Obe začínali prakticky od nuly a obe majú dnes plné diáre objednávok. Prečo sa k nim mnohí zákazníci vracajú a ako sa im darí odlišovať od konkurencie? Toto je príbeh dvoch lokálnych hand-made značiek, ktoré si získali srdcia Slovákov a Sloveniek. Ako sa im darí získavať neustále nových zákazníkov?
Instagramový profil značky Šnúrky z rúrky sleduje viac ako 12-tisíc užívateľov, ktorí pravidelne zapĺňajú kalendár Natálie Vráblikovej na týždne dopredu. Umelecká duša z Novej Dubnice si pritom marketing, výrobu aj súvisiacu administratívu čerstvého biznisu zastrešuje sama.
Štart sa jej skutočne vydaril. Za rok fungovania vybudovala úspešnú lokálnu značku, hoci bol trh presýtený makramé dekoráciami (makramé je technika, vďaka ktorej sa z vlnených či iných šnúrok dajú vytvoriť rôzne dekoratívne prvky a predmety, pozn. ed.). Ona však aj v tomto odvetví našla „dieru na trhu“.
Zákazníci sa radi vracajú
Personalizované rodinky z vlny a drevených prvkov si rýchlo získali pozornosť. Fotografia prvej, ktorá bola darčekom pre manžela, na seba nabalila zvedavé oči na sociálnej sieti. A tak sa spustil efekt snehovej gule.
Takzvané little families (malé rodinky), ktoré postupne vycibrila do dokonalosti, si robia reklamu samé. S každou ďalšou verziou ju objavovali noví a noví zákazníci. „Po platenej propagácii a súťažiach som siahla až po tom, ako sa mi podarilo vytvoriť stabilnú základňu sledovateľov a nastaviť si systém práce tak, aby som zvládala pokrývať dopyt,“ vysvetľuje Natália.
Väčšina zákazníkov sa k nej pritom ešte niekoľkokrát vráti. „Little families sa im zvyčajne tak zapáčia, že si objednávajú ďalšie – napríklad ako darček pre mladomanželov alebo pri narodení dieťaťa,“ hovorí mama trojročného chlapca, ktorá značku buduje popri stálom zamestnaní. Aby stíhala vybavovať pribúdajúce objednávky, pracuje po večeroch i cez víkendy.
Individuálny prístup a vždy niečo navyše
Šnúrky z rúrky majú síce ešte len dva roky, no Natália svoje produkty neustále inovuje a pridáva aj sezónne ponuky napr. k Dňu matiek.
„Keďže stále pribúdajú objednávky s väčším počtom postavičiek, presunula som ich z kruhu do rámika. Pracujem už aj s okuliarmi, klobúčikmi a ďalšími prvkami, ktoré som predtým nevyužívala.“ Ako opisuje, dáva si záležať, aby s každým klientom zvlášť prediskutovala osobitosti objednávky.
Zákazky pritom vybavuje nadštandardne rýchlo. Zákazníkov sa snaží prekvapiť doručeným balíčkom ešte pred avizovaným termínom a vždy pribalí aj niečo navyše. „Napríklad počas predvianočného obdobia medovníček, inokedy kľúčenku alebo dekoráciu zo sušeného ovocia. Každý zákazník je pre mňa výnimočný a chcem, aby o tom vedel,“ vysvetľuje remeselníčka.
Aj vďaka takémuto prístupu sa Natálii popri stálom zamestnaní v korporátnej firme úspešne darí budovať lokálnu značku, ktorú preslávili práve osobité, ručne vyrábané postavičky a rodinky. K svojej práci by postupne chcela pridať aj workshopy a spoluprácu s lokálnymi remeselníkmi.
Keď nenájdete, čo hľadáte
Pretvoriť záľubu na značku sa podarilo aj mladej Adriane Žiačkovej. Pod názvom Dekorazia vyrába makramé dekorácie už štyri roky. Okrem instagramu s takmer 8-tisíc fanúšikmi ju môžete stretnúť aj na trhoch – predovšetkým v našom hlavnom meste.
K makramé ju priviedol vlastný dopyt po výrobku – a ako to už býva, po neúspešnom hľadaní toho pravého (tienidla) si vyrobila vlastné. „Nevedela som zohnať tienidlo na lampu. Napokon som našla inšpiráciu na Pintereste a pustila sa do výroby,“ vysvetľuje Adriana.
„Ako som zistila, makramé bolo v tom čase na Slovensku v plienkach. A tak vznikla Dekorazia,“ usmieva sa Dubničanka žijúca prevažne v Bratislave. Po tienidle prišli nástenné dekorácie, listy a mnohé iné výrobky, ktoré si prostredníctvom sociálnych sietí a portálu Sashe získali fanúšikov.
Aby si zachovala autentickosť, odmietla ponuku reťazca
Dekorazia sa behom pár rokov rozrástla natoľko, že sa musela presťahovať z bytu do ateliéru. „Zlomom pre mňa bola pozvánka najskôr na bratislavské predajné trhy a neskôr aj trhy v iných mestách. Tam som sa fyzicky odprezentovala a ľudia ma začali vyhľadávať aj v online priestore. S makramé produktmi som bola vtedy jediná, preto som ľudí zaujala,“ zdôrazňuje vtedajšiu unikátnosť a neopozerané dekorácie.
Začínajúcim tvorcom odporúča, aby si zachovali tvár a odlišnosť svojej tvorby. Netreba lákavým ponukám za každú cenu vravieť áno, prízvukuje Adriana.
„Odmietla som dokonca aj jednu ponuku siete hračkárstiev, aby som pre nich do kamenných predajní vyrábala dúhy. Nebola som si istá masovou produkciou a bála som sa straty radosti z toho, čo robím,“ vysvetľuje.
Adriana okrem práce na Dekorazii organizuje aj workshopy, ktoré jej umožňujú interagovať s komunitou aj záujemcami a mať radosť z tvorby. Ako však hovorí, niekedy je menej skutočne viac.
Jeden produkt vyrába aj niekoľko dní, pretože okrem pletenia je súčasťou aj škrobenie, lepenie a sušenie. Po konáre, na ktorých niektoré z výrobkov visia, musí zájsť do lesa, ošetriť ich a upraviť.
Epidémia počet objednávok znásobila
Ľudia si však ručnú prácu a investovaný čas vážia. „Počas epidémie mi počet objednávok, paradoxne, stúpol. Ľudia trávili čas doma, zveľaďovali si interiér a dekorovali. V jednom prípade dokonca zákazníčka zámerne zaplatila za objednávku viac, ako som si stanovila.“
Keďže je ručná tvorba časovo veľmi náročná, mama štvorročného Félixa uvažuje, že by prijala do ateliéru posilu a vytvorila malý tím. A to aj napriek tomu, že medzičasom jej na slovenskom trhu vyrastá konkurencia.
„Všímam si, že produkty sa už začínajú postupne opakovať. Preto by som sa časom chcela pustiť do tvorby takého makramé, ktoré ponesie môj rukopis, odlíši sa a bude identifikovateľné,“ hovorí a dodáva, že postupne by rada rozbehla aj vlastný e-shop.