V USA sa im podarilo objaviť dieru na trhu, ktorého sa roky nedotkla žiadna inovácia. Slovák Tomáš Ščavnický a Američan Bryan Baum využili príležitosť a začali budovať americkú firmu Parrot s vývojom v Prahe a v Bratislave.
Ich úspešný startup sa zaoberá automatickým prepisom svedeckých výpovedí. Medzi ich klientov patria nielen právnické kancelárie, ale aj poisťovne.
Okrem prepisov, ktoré kontrolujú ľudia, posunuli využitie umelej inteligencie na ďalšiu úroveň. Klientom ponúkajú napríklad súhrny z často niekoľko hodinových výpovedí, prípadne možnosť ich komentovať a spolupracovať v reálnom čase a v jednom dokumente s viacerými kolegami. Najnovšie sa tiež pohrávajú s myšlienkou rozšírenia svojej služby o možnosti automatického prekladu.
Peniaze v turbulentných časoch
Hoci súdnictvo je odvetvie, ktoré sa zdá byť zrelé na automatizáciu, Ščavnický v rozhovore pre Forbes vysvetľuje, prečo aj napriek tomu ľudský faktor zostane jeho neoddeliteľnou súčasťou. Potenciál startupu Parrot si uvedomili aj americkí investori z Amplify Partners, ktorý do neho, v týchto investične turbulentných časoch vložili 11 miliónov dolárov.
Pred niekoľkými mesiacmi sa však Tomáš rozhodol odstúpiť zo svojej pozície CTO a dnes pôsobí v startupe, ktorý spoluzaložil, hlavne ako poradný orgán. Už v mladom veku sa venoval projektom, ktoré sa zaoberajú spracovaním reči, napríklad pre Facebook či Apple. Dnes sa rozhodol vrátiť k svojim koreňom a v San Franciscu hľadá príležitosti, kde by mohol svoje zručnosti posunúť na nový level.
Váš profil na LinkedIn hovorí, že ste sa tento rok presunuli v rámci Parrot z pozície CTO na pozíciu Advisor. Čo sa zmenilo?
Zmena sa udiala začiatkom tohto roku po približne piatich rokoch. Keď sme rozbiehali firmu, mojím cieľom bolo dostať ju “na obežnú dráhu”, teda aby začala zarábať peniaze. Našli sme dobrý product-market fit a zostavili výborný tím. To sa nám podarilo, našli sme na trhu obrovský priestor.
Na druhej strane, z osobného hľadiska, pre mňa nebolo príliš záživné predávať softvér právnikom. Z pragmatického hľadiska je to úžasný biznis, ale to nie je všetko. Začal som si to uvedomovať pred rokom, a preto som našiel aj nového riaditeľa. Tím už fungoval výborne, firma rástla a moja úloha začínala byť čoraz viac byrokratická. Preto som sa rozhodol odísť.
Čo je teda vašou úlohou? Predpokladám, že dennú agendu neriešite…
Nie, ako poradca sa starám o to, aby všetko išlo správnym smerom a vediem rozhovory s kľúčovými členmi tímu. Osobne som sa už chcel venovať niečomu inému, preto som za seba našiel vhodnú náhradu a pre tím som už len kouč.
Späť ku koreňom
Kam ste sa rozhodli posunúť?
Aktuálne som v San Franciscu a nie som na dovolenke. Mal som potrebu pustiť sa do niečoho nového hneď, ako som skončil v Parrot. Ukázalo sa, že viac potrebujem to, aby som si doprial odstup.
Dnes sme sa dostali na päť percentnú úroveň chybovosti, čo je porovnateľné s tou ľudskou. Aj ľudia, ktorí manuálne prepisujú rozhovory, robia chyby.
Mal som voľnejšie tempo niekoľko mesiacov, ale aj tak som stále do niečoho vŕtal. V minulosti som sa venoval výskumu umelej inteligencie, ako výskumník som tu bol pred siedmimi rokmi. San Francisco je práve mekka tejto technológie, takže som sem prišiel hľadať príležitosti.
Hrám sa s aplikáciami, ktoré kombinujú jazykové modely a hlasové rozhrania. Aj keď ešte nemám konkrétne riešenia, výsledkom by mohla byť aplikácia, vďaka ktorej budete viesť plynulý rozhovor s AI rovnako ako s človekom.
Nedávno ste uzatvorili investičné kolo Série A vo výške 11 miliónov dolárov. Kedy ste začali vyjednávať s investormi? Menili sa vaše valuácie prípadne výška investície kvôli situácii na trhoch?
Bolo to asi v polovici minulého roku, teda počas najhoršieho možného obdobia pre fundraising. Veľa venture kapitálových fondov zatvorilo kancelárie a investori odišli na dovolenky do konca roka. Nechceli sa s nikým rozprávať a toto obdobie jednoducho prečkať. Samozrejme, nie všetci.
Parrot mal, keďže ide o AI firmu, veľké šťastie, ale zároveň bol lukratívny aj náš obrat. Tržby nám rástli a mali sme reálnych platiacich zákazníkov. Zo strany trhu sme cítili veľký dopyt po tejto službe. Bola to jedna z vecí, ktorá nás zachránila.
V októbri sme našli skvelého investora, ktorý sa zameriava na AI firmy – Amplify Partners. Mám známych, ktorí začali fundraisovať šesť mesiacov pred nami, teda v období, keď dostali obrovské peniaze.
Menila sa vám výška investície kvôli situácii na trhu, alebo ste išli rovno na 11 miliónov?
Mali sme plán na nasledujúci rok-dva a presne sme vedeli, na čo chceme peniaze minúť. Vziať menšiu investíciu by nedávalo zmysel, pretože by sme nevedeli dosiahnuť stanovené ciele, a to by nás brzdilo.
Pôsobíte stále len v USA?
Áno, pretože trh je gigantický. Každý sa tam chce súdiť.
A akú časť na tamojšom trhu ovládate?
Na trh sa dá pozerať rôznymi optikami a rozlíšiť, či ide o malú firmu alebo obrovskú korporáciu. Rovnako tak, môžeme určiť, či ide o poisťovňu alebo právnickú firmu. Trh môžeme rozdeliť aj podľa regionálnych kritérií. Teraz sme začali výborne fungovať na Floride a v istých častiach sme tam jednotkou.
Ale nemôžem povedať, že ovládame trh s poisťovňami, máme však veľmi dobre našliapnuté. Stále sa však držíme len v takých rozmeroch, ktoré dokáže menšia firma, ako je Parrot, zvládať. Geograficky sa sústreďujeme najmä na východné pobrežie Floridy, New York a Illinois.
Digitálny stenograf
Kto je vaša konkurencia?
Existujú firmy, ktoré poskytujú podobné služby ako my, ale nie úplne rovnaké. Tradične ide o agentúry, ktoré zamestnávajú stenografov. To je 95 percent našej konkurencie.
Nejde však o digitálnu skúsenosť, akú ponúkame my. Okrem toho, existuje malý startup v Los Angeles, ktorý robí niečo podobné, ale našou strategickou výhodou je, že to nikto nerobí presne tak, ako to robíme my.
Ako vy zápajate ľudí do tohto procesu?
Naši priami zamestnanci sú len ľudia vyvíjajúci technológiu alebo organizačné zložky v rámci firmy. Súdne pojednávania vyžadujú niekoho, kto skladá prísahu, oznámi začiatok a koniec, a tradične robí prepis toho, čo sa na pojednávaní povedalo. Podľa legislatívy tam musí niekto takýto byť. V Parrot sme to rozdelili.
Prepis robí len AI a zákazníkom ponúkame prístup na naše „trhovisko“ s notármi, ktorých sme preverili. Takýto notár sa môže pripojiť online na pojednávanie, kde zloží prísahu, ale všetku manuálnu prácu urobí AI. Naprieč USA máme takto zastrešených tisíce notárov.
Ako sa pozeráte na iné jazyky a iné legislatívne prostredia?
V každom štáte aj v USA je legislatívne prostredie trochu iné, rovnako aj podmienky a očakávania na služby. Mimo USA momentálne neplánujeme expandovať. Často sa však stáva, že vypočúvaní svedkovia nehovoria po anglicky, ale po španielsky či portugalsky. Štandardne vtedy nastupuje tlmočník. Momentálne pracujeme na tom, aby sme mohli ponúkať aj preklad v reálnom čase.
Ľudia budú stále potrební
Nie je to príliš veľká hudba budúcnosti? Ako presne dokáže technológia prekladať?
Problém presnosti sa netýka ani prepisu ani prekladu. Závisí skôr na tom, aké sú právne očakávania, a keď sa objaví chyba, kto za ňu prevezme zodpovednosť. Keď AI modernizuje nejakú profesiu, často nejde o otázky kvality, ale o prevzatie zodpovednosti za chyby.
Ľudia potrebujú niekoho, na koho môžu ukázať prstom. Aj preto budú na pojednávaniach prekladatelia stále prítomní. My im vieme pomôcť tak, že im urobíme preklad vopred, oni už môžu s prepisom pracovať ďalej.
Čo sa deje, keď dostanete sťažnosť?
Dostávali sme ich najmä na začiatku, keď umelá inteligencia nebola na 100 percent presná. To sa však dramaticky zlepšilo, navyše sme aj zamestnávali ľudí, ktorí prepisy manuálne kontrolovali.
Dnes sme sa dostali na päť percentnú úroveň chybovosti, čo je porovnateľné s tou ľudskou. Aj ľudia, ktorí manuálne prepisujú rozhovory, robia chyby. V miestnosti môže byť hluk a ľudia si môžu navzájom skákať do reči.
Aspektov je mnoho. Dnes skôr dostávame pozitívny feedback. Výhodou je, že zainteresované strany dostanú prepis do niekoľkých minút. Manuálny prepis šesťhodinovej nahrávky by inak trval aj týždne.