TikTok je dobrý na získanie sledovateľov, ale najväčšou slabinou čínskej siete sú bezpečnostné obavy a slabá miera monetizácie.
Martin Kyncl, šéf pražskej agentúry Lafluence, ktorá sa venuje influencer marketingu, sa s Forbesom rozprával aj o tom, že generácia Z už TikTok využíva aj ako vyhľadávač a prezradil, čo je podľa neho „the next big thing“ vo svete influencerov a reklamy.
Veľký dosah aj riziko
Je podľa vás TikTok v súčasnosti najefektívnejším nástrojom pre influencerov?
Ak chce niekto začať ako influencer a rýchlo rásť, TikTok v súčasnosti ponúka najväčší potenciál. Môže sa zviezť na vlne niektorého z trendov a rýchlo nazbierať počet sledovateľov.
Z hľadiska monetizácie je však pre influencerov stále dominantný Instagram. Často získavajú sledovateľov na TikToku a potom ich preklopia na Instagram, aby ich speňažili.
Ako vnímajú TikTok inzerenti?
Inzerenti často vnímajú TikTok ako platformu, ktorá nemusí byť vždy bezpečná pre značku a nesie so sebou viac rizík, než sú firemné pravidlá ochotné znášať. Na ochote klientov spolupracovať na TikToku príliš nepridávajú ani varovania zo strany národných bezpečnostných orgánov.
Z našich klientov ho využívajú buď tí menší, alebo tí, ktorí berú riziko ako príležitosť. Instagram však medzi našimi klientmi stále jasne dominuje v porovnaní s TikTokom.
Aj tiktokeri starnú
Čo je podľa vás najsilnejšou stránkou TikToku?
Z hľadiska spoluprác jednoznačne nižšie ceny a vysoký dosah v porovnaní s Instagramom. Vo všeobecnosti je tu veľká príležitosť zviezť sa na aktuálnom trende, ale reagovať treba rýchlo. V porovnaní s Instagramom je tu dôraz na video a samotná aplikácia pomáha s postprodukciou a efektmi, vďaka čomu je obsah akčnejší a pútavejší.
Je stále sieťou, kde sú hlavne mladší ľudia?
Ľudia starnú a používatelia TikToku nie sú výnimkou. Viac ako 80 percent používateľov TikToku je starších ako 18 rokov.
Ktorá sieť je hlavným konkurentom TikToku?
Podľa údajov SocialMediaToday sa TikTok stal v prvom štvrťroku 2023 najsťahovanejšou aplikáciou a predbehol Instagram. Z hľadiska počtu používateľov teda skôr ohrozuje všetky ostatné. Z dlhodobého hľadiska však musí vyriešiť otázku monetizácie pre tvorcov, ktorá je, ako som už spomenul, v porovnaní s Instagramom stále malá.
TikTok ako vyhľadávač?
Na ktorých sieťach sú dnes najviac mladí ľudia zo Slovenska a Česka?
Záleží na tom, z akého uhla pohľadu sa na otázku pozeráte, ale vo všeobecnosti mladí ľudia používajú najmä TikTok, Instagram a YouTube. Generácia Z teraz dokonca používa TikTok ako Google.
Ako to funguje?
Keď ich niečo zaujíma, „naučia“ algoritmus, aby im poskytoval videá súvisiace s danou témou. Pri rozhovoroch s ľuďmi z generácie Z som sa napríklad dozvedel, že sa takto môžu z niekoľkých videí dozvedieť všetko o Bitcoine za štyri minúty.
Je to, samozrejme, nezmysel, ale pre inzerentov je to kľúčová informácia z hľadiska zmeny správania spotrebiteľov. Ak robia veľkú brandingovú kampaň, kľúčom k vyhľadávaniu informácií už nemusí byť vyhľadávanie Google, ale TikTok.
Klient má niekedy tendenciu povedať influencerovi, že by mal mať napríklad gauč vo farbe jeho produktu. Sledovatelia influencera by tomu ale neuverili.
„Influencer first“
Ako najefektívnejšie dokážu firmy cieliť na ľudí na TikToku? Ako ich vedia najlepšie osloviť?
Pokiaľ ide o firemné profily, často je najlepšie zveriť ich skúseným tiktokerom a mať dobre nastavený schvaľovací proces. Niektorí naši klienti tento spôsob využívajú a slávia s ním úspech.
Keď ide o spoluprácu, kľúčová je autenticita. Klient má niekedy tendenciu povedať influencerovi, že by mal mať napríklad gauč vo farbe jeho produktu. Sledovatelia influencera by tomu ale neuverili, preto je potrebné klientovi vysvetliť, že je lepšie nechať komunikáciu na samotného influencera.
Čo bude podľa vás „the next big thing“ vo svete influencerov a reklamy?
Niektoré výskumy ukazujú, že ľudia mladší ako 35 rokov z viac ako osemdesiatich percent nedôverujú tradičným reklamám. Až 2,5-krát častejšie dôverujú svojmu influencerovi v porovnaní s tradičnými reklamami a navyše častejšie nakupujú, ak im odporučí výrobok alebo službu.
„The next big thing“ je preto podľa nás prístup „Influencer first“ a budovanie 360-stupňovej marketingovej komunikácie okolo influencerov.
Môžete to vysvetliť? Čo presne to znamená?
Vyberiete správnych influencerov s najväčším unikátnym dosahom, ktorí propagujú produkt alebo službu na svojich profiloch, a potom ich dostanete do PR vo forme článkov, do rádií a podcastov vo forme rozhovorov, do televízie vo forme reportáží, alebo máte platený search na dohľadávanie ďalších informácií.