Účtovníctvo pre ňu nie je žiadna „španielska dedina“. Slovenka Silvia Mahútová uspela vo svete vďaka svojej stránke IFRSbox a elektronickým kurzom. Vlastný biznis budovala krok po kroku popri výchove malých detí. A poradí i ostatným matkám, ako začať s vlastným biznisom.
Tento svoj projekt zasvätila medzinárodným štandardom pre finančné vykazovanie (IFRS). Začiatky pre ňu neboli jednoduché, no vďaka jej otvorenému prístupu ju postupne vyhľadávalo čoraz viac ľudí. Hovorí, že svoj biznis pokladala za úspech až po troch rokov jeho fungovania.
Najväčšou investíciou bol čas
Ešte pred nástupom na materskú dovolenku pracovala Silvia Mahútová v niekoľkých audítorských a poradenských firmách. Intenzívne sa venovala práve IFRS. „Zdalo sa mi logické postaviť svoj biznis na niečom, v čom sa cítim ako doma,“ hovorí pre Forbes.sk. Na svojej stránke IFRSbox začala pracovať v roku 2009, keď mal jej malý syn dva roky.
99 percent úspechu je prísť a byť videný. Sedemnásť citátov od matiek v biznise
V tom čase cítila potrebu profesionálne sa realizovať. Nastúpiť naspäť do zamestnania sa jej však veľmi nechcelo. „Syn Marek bol vtedy ešte maličký a nechcela som ho poslať do škôlky,“ upresňuje Silvia. A tak začala postupne budovať vlastnú webovú stránku.
Keďže celý projekt rozbiehala ako matka, tak od samého začiatku svoju prácu prispôsobovala deťom, a nie naopak. Biznisu sa venovala počas všetkých voľných chvíľ, ktoré mala. Nikdy však nepracovala po nociach, to by podľa vlastných slov nedokázala nasledujúci deň fungovať.
Ako matka mala vopred pripravený plán toho, čo má počas dňa stihnúť, a potom už išla plnou parou vpred. Foto: archív Silvia Mahútová
Do rozbehnutia podnikania investovala na začiatku okolo 700 až 1000 eur. „Nešlo o sumu, ktorá by predstavovala veľkú prekážku a vyžadovala si úver,“ spomína na prvotné investície. Tieto eurá použila na nákup kvalitného mikrofónu, na softvér na tvorbu videí či na rôzne online služby, ako domény, webhosting, video hosting a podobne.
Niekoľko stoviek ju stálo i samotné založenie firmy. Najväčšou investíciou bol pre ňu ale čas. Dnes už totiž ani nedokáže presne odhadnúť, koľko hodín musela presedieť pri počítači, kým IFRSbox vybudovala.
Zložité veci zjednodušila, tie nudné ozvláštnila
Spočiatku mala o svojom biznise jednoduchú predstavu. Sama hovorí, že zrejme až naivnú. Chcela vytvoriť kurzy o IFRS a predávať ich. „No nestalo sa vôbec nič. Nejaké videá som vytvorila, ale na stránku nikto nechodil. Nebolo prečo. Žiaden iný obsah okrem videí a ponuky kurzov tam nebol,“ upresňuje Silvia pre Forbes.
Vtedy pochopila, že ľudí na svoju stránku pritiahne kvalitným obsahom. Preto sa pustila do písania článkov, tvorila kratšie videá a uverejňovala ich i na platforme YouTube. Táto taktika podľa nej zaúčinkovala a na stránke začali pribúdať návštevníci.
Ak chcú byť matky úspešné, tak sa otcovia musia vzdať statusu chlebodarcov
Následne postupne zisťovala, že ju vyhľadávajú najmä študenti, ktorí potrebujú zvládnuť skúšky a tejto téme nerozumejú, i ľudia z praxe, ktorí nevedeli uplatniť jednotlivé pravidlá v konkrétnych situáciách. Vďaka tomuto zisteniu Silvia vedela, že sa na svojej stránke musí sústrediť na základy. „Hlavným problémom bola zložitosť a veľmi veľká nuda, takže som tvorila videá, kurzy a články, ktoré IFRS vysvetľujú zrozumiteľne,“ priznáva. Na stránku preto začala pridávať zábavné obrázky, jednoduché schémy i vlastné príklady z praxe.
A presne tento prístup zafungoval. Na jej stránku klikalo čoraz viac ľudí a všetci potrebovali riešiť vlastné problémy a otázky. „Spočiatku som sa snažila odpovedať každému, ale už to nie je možné, lebo deň má stále len 24 hodín,“ konštatuje Silvia. Túžila pomôcť všetkým. Pochopila ale, že to sama bez pomoci nedokáže. V súčasnosti preto spolupracuje s viac ako 50 konzultantmi a špecialistami z rôznych oblastí z celého sveta. Ako tím poskytujú online poradenstvo v oblasti medzinárodného vykazovania, rozpočtovania, finančnej analýzy, oceňovania a podobne.
Svoj biznis chce vidieť na špičke
Aktuálne majú o služby na jej stránke záujem najmä študenti, účtovníci, audítori, finanční analytici a manažéri. Všetky kurzy sú online, takže si kúpia prístup, prihlásia sa do účtu a môžu študovať. „Každá téma obsahuje i kvízy a je možné si vytlačiť certifikát o jej absolvovaní,“ približuje svoj projekt.
Na to, aby človek so svojím projektom na internete uspel, nemusí podľa Silvie „vynájsť koleso“. Mal by byť ale originálny a robiť veci pre ľudí. Jej filozofiou nebolo vymyslieť niečo úplne nové, ale robiť veci inak a lepšie ako ostatní. Návštevnosť vlastnej stránke zabezpečuje obsahom a nie reklamami. V minulosti ich skúsila, no výsledok nebol podľa jej predstáv.
V budúcnosti by sa v biznise chcela zamerať i na iné témy v oblasti financií. Na stránku chce postupne pridávať kurzy v oblasti finančnej analýzy či auditu. Hlavným zameraním však ostane IFRS. „Je to v súčasnosti veľká téma a ja by som chcela svoju stránku vidieť ako jeden z najlepších zdrojov v tejto oblasti,“ dodáva Silvia.
Dobrá rada na záver
Čo by zakladateľka stránky IFRSbox poradila ďalším matkám, ktoré majú predstavu o biznise, no boja sa ju realizovať? Má tri body, ktoré si opakuje v čase krízy. Tu sú:
1) Začať. Je to v podstate také jednoduché. Spraviť malý krôčik, potom ďalší a hýbať sa vpred. Proste nejako začať.
2) Vydržať. Úspech nikdy neprichádza zo dňa na deň. Netreba sa vzdávať, keď prídu krízy, keď sa niečo pokazí alebo zvrtne. Trvalo mi skoro celé tri roky, kým som si mohla povedať, že IFRSbox je môj úspech.
3) Vyhľadať pomoc. Nájsť si človeka, ktorý je v niečom úspešný, niečo dobré urobil, a požiadať ho o radu. Alebo ešte lepšie, zabezpečiť, aby bol váš mentor. Ak to takto nejde, tak treba aspoň veľa čítať. Existujú rôzne knihy, blogy o podnikaní, skupiny na Facebooku.
Hlavné foto: archív Silvia Mahútová