Keď si chcete v reštaurácii dochutiť jedlo, máte väčšinou poruke len soľ a čierne korenie. „Ak chcete niečo pikantnejšie, možno vám dajú tabasco,“ dodáva Martin Rymarenko zo spoločnosti Keygoes, ktorá pred ôsmimi rokmi prišla na trh s receptom na tento problém – kľúčenkami naplnenými drvenými čili papričkami. Dnes je ich Chillimarket vyhľadávanou značkou pre milovníkov pikantných chutí.
Hneď pri prvej otázke mi trochu zovrie hrdlo. Hoci so spolumajiteľmi firmy Martinom Rymarenkom a Denisou Švecovou nesedíme vo výrobných priestoroch ich čili centrály v bratislavskej Dúbravke, ostrý vzduch napĺňa aj ďalšie miestnosti. Domáci sú však zvyknutí. „Človek si určite buduje toleranciu, naše zamestnankyne vo výrobe neboli na pikantné chute zvyknuté a dnes im to už problém nerobí,“ usmejú sa.
S nápadom na kľúčenky s vymeniteľnými čili náplňami prišiel v roku 2015 Juraj Švec. Vedel, že ľudí netreba učiť, aby so sebou nosili čili, fajnšmekri to už robili dávno. „Napríklad si drvené papričky dávali do prázdnych použitých fľašiek z očných kvapiek,“ spomína jeden zo starých zlepšovákov Martin. Hovorí, že kľúčenka s náplňou nebola objavom kolesa, no v Keygoes si od začiatku potrpeli na kvalitu. A išli na to hneď svetovo.
V čase, keď slovo crowdfunding ešte vyvolávalo na Slovensku nechápavé výrazy, začali kľúčenky ponúkať cez svetový portál Indiegogo. Za šesť týždňov si ľudia z celého sveta objednali viac ako 600 kľúčeniek a kampaň vyniesla 9000 dolárov.
Juraj s Denisou plnili prvé kusy ešte u seba doma, neskôr, keď sa z nadšeneckého projektu stal full time biznis, pridal sa aj Martin, ktorý preň opustil svet bankovníctva.
Podvodník im zrušil recenzie na Amazone
Okrem toho, že si dali záležať na kvalitnom prevedení samotnej kľúčenky, ktorá je napríklad aj vodotesná, rozhodli sa nakupovať papričky vo veľkom z krajín, kde sa im darí najlepšie. „Viem, že najmä na južnom Slovensku je veľa pestovateľov, my sme však chceli Habanero priamo z Mexika a Bhut Jolokiu z Indie,“ vysvetľuje Martin. Aj vďaka štartu na Indiegogo ich čili obchod vždy vyhľadávali nielen Slováci.
Napokon, ich prvá doména bola s koncovkou .com. Neskôr spustili slovenský eshop Chillimarket a český Chilimarket – pre nedostupnosť domény, iba s jedným L. (Aktuálne chystajú zjednotenie pod menom Chilimarket.) Predávali však aj cez Amazon, no obchod na svetovom portáli museli budovať dvakrát. Prvý im kompletne zruinoval jediný hekerský útok. „Volal nám nejaký zákazník, či je ten elektrobicykel v ponuke,“ spomína Denisa. „Len tak sme zistili, že sa čosi deje.“
Podvodník pridal na konto ich obchodu asi 2000 položiek s výraznými zľavami a kontaktoval záujemcov, aby za výhodnú kúpu zaplatili mimo platobnej brány Amazonu. „Našťastie im na to skočil len jeden človek, pre nás to však znamenalo, že sme prišli o všetko, čo sme na Amazone budovali, recenzie zákazníkov, to všetko odišlo. Navyše to prišlo v komplikovanom období, kedy nás opustil Juraj,“ opisuje krízu Martin Rymarenko.
Aj slovenské podniky prichádzajú na chuť čili
Čili nadšenci ich však podržali. Domáci aj zahraniční. V jednom období prichádzala séria objednávok až z Austrálie. „Keď niekto patrí k ozajstným fanúšikom čili, nejaké poštovné z iného kontinentu ho neodradí,” dodáva Denisa. Tržby Keygoes, ktoré v roku 2021 dosiahli 345-tisíc eur, tvoria spolovice zahraničné objednávky, druhú polovicu tie domáce. Spoznali už teda Slováci čaro čili?
Nuž, ako kde. Ich hlavný produkt, teda kľúčenka, funguje už osem rokov aj preto, že kombo soľ-korenie má vo väčšine reštaurácií stále monopol. „Na druhej strane, aj u nás v posledných rokoch pribúdajú exotické kuchyne, streetfoody či iné prevádzky, ktoré s čili vedia pracovať. Pre niektorých sme dodávateľmi,“ vysvetľuje Martin. Chillimarket totiž nikdy nebol len o kľúčenkách.
Časť ich ponuky tvoria produkty malých výrobcov, najmä z Česka a Slovenska. Najčastejšie ide o štipľavé omáčky, keďže v Keygoes nateraz nemajú ambíciu vyrábať tento druh produktu. No ich pikantné arašidy nájdete v sieti potravín Yeme, na čerpacích staniciach Slovnaft, v rokovaní sú aj s predajňami Starý otec.
Recept vymysleli jeden večer pri pive
„S vlastnou výrobou sme začali celkom spontánne, jeden večer sme si kúpili sixpack piva a v partii k tomu skúšali arašidy s rôznymi druhmi drvených papričiek. Recepty z toho večera dodnes používame – na balení označujeme stupeň štipľavosti od 1 až po 9 z 10 stupňov,“ hovorí Martin. Prečo nie až po 10? Nedá sa neopýtať. „Lebo v balíčku sú predsa aj tie arašidy,“ smeje sa.
Ich filozofiou je ponúkať len tie produkty, ktoré majú sami radi. Vedia, že čili nadšenci takýto kurátorský výber oceňujú, napokon, sami sa s nimi snažia byť v priamom kontakte – na trhoch či festivaloch. „Tam padajú všetky stereotypy, ako že štipľavé má rád len nejaký ten tatko odchovaný na guláši. Pikantné papričky milujú rovnako ženy, niekedy si od rodičov najštipľavejšie čili pýtajú aj deti,“ podotkne Denisa Švecová.
Uspieť vo svete štipľavých papričiek znamená sledovať aktuálne trendy, pretože čili experti vedia presne, čo chcú. Ľudia chodia na špecializované festivaly, čoraz viac nadšencov papričky pestuje, experimentujú aj s omáčkami. Od Keygoes kupujú aj ďalšie ich vlastné výrobky, tzv. „džús“, teda za studena odšťavené papričky konzervované soľou, a tiež čerstvé drvené papričky Habanero, Trinidad Moruga Scorpion a Carolina Reaper.
Natrénovať sa dá aj na Carolinu Reaper
Druhý typ zákazníkov tvoria nováčikovia, ktorí často majú predsudky a veria mýtom. Napríklad, že štipľavosť zabíja všetky ostatné chute. Rymarenko vtedy rád siahne po fľaške Purple Death od českého výrobcu Zach’s pesto & chilli. „Toto je výborný príklad, že omáčka môže veľmi páliť, no zároveň tam zreteľne cítite všetky chute, ktoré cítiť máte,“ dodáva. Podľa obalu teda višne, kávu a červené víno.
Hoci do kľúčeniek majú aj nepikantné náplne – napríklad škoricu do kávy, stéviu či soľ, najlepšie sa cítia v pikantnej palete. Rôzne chute spájajú napríklad v pralinkách s belgickou čokoládou, ovocím a čili. „Akurát čokoládovňa, u ktorej to robíme, si musí po každej našej zákazke naozaj dôkladne vyčistiť miešačky,“ dodáva Martin, podľa ktorého je záľuba v pikantných chutiach tak trochu masochizmus.
Jeho extrémnym prejavom sú súťaže v jedení čili na festivaloch. „Oficiálne je najštipľavejšou papričkou na svete Carolina Reaper. No a na tých súťažiach ju často dokáže zjesť aj viacero súťažiacich, samozrejme, keď hodinu predtým jedli rôzne menej štipľavé papriky. Potom sa musí ísť na extrakty, aby sa to rozhodlo… Takže až tam sa možno dostať v pestovaní tolerancie,“ usmieva sa.