18. januára 2021

Keď sa štyri roky spätne, ešte ako pár, púšťali do spoločného biznisu, tak mali veľa plánov. Z pivnice u starej mamy rozbiehali svoj podnikateľský sen. Netušili však, že na nich čaká prekážka a ich cesty sa rozídu. Pre Martinu Pôbišovú a Vladimíra Krauska, ktorí stoja za dizajnovými ponožkami Crazystep, bolo výzvou naučiť sa fungovať oddelene v živote, no nie v podnikaní. Napriek rozchodu to so svojou značkou nevzdali, dokázali sa nad to povzniesť ako dospelí ľudia a skrátka išli ďalej. 

Sprvu snívali o tom, že svoje dizajnové ponožky dostanú aj na európske trhy, no neskôr si uvedomili, že o masovú výrobu či výrobu v zahraničí nemajú záujem. „Rozhodli sme sa, že to budeme robiť radšej v malom, ale naozaj kvalitne,“ hovorí Martina.

Ešte predtým, než sa objavila pandémia koronavírusu, radi navštevovali rôzne predajné akcie či vianočné trhy, vďaka ktorým sa dostali do priameho kontaktu so svojimi zákazníkmi. Aktuálna situácia im však skomplikovala fungovanie.  

Začínali u starej mamy v pivnici

Pôvodná idea vlastného biznisu sa zrodila začiatkom roku 2017. Martina vtedy študovala daňové poradenstvo na Ekonomickej univerzite v Bratislave, zároveň pracovala v Slovenskej komore daňových poradcov a Vladimír sa zase v zahraničí venoval zváraniu. Práve on dlhodobo túžil pustiť sa do niečoho vlastného, vymyslieť značku, ktorú by mohli spoločnými silami budovať a zveľaďovať. Takú, v ktorej by boli vlastnými pánmi. 

Ešte ako pár sa Martina s Vladimírom rozhodli začať s výrobou vlastných dizajnových ponožiek. Foto: archív značky Crazystep

Váhali, až kým neprišiel prvotný impulz, ktorý odštartoval dianie okolo Crazystepu. Bol nenápadný, no o to silnejší. „Raz som cestou do Bratislavy kúpila časopis, v ktorom bol inšpiratívny článok o založení jednej značky,“ spomína Martina. A zrazu im nebolo treba viac.

Reklama

Vladimír mal pôvodne ambíciu študovať na umeleckej škole, pretože mal vždy blízko k dizajnu, preto sa začali pohrávať s myšlienkou vstupu do tejto oblasti. Martina navrhla, aby sa sústredili na pánske trenky, no napokon sa zhodli na ponožkách. 

V týchto produktoch videli veľký potenciál, pretože v tom čase už bola na trhu značka Fusakle, o ktorú bol záujem. „Nemám problém priznať, že sme sa nechali trochu inšpirovať aj konkurenciou,“ vraví Martina. Na začiatku podnikania investovali okolo 25-tisíc eur do výroby ponožiek a založenia e-shopu. Všetko riadili z pivnice Vladimírovej starej mamy. Tá im dokonca prvý rok pomáhala aj s balením objednávok. 

Nečakaná prekážka v biznise – rozchod

Značka Crazystep sídlila v pivničných priestoroch do roku 2019, vtedy už kapacita nestačila. Martina s Vladimírom ju preto presťahovali do dvoch garáží, v ktorých si zriadili sklad, kancelárske priestory aj prvý malý showroom. Tak, ako sa rozrastal biznis, narastali tiež obraty, ktoré v prvom roku presiahli 30-tisíc eur, v druhom 90-tisíc eur a v treťom 150-tisíc eur. Vlani v januári sa preto rozhodli opäť presťahovať do väčších priestorov. 

Začínali v pivnici, neskôr sa presunuli do garáží, teraz vyzerá sídlo značky Crazystep takto. Foto: archív značky Crazystep

Tentoraz si zvolili prenájom samostatnej budovy v Prievidzi, ktorá má približne 200 štvorcových metrov. „Vďaka tomuto kroku dnes máme poriadne e-shopové zázemie. Okrem toho máme k dispozícii výdajné miesto a možnosť priameho nákupu,“ vysvetľuje Martina. Hoci značku Crazystep rozbiehali popri zamestnaniach na plný úväzok, Martina dala výpoveď, aby sa mohla podnikaniu venovať naplno. Vladimír naďalej pracuje v zahraničí. 

Veľkou výzvou sa pre nich stal v roku 2019 rozchod, s ktorým sa museli popasovať a vysporiadať. Zatiaľ čo iní ľudia sa kvôli tejto životnej situácii nadobro odcudzia, Martine s Vladimírom zostala značka Crazystep, ktorú sa rozhodli budovať aj naďalej. „Bolo to zložitejšie obdobie, ale aj napriek tomu sme to zvládli. Fungujeme dobre, je to teda v poriadku,“ približuje Martina.  

Uvažujú o sezónnom fungovaní

Dizajny ponožiek Crazystep navrhujú Martina s Vladimírom spoločne. Pri jednotlivých motívoch sa vždy snažia myslieť na aktuálnu sezónu. O výrobu produktov sa im stará chránená dielňa v oblasti Žiaru nad Hronom. „Skúšali sme aj iného slovenského výrobcu, no prišli sme na to, že nie každý slovenský výrobca nám vyhovuje. S týmto jedným sme nadmieru spokojní,“ ozrejmuje Martina. Preto sa rozhodli, že mimo jeho kapacít ani nepôjdu. Ročne dokáže značke vyrobiť cez 20-tisíc párov ponožiek. 

Dvojica dnes už iba spoločníkov premýšľa o tom, že by biznis viedla sezónne. Foto: archív značky Crazystep

Pôvodne však mali odlišný plán, výrobu značky Crazystep totiž chceli rozšíriť. Do roku 2020 vstupovali s veľkými víziami, ktoré im prekazila pandémia. Martina s Vladimírom totiž uvažovali o tom, že by si zabezpečili vlastné stroje a zradili dielňu priamo v Prievidzi. „To všetko padlo a ešte sa zrušili aj takmer všetky predajné akcie, takže sme boli odkázaní iba na e-shop,“ hovorí Martina. Zložitá situácia spôsobila aj to, že museli v lete prepustiť svoju jedinú zamestnankyňu. 

Cieľom dvojice do budúcich mesiacov je nadviazať čo najviac veľkoobchodných spoluprác. Zvažujú tiež možnosť, že by značku Crazystep viedli v tomto neistom období sezónne. Ako si to predstavujú? „Od marca do jesene by sme skrátka nefungovali ako e-shop, no na konci roka by sme to rozbalili. Nechceme sa vzdať značky, ale robiť to tak, aby sme nešli zbytočne do straty s nákladmi počas roka,“ dodáva Martina. Sama by sa zase rada popri biznise venovala aj daňovému poradenstvu. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?