Slávny francúzsky návrhár premenil svoje ikonické lodičky s červenou podrážkou na skutočné zlato. Dnes ich nosí Beyoncé, Taylor Swift a každý, kto si ich môže dovoliť.
Christian Louboutin obúva svojich zákazníkov do ikonických ihličiek s červenými podrážkami už štyri dekády. Vďaka svojej rovnomennej značke sa 61-ročný návrhár dostal medzi miliardárov. Hoci je známy najmä vďaka dámskym topánkam, značka Louboutin sa rozšírila aj o tenisky, kabelky a kozmetické výrobky, ktoré sú určené nielen pre ženy, ale aj pre mužov a deti.
Topánky, ktoré pozná každý
Investičná spoločnosť talianskej rodiny Agnelliovcov Exor, ktorá v roku 2021 kúpila 24 percentný podiel spoločnosti Louboutin za približne 650 miliónov dolárov, minulý rok ocenila spoločnosť na 3,2 miliardy dolárov.
Louboutin však stále vlastní 35 percent spoločnosti, čo americký časopis Forbes odhaduje na hodnotu 1,1 miliardy dolárov. Tento podiel tvorí väčšinu z odhadovaného majetku návrhára vo výške 1,2 miliardy dolárov. Majetok zahŕňa aj ďalšie investície, napríklad hotel Vermelho – luxusné portugalské letovisko, ktoré sa otvorilo v roku 2023. Zástupcovia Louboutina sa pre Forbes k hodnote majetku nevyjadrili.
„Spoločnosť som založil so svojimi dvoma najlepšími priateľmi,“ uviedol Louboutin v rozhovore pre The Business Of Fashion v roku 2021. „O predaji svojej časti spoločnosti som nikdy neuvažoval. Vždy som myslel iba na navrhovanie pekných topánok.“
Topánky značky Louboutin, ktorých cena začína na 800 dolárov za pár a dokáže sa vyšplhať pokojne aj na niekoľko tisícok, si obľúbili aj známe tváre po celom svete.
Na mólach, uliciach aj v koncertných sálach
Svoj prvý parížsky butik otvoril Louboutin v roku 1991 a jednou z jeho prvých zákazníčok bola monacká princezná Caroline. Odvtedy sú jeho ihličky s červenou podrážkou stálicou na červených kobercoch po celom svete. Na nohách Seleny Gomez, Lennyho Kravitza či Heidi Klum ste ich mohli zazrieť aj počas tohtoročných Zlatých glóbusov.
„Louboutinky“ sa počas rokov na trhu stali symbolom popkultúry. Nosila ich napríklad Sarah Jessica Parker v úlohe Carrie Bradshow v seriáli Sex v meste a zmienka o topánkach s červenou podrážkou sa objavila aj v prelomovom hite Bodak Yellow raperky Cardi B.
Minulý rok si topánky značky Louboutin obuli počas koncertných turné Beyoncé aj Taylor Swift. Pre každú Taylorinú „éru“ vytvoril návrhár inú obuv, napríklad mokasíny pre obdobie albumu Red a vysoké topánky posiate kamienkami pre Midnights.
Na londýnsku premiéru filmu Barbie si obula metalické „louboutinky“ aj Margot Robbie. Napriek záplave ružovej farby ostali podrážky jej topánok príznačne červené. Karmínová farba typická pre značku Louboutin má dokonca aj vlastný kód Pantone: 18-1663TP.
V obklopení žien
Louboutin sa narodil v Paríži, kde strávil celé svoje detstvo. Jeho rodičia patrili do robotníckej triedy – otec, pôvodom z Bretónska, pracoval ako stolár, zatiaľ čo mama sa starala o neho a tri staršie dcéry. Keď mal Christian 51 rokov, zistil, že jeho biologickým otcom bol v skutočnosti Egypťan, s ktorým sa jeho mama zoznámila v mladosti.
Budúci módny návrhár navštívil vo svojich 10 rokoch parížske Múzeum afrického a oceánskeho umenia. Uvidel v ňom nápis, ktorý ženám zakazoval nosenie ihličkových podpätkov. To mladého Louboutina zasiahlo natoľko, že to odštartovalo jeho celoživotnú posadnutosť topánkami.
„Vyrastal som vo veľmi ženskom prostredí. Sestry mi pomohli pochopiť ženy a určite ma priviedli k tomu, čo robím dnes,“ povedal v roku 2016 pre Forbes. „V detstve som vždy kreslil topánky, no ak mám byť úprimný, nikdy som si nemyslel, že ich vytváranie by ma raz mohlo uživiť.“
Kariérne začiatky
Louboutin bol ako 16-ročný vylúčený zo školy, preto odcestoval do Indie. Keď sa vrátil do Paríža, začal vyrábať topánky pre tanečníkov divadla Folies Bergère. Nasledovalo pôsobenie u francúzskeho návrhára obuvi Charlesa Jourdana, neskôr práca na voľnej nohe pre značky ako Chanel a Yves Saint Laurent. V roku 1988 sa Louboutin zamestnal u Rogera Viviera, ktorý sa preslávil tým, že v 50. rokoch 20. storočia vynašiel ihličkový model topánok.
„Keď som mal asi 16 rokov, dostal som knihu s krásnou zlatou obálkou o návrhárovi obuvi Rogerovi Vivierovi,“ spomenul Louboutin v roku 2016 pre Forbes. „Pomysel som si, aká je to úžasná kariéra. Navrhovaním topánok sa dá predsa len uživiť!“
Po úspešnej pracovnej šnúre pre módne domy si dal Louboutin od navrhovania topánok krátku pauzu. V New Yorku navrhoval terasy a vo Francúzsku zase záhrady. V roku 1991 si následne s pomocou svojich dvoch priateľov, Henriho Seydouxa a Bruna Chambellanda, otvoril v Paríži svoj prvý butik. (Seydoux predal svoj podiel v roku 2021 spoločnosti Exor.)
Prvé červené podrážky
Prvé topánky s typickou červenou podrážkou vyrobil Louboutin v roku 1992, keď bol vo svojom ateliéri a rozhorčoval sa nad prototypom obuvi, ktorý sa mu nepozdával. Keď si vtedy všimol, ako si jeho asistentka lakuje nechty, dostal nápad.
„Chvíľu mi trvalo, kým som prišiel na to, čo mi na topánke nesedí. Potom som zistil, že to bola čierna podrážka,“ povedal Louboutin. „Vzal som asistentkin lak na nechty a pretrel podrážky červenou farbou.“
Expanzia spoločnosti
Od svojho prvého butiku v galérii Véro-Dodat, neoklasicistickej nákupnej pasáži z 19. storočia, ktorá sa nachádza kúsok od Louvru, značka ďalej rástla. V roku 1994 otvorila butiky v New Yorku a v roku 1997 v Londýne.
V nasledujúcom desaťročí sa topánky Louboutin objavovali všade, od pohrebu princeznej Diany až po Madonnin hudobný videoklip. V roku 2000 získal Louboutin vo Francúzsku ochrannú známku na červenú podrážku a o tri roky neskôr začal predávať kabelky, po ktorých v roku 2009 nasledovalo rozšírenie portfólia o pánsku obuv.
V súčasnosti má Louboutin viac ako 160 butikov v 32 krajinách na 4 kontinentoch – vrátane 35 predajní v Spojených štátoch, 23 predajní v Japonsku a 20 predajní v Číne.
„Louboutin je vzácnym príkladom značky obuvi, ktorá bola schopná expandovať do ďalších kategórií výrobkov vrátane odevov a kabeliek,“ uvádza Luca Solca, hlavný analytik výskumu luxusného tovaru v spoločnosti Bernstein.
V priebehu rokov spoločnosť Louboutin krvopotne chránila svoju červenú podrážku v mnohých súdnych sporoch po celom svete. Súdila sa napríklad so značkou Zara (vlastnenou spoločnosťou Inditex miliardára Amancia Ortegu), kde prehrala, tak ako aj so značkou Yves Saint Laurent (súčasťou luxusného konglomerátu LVMH Bernarda Arnaulta), kde čiastočne vyhrala.
Minulý rok Louboutin vyhral spory aj o ochrannú známku v Brazílii a Indii. Spolu s technologickým gigantom Meta taktiež podal žalobu proti mexickému falšovateľovi predávajúcemu falošné „louboutinky“ na Facebooku a Instagrame.
Široké portfólio nehnuteľností
Osobné portfólio nehnuteľností úspešného návrhára sa podobne ako jeho predajne rozprestiera po celom svete. Louboutin vlastní rozľahlý byt s červenými mahagónovými podlahami neďaleko parížskej Opéra Garnier, dom s plachetnicou v egyptskom Luxore, byty v Los Angeles aj Riu de Janeiro.
Vlastní aj dom zo 17. storočia v sýrskom Aleppe, ktorý bol poškodený počas občianskej vojny, 350-hektárový areál v portugalskom Melidese neďaleko jeho hotela, vilu v Lisabone a zámok Château de Champgillon z 13. storočia na francúzskom vidieku, kde údajne skladuje aj svoju zbierku 8 000 topánok. Posledné dve nehnuteľnosti vlastní spolu s Chambellandom.
Verný ihličkám
Hoci Louboutin v súčasnosti predáva aj tenisky či make-up, ostáva verný ihličkám, na ktorých doslova vybudoval svoj úspech. Jesenné a zimné kolekcie topánok navrhuje vo svojom francúzskom zámku alebo v Portugalsku, na jarných a letných kolekciách pracuje v Egypte či Brazílii. Jeho návrhy sa neskôr menia na luxusné topánky v talianskych a španielskych továrňach.
„Skicujem perom. Na minimálne dva týždne sa od ostatných izolujem a kreslím,“ povedal Louboutin v roku 2016 pre Forbes. „Na zimných kolekciách pracujem v chlade, na letných odchádzam do tepla. Na svetlo a teplo som citlivý.“
Spoločnosť ročne vyrobí viac ako 1 milión párov topánok a podobne ako v prípade mnohých luxusných módnych značiek, aj pre Louboutina sú vysoké ceny kľúčom k jej udržaniu.
Luxusný tovar si zákazníkov nájde vždy
„Finančné trhy obľubujú luxusné značky, pretože majú vyššie marže, vysokú návratnosť kapitálu a vysokú cenovú silu,“ uvádza Joren van Aken, analytik belgickej investičnej banky Degroof Petercam. „Koniec koncov, bohatí ľudia neprestanú kupovať luxusný tovar, hoc inflácia dosahuje 2 alebo 5 percent.“
Po rekordných ziskoch počas pandémie zaznamenal segment luxusného tovaru v roku 2023 pomalší rast. Podľa spoločnosti Bain & Company boli topánky najpomalšie rastúcou kategóriou luxusného tovaru v minulom roku, keď vzrástla len o 2 až 3 percentá, čo ovplyvnilo aj spoločnosť Louboutin.
V prvom polroku 2023 zaznamenala firma čistý zisk 37 miliónov dolárov, čo je o 51 percent menej ako v rovnakom období roku 2022. Napriek poklesu predajov spoločnosť otvorila 10 nových butikov a „naďalej dosahovala ziskovosť na najvyššej úrovni“, uvádza sa v správe spoločnosti Exor za polrok 2023.
Louboutin sa ani zďaleka nechystá zavesiť kariéru na klinec. Vo februári jeho značka oznámila spustenie predaja slnečných okuliarov v spolupráci s talianskou spoločnosťou Marcolin.
Okrem iného sa návrhár prednedávnom podieľal na výzdobe charitatívnej akcie v Monaku pre svoju dávnu priateľku, princeznú Caroline. Večer sa niesol v diskotékovej tematike s 59 zrkadlovými guľami a vystúpením Glorie Gaynor. Samozrejme, nemohli chýbať ani podpätky – veľa podpätkov.
Článok vyšiel na Forbes.com a jeho autorom je redaktor Giacomo Tognini.