4. mája 2021

Rozvoz praženej kávy priamo zákazníkom, vylepšovanie e-shopov, viac financií do marketingu, youtubové videá aj podcasty a tiež uvedomenie si, že sa už nikdy nevrátime k tým „normálnym“ časom pred pandémiou, pretože prichádza nový normál. Aj to so sebou priniesli dlhé mesiace pandemických opatrení pre kaviarnikov a pražiarov kávy na Slovensku. Zákazníci kaviarní si zase zvykali na kávu podávanú „cez okienko“ do papierových pohárikov.

To sú niektoré z ponaučení podľa nezávislých pražiarov a kaviarnikov, ktorých Forbes.sk oslovil v rámci zisťovania, ako títo podnikatelia prežívali obdobie lockdownu a aké lekcie si z neho odnášajú nielen pre svoj biznis, ale aj osobné nastavenie do budúcnosti.

Z pohľadu biznisu však zhodne tvrdia, že výhodou je mať podnikanie založené na viacerých nohách a zmieriť sa s tým, že pandémia priniesla do nášho sveta nový normál.

Keďže gastrosektor patrí k tým najviac postihnutým odvetviam, pýtali sme sa ich na to, ako fungovali v najťažších časoch, čo nové vymysleli, aby boli schopní prežiť, aj to, ako vidia svoje biznisy po pandémii. Prinášame vám príbehy štyroch z nich.

Príbeh číslo 1 – Pražiareň a kaviareň Black.

Alexander Nagy je barista a rozhodca baristických súťaží. Do Bratislavy priniesol so svojím tímom nový koncept pražiarne a kaviarne pod názvom Black. Ako hovorí pre Forbes.sk, najväčším šokom bola prvá vlna. „Nikto nevedel, čo sa vlastne deje a ako sa s tým vysporiadať. Nastala trochu panika, nakoľko tržby klesli na nulu, ale faktúry stále prichádzali.“

Reklama

Ako dodáva, nebyť tímového ducha, možno by tú prvú vlnu ani „nerozdýchali“. Napokon to však ustáli a počas leta 2020 už ich biznis začal opäť v rámci možností fungovať. Neobvyklé podmienky so sebou prinášali aj nové „trendy“. „Naši hostia si zvykli na chuť papierového pohára a pomáhali nám celý rok napredovať ďalej,“ hovorí.

Tím z bratislavskej kaviarne a pražiarne Black. Foto: archív Black.

Covid ho podľa vlastných slov ešte viac priučil excelu a zefektívňovaniu nákladov aj na miestach, o ktorých predtým neuvažoval. „Celkovo to vnímam viac pozitívne než negatívne. Som vďačný, že sme si z tejto skúsenosti mohli zobrať, čo sa dalo, a verím, že tie menej dobré spomienky a zážitky už čoskoro zahodíme za hlavu. Nikdy som ani nepomyslel, že budem musieť rozvážať kávu v kufri svojho auta po celom meste, len aby bolo aspoň na výplaty. No dnes na to spomínam spokojne a ďakujem každému jednému, kto si v tej dobe u nás balíček objednal,“ uzatvára Alexander Nagy.

Príbeh číslo 2 – Goriffee

Praženie kávy je základom bratislavskej značky Goriffee, ktorá však okrem pražiarne prevádzkuje aj kaviareň. Ako hovorí jeden z jej spoluzakladateľov Erik Šimšík, pandémia im zhruba na rok doslova ochromila kaviareň.

V danej situácii bolo dobrou správou to, že praženie kávy im pokleslo len mierne. „Dobre zafungoval maloobchod aj e-commerce. Vo všeobecnosti sme fungovali takmer štandardne, odhliadnuc od opatrení, rúšok a mierneho poklesu objednávok. Zároveň sa znížila miera stresu a neustále hnanie sa zo stretnutia na stretnutie, z výstavy na výstavu,“ hovorí Erik Šimšík.

Ich kaviareň bola väčšinu času zatvorená, no následne, keď to už opatrenia umožňovali, predávali kávu „z dverí“. „V kaviarni sme spustili dočasný okienkový predaj, ten nám pomohol. Neboli sme síce výrazne v zisku, ale boli sme schopní vygenerovať také tržby, aby sme pokryli náklady a najmä si udržali zamestnancov, pretože kvalitní kolegovia sú základ a bez nich nie je možné stavať úspešný projekt.“

Erik Šimšík z Goriffee hovorí, že ich cieľom bolo udržať si zamestnancov. Foto: archív Goriffee

Takéto nastavenie fungovalo v podstate až do uvoľňovania v apríli tohto roka. Vo všeobecnosti sa podľa neho ukázalo, že ľudia kávu stále kupovali a „to, čo nevypili v práci či kaviarňach, vypili doma“. Goriffee sa však snažila pomáhať iným. Desiatkami kíl kávy prispeli napríklad zdravotníkom v prvej línii.

Pandemický čas využili na marketing a zviditeľnenie značky. Pripravili a spustili televíznu kampaň, vytvorili novú platformu na TikToku a viac sa sústredili na podporu a udržanie si súčasných zákazníkov, než na hľadanie nových.

Výborne im zafungoval e-shop, online predaj podľa Erika Šimšíka v Goriffee rástol najlepšie zo všetkých ich aktivít a dá sa povedať, že im vykompenzoval stratu z kaviarne.

A čo sa počas pandémie naučili ako podnikatelia? „Že sa treba menej ponáhľať, redukovať pracovné zaťaženie, stres, zbytočné stretnutia a úlohy. Nehovoriť bezhlavo iba o návrate k ‚normálu‘ pred pandémiou, ale dopriať si aj reflexiu toho, čo bolo nesprávne nastavené a vyčerpávajúce a využiť príležitosť na budovanie nového normálu, ktorý je zdravší a schopný generovať aj dôležitejšie hodnoty ako peniaze a ekonomický rast,“ uzatvára Erik Šimšík.

Príbeh číslo 3 – Diamond’s Roastery

Obohatenie do „slovenského sveta“ výberovej kávy priniesol pred pár rokmi aj vyštudovaný právnik Tomáš Novák. S pražením kávy začínal popri práci, neskôr sa preňho stala hlavným zdrojom obživy.

Ako hovorí, jeho režim sa veľmi nezmenil, keďže ako pražiareň kávy nemuseli otvárať či zatvárať podľa protipandemických nariadení, ako to museli robiť gastro prevádzky. Protipandemické opatrenia sa v jeho prípade prejavili hlavne tým, že väčšina ich zákazníkov – teda kaviarní – musela svoje prevádzky zatvárať, lebo sa im neoplatilo mať otvorené, keďže zákazníci nechodili. V rámci pražiarne zaviedli zvýšené hygienické opatrenia – povinné rúška a pravidelnú dezinfekciu a testovanie.

K pražiarni kávy, samozrejme, patrí aj pravidelná kontrola kvality v podobe takzvaných „cuppingov káv“, ktoré zvyčajne robili spolu s kolegami, aby zhodnotili svoje kávy a vzorky tých nových, ktoré im do pražiarne posielajú dodávatelia. „Tento proces sme museli obmedziť a väčšinou som kontrolu kvality robil iba ja, keďže sŕkanie kávy bolo z pohľadu prenosu ochorenia covid rizikové,“ vysvetľuje Tomáš Novák.

V Diamond’s Roastery sa snažili pomôcť aj svojim odberateľom, kaviarňam, a to rôznymi formami. Či už to boli predĺžené termíny a odloženie splatnosti faktúr alebo propagácia kaviarní na sociálnych sieťach. Podobne ako v prípade Goriffee aj Diamond’s Roastery zásobovala zdravotníkov v prvej línii kávou zo svojej pražiarne.

Tomáš Novák z Diamond’s Roastery. Foto: Archív Tomáša Nováka

Z pohľadu biznisu zmenili cielenie zákazníka z veľkoobchodu viac na maloobchod a online. Hneď v marci 2020 začali robiť zdarma rozvoz kávy po Bratislave a okolí. Ako hovorí Tomáš, to im prinieslo slušné výsledky a „takmer polovica tržieb z e-shopu išla týmto doručovacím spôsobom, keďže veľa ľudí zostalo doma bez kávy“. V podstate vďaka e-shopu boli schopní prežiť celú pandémiu a robiť aj naďalej to, čo ich baví.

Do pandémie len sporadicky investovali do online reklamy a rozvoja e-shopu. To sa zmenilo, keď pochopili, že pandémia sa tak skoro neskončí. Začali pracovať na vývoji nového e-shopu s pokročilejšími funkcionalitami a lepším dizajnom, vytvorili automatizované kávové predplatné, ktoré sa obnovuje na mesačnej báze a zákazníci si bez viazanosti môžu meniť výšku predplatného podľa ich aktuálnej spotreby kávy. Celkovo začali byť viac aktívni v online priestore. S tým prišlo aj natáčanie videí na Youtube.

„Priznám sa, že práve to bolo pre mňa najväčším vystúpením z komfortnej zóny. Pritom nemám problém postaviť sa pred ľudí a rozprávať. Pochopil som, že keď chceme so zákazníkmi ostať aspoň v nejakom kontakte, je fajn pripraviť im krátke videá o tom, čo sa deje v našej pražiarni, na aké kávy sa môžu tešiť, prípadne im pomôcť s prípravou kávy doma. Začali sme tiež uverejňovať na našom blogu recepty na prípravu kávy, články ku kávovej tematike.“

Reklama

Ako uzatvára Tomáš Novák, z pandémie si vzal aj pár lekcií. „V osobnej rovine som si uvedomil, že nemôžem mať všetko pod kontrolou a vyššia moc dokáže zásadne zmeniť naše životy. Prijal som to ako fakt a vyrovnal sa s tým. Prestal som sa tým vnútorne trápiť. Ako podnikateľ som zase pochopil, aké dôležité je adaptovať sa na vzniknutú situáciu, reagovať na ňu a hľadať rôzne nové riešenia mimo zaužívaného stereotypu.“

Príbeh číslo 4 – Green Plantation

Green plantation je nezávislá pražiareň výberovej kávy pôvodom z Komárna. Fungujú už od roku 2011. Počas pandémie aj tu zaviedli delené smeny, oddelene riešili objednávky, fakturáciu aj balenie. Snažili sa minimalizovať kontakty na pracovisku i v súkromí.

Ako hovorí Peter Ondrejka, výsledkom týchto opatrení je, že do dnešného dňa sa nakazil a covid prekonal len jeden člen ich tímu. Aj v súčasnosti, i keď to už nie je povinnosť, sa chodia testovať na týždennej báze.

Počas pandémie je kľúčové dodržiavanie opatrení. Aj v Green Plantation pracovali jednotlivé tímy oddelene. Foto: Archív Green Plantation

Vďaka tomu, že už majú vybudovanú širokú bázu lojálnych zákazníkov, hlavne čo sa týka koncového spotrebiteľa, sa im predaj nijako výrazne neznižoval.

„Keďže od začiatku sme sa snažili firmu budovať tak, aby nestála takpovediac len na jednej nohe, a teda nebola závislá len od veľkoobchodnej spolupráce, budovali sme vzťah s koncovými zákazníkmi tak, aby to nebol len čisto obchodný vzťah založený na biznise, ale aby v tom bola i ľudská a priateľská rovina. Nemuseli sme preto zaviesť žiadne mimoriadne opatrenia, keďže rozvoz kávy či online predaj u nás funguje takmer od začiatkov podnikania,“ hovorí Peter Ondrejka.

Peter Ondrejka z Green Plantation. Foto: Archív Green Plantation

Ich pražiareň sa navyše nachádza v nehnuteľnosti, kde si časť ich priestorov prenajímajú ich kamaráti, ktorí prevádzkujú kváskovú remeselnú pekáreň spojenú s predajňou. „Je tam možnosť si nakúpiť predovšetkým miestne výrobky od poctivých malovýrobcov, čo nám a rovnako aj pekárni prináša benefit byť v úzkom kontakte so zákazníkom. Aj preto sme nemuseli riešiť existenčnú otázku,“ hovorí Peter Ondrejka.

Okrem aktivít na sociálnych sieťach či Youtube, ktoré robia už dlhodobo, znova oživili svoj podcast a dali mu novú tvár. „Moderujeme ho dvaja, teda Valerián (V. Hrala, spolumajiteľ, pozn. red.) už ‚nevykecáva‘ sám, ale spolu so mnou. A vždy si prizveme zaujímavého hosťa, s ktorým sa rozprávame nielen o káve,“ dodáva Peter Ondrejka.

Počas pandémie sa tiež utvrdili v tom, že pre biznis je mimoriadne dôležité počúvať zákazníka. „Naučili sme sa, že nielen ten náš názor musí byť dobrý a správny, ale je potrebné viac načúvať zákazníkovi, pretože bez zákazníkov by sme si nemohli plniť náš sen a robiť to, čo nás baví.“

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?