sortimentu sa im počas pandémie mimoriadne darilo. „Teraz však bojujeme s krízou plných skladov, ktorú majú všetky retailové obchody. Keď sa dopyt naplní, nepomôžu už ani zľavy,“ vysvetlil.
Postupne však nabrali odvahu aj na radikálnejšie zmeny. „Odhalili sme veľa nedostatkov vo vnútri firmy. Keď sme na nich začali pracovať, prinieslo to ovocie. Niektoré veci, ktoré nám kedysi fungovali, sme nevedomky prestali robiť, napríklad sme prestali sledovať konkurenciu. Keď sme si to uvedomili, veľmi nám to pomohlo.“
Nestratiť iskru
Program podujatia pokračoval rozhovorom s Mikeom Federlem, CEO Forbes Media. Hosťom priblížil, ako funguje 106-ročná mediálna rodinná firma v USA. Dnes je v rukách 28-ročného self-made podnikateľa Austina Russella, ktorý bol ešte pred troma rokmi na obálke magazínu.
Mike Federle v rozhovore vyzdvihol, že kľúčom ku každému úspešnému biznisu, nielen rodinnému, je podľa neho zachovať si zvedavosť a zápal.
Tieto dôležité predpoklady rozhodne nestrácajú ani Ľubomír a Jakub Vaisovci – otec so synom zo Slovenska, ktorí dnes spolu riadia jednu z najväčších rodinných firiem v Česku EBM Group.
„Mám stále potrebu dávať synovi rady a spätnú väzbu, aj keď ich už podľa mňa nepotrebuje,“ žartoval v ďalšej panelovej diskusii pod vedením šéfredaktorky Forbes.sk Lucie Okšovej Ľubomír Vais a zaspomínal, ako sa s oboma synmi delil o všetko, čo prežíval, keď za ním z Košíc prišli na športové gymnázium do Prahy.
Krok do neznáma
„Prepojenie biznisu a politiky bolo v deväťdesiatych rokoch na Slovensku z môjho pohľadu intenzívnejšie, ako je zdravé. To ma prinútilo odísť a založiť firmu v Česku. V tom čase som tam ale nemal žiadnu rodinu, spolužiakov, ani kamarátov. O všetko som sa preto delil so synmi.“
Otec Ľubomír so synom Jakubom, ktorý už pôsobí ako CEO celej skupiny, sa postupne posunuli od developmentu sociálneho bývania pre seniorov k rezidenčnému bývaniu a luxusným nehnuteľnostiam v Prahe a okolí. Hoci si v tomto turbulentom období nerobia detailné plány, záleží im na tom, aby s rastom neprišli o identitu rodinnej firmy.
Robiť aj veľké zmeny
V ďalšej panelovej diskusii sa o svoj podnikateľský príbeh podelil Peter Horal, CEO spoločnosti Kora, ktorá predáva chemicko-technologické produkty a na trhu pôsobí už tri dekády a tiež Miloš Kondela z rodinnej nábytkárskej firmy, ktorý zasa predstavil ich cestu rebrandingu.
Ako predstaviteľ nástupníckej generácie mal naň dosť odvahy, no rodičov musel presvedčiť dátami. „Pri značke je ťažké pozerať na čísla, do veľkej miery je to o vkuse. No keď je staršia generácia zvyknutá na nejakú identitu, nechce ju zmeniť, aj keď by to pomohlo,“ vysvetlil marketingový riaditeľ a doplnil, že napokon sa zmena, ktorá sa oprela práve o ich rodinné meno, pozitívne odrazila aj na číslach.
„Dovtedy sme sa na rôznych trhoch volali inak. Náklady na marketing nám to predražovalo asi o 20 percent. Ľudia si totiž nespájali značky Tempo Kondela a Tempo nábytok. Potrebovali sme to zjednotiť,“ doplnil.
Rodina je viac ako biznis
Svoj rodinný biznis príbeh odprezentovali aj súrodenci Ján Kolesár mladší a Denisa Jamrišková z výrobcu korenín a ďalších produktov pre mäsový priemysel Mäspoma a aktuálne obálkové osobnosti Forbesu. Ján Kolesár priznal, že preberanie rodinného biznisu chcel najprv nechať iba na sestru, otec ho však napokon presvedčil.
Spoločne zaspomínali aj na svoje začiatočnícke chyby. „Keď sme prišli do firmy, chceli sme všetko meniť. No v skutočnosti sme to boli my, kto sa musel zmeniť, aby sme do nej zapadli.“
Napriek tomu do Mäspomy novú energiu priniesli. „Najmä vďaka bratovi sme začali nakupovať suroviny priamo od pestovateľov, z krajín pôvodu. Z dnešného pohľadu to bola veľmi dôležitá zmena,“ vysvetlila Denisa Jamrišková, ktorá pôsobí ako finančná riaditeľka spoločnosti.
Súrodenecké duo z nástupníckej generácie diskutovalo aj v ďalšom paneli. Martin Mikuš a Iveta Zimková Mikušová vysvetlili, prečo je pre nich dôležité, že sú v šperkárskej firme Mikuš Diamonds zapojení spolu. „Keby sa sestra do nášho biznisu nezapojila, pravdepodobne by sme ho nerobili tak, ako ho robíme,“ povedal Martin Mikuš.
Vďaka právnickej kancelárie Havel & Partners potom hostia podujatia Forbesu zistili, že pozitívny vplyv diverzity vo vedení firiem dokazujú aj dáta. Ich štúdia NextŽeny navyše ukázala, že v budúcnosti sa do rúk žien presunie až 70 percent všetkého majetku v Európe.
Tento trend odráža napríklad aj slovenská čajová firma Agrokarpaty z Plavnice, ktorú pôvodne zakladali piati kolegovia, no dnes sa vďaka generačnej výmene do vedenia dostala aj dcéra jedného z nich Helena Petrusová.
Nebyť ľahostajný
Na podujatí Forbes Rodinné firmy však zaznelo aj niekoľko silných rodinných, no nie celkom podnikateľských príbehov. O svojej ceste na zimnú olympiádu a ťažkých životných rozhodnutiach porozprával Jakub Šiarnik, reprezentant Slovenska v skialpinizme.
Dobré meno Slovensku svojim príbehom robia aj manželia Mária a Jozef Ondášovci, zakladatelia neziskovej organizácie Dedo. Ich príbeh sa začal dvomi bicyklami, ktoré Jozef Ondáš kúpil pre deti z detských domovov po tom, ako spoluzaložil pobočku IBM v Košiciach a vďaka tomu sa mu násobne zvýšil príjem.
„Mali sme pocit, že nám tie peniaze vystávajú. Nezdalo sa nám spravodlivé, že by sme zrazu mali mať o toľko viac,“ vysvetlila jeho manželka Mária Ondášová.
Namiesto jednorazovej pomoci začali budovať domovy na polceste, pomáhať rodinám, ktorým hrozí rozpad a stali sa aj slovenskými priekopníkmi v metóde Housing first, ktorej cieľom je vyriešiť otázku bezdomovectva.
„Kľúčovou esenciou filantropie je radosť, no je to podobné ako v biznise. Okrem srdca treba použiť aj kus rozumu,“ doplnila k ich príbehu Ivana Kompasová, senior manažérka pre stratégie vo filantropii Nadácie Pontis. „Dôležitá je však ešte jedna vec. Nebojte sa hovoriť o tom, že pomáhate. Dodávate tak odvahu ostatným a pomoc sa násobí.“
Ocenenie pre víťaza
Na záver podujatia sme odovzdali ocenenie lídrovi tohtoročného rebríčka Najväčšie rodinné firmy na Slovensku 2023, a to spoločnosti Niké, ktorá tak obhájila vlaňajšie prvenstvo.
Ocenenie za spoločnosť, v ktorej 51-percentný podiel vlastní rodina Bergerovcov, prevzal taktiež zástupca druhej generácie vo vedení Roman Berger.
Ďakujeme partnerom podujatia.