Zdražovanie benzínu a nafty postavilo cestovanie do Chorvátska – najobľúbenejšej letnej dovolenkovej destinácie Slovákov – do celkom nového svetla. Individuálna doprava autom výrazne zdražela, čo otvorilo otázku, či nie je lacnejšie využiť iný druh transportu. A existujú vôbec nejaké dostupné alternatívy?
Na to, ako sa dá cestovať k Jadranskému moru a koľko to stojí, sme sa vo Forbese pozreli bližšie.
Vyhľadávaným cieľom našincov je Makarská riviéra, ktorej bránou je mesto Split. Prepočítali sme, koľko stojí cesta do tejto destinácie rôznymi dopravnými prostriedkami z Bratislavy a z Košíc. Pre Bratislavčanov sme prepočítali cenu dopravy aj na bližšiu Istriu.
Diaľnice v Rakúsku a Slovinsku alebo mýto v Chorvátsku?
Nemalou položkou v cestovnom rozpočte sú poplatky za diaľnice a mýto. Túto dilemu riešia najmä ľudia zo západného Slovenska, ktorým sa ponúkajú na cestu do Chorvátska minimálne dve dostupné alternatívy.
Jedna vedie cez Rakúsko a Slovinsko, druhá cez Maďarsko s priamym napojením na chorvátsku diaľničnú sieť. Mýto na chorvátskych diaľniciach je však drahé: od maďarsko-chorvátskych hraníc do Splitu vyjde jedna cesta až na 30 eur. Je preto rozumné čo najviac využiť rakúsku a slovinskú sieť diaľnic a na tie chorvátske vstúpiť až v záverečnej fáze cesty.
V prípade sedemdňovej či kratšej dovolenky zaplatíte za cestu tam aj späť za diaľničné známky dovedna 24,60 eura (9,60 eura v Rakúsku a 15 eur v Slovinsku). Takáto kalkulácia dáva zmysel najmä tým, ktorí cestujú zo západného Slovenska na severné pobrežie Jadranu.
Ceny diaľničných známok a mýta
Maďarsko
10-dňová za 9,50/14,10 eura
Diaľničné známky sú elektronické. Dajú sa kúpiť na pumpách, hraničných priechodoch alebo cez internet. V prípade poslednej možnosti je však cena zhruba o 5 eur vyššia ako na fyzických predajných miestach (14,10 eura).
Rakúsko
10 dní za 9,60 eura
Diaľničné známky majú v Rakúsku elektronickú aj fyzickú formu. Obe stoja rovnako. V prípade nákupu cez internet je však treba pamätať na to, že platnosť elektronickej známky sa začína až 18 dní po jej nákupe. Podľa zákona sa totiž na ich predaj vzťahuje štandardná 14-dňová lehota na vrátenie tovaru, preto je platnosť známky odložená.
Slovinsko
7 dní za 15 eur
Aj Slovinsko používa obe formy známok. Nálepky však existujú len pri týždennej a mesačnej verzii, ročná známka je iba elektronická. Špecifikom slovinskej známky je jej len sedemdňová platnosť, čo znepríjemňuje návrat z dovolenky. Neušetríte ani nákupom mesačnej známky, stojí 30 eur, čo je rovnako ako dve týždenné dovedna.
Chorvátsko
V Chorvátsku sa za diaľnice platí mýto podľa počtu prejdených kilometrov. Jeho cena sa oproti minulému roku nezvýšila. Napriek tomu sú diaľnice v krajine veľmi drahé. Cesta z maďarsko-chorvátskych hraníc (Goričan) do Splitu, tam a späť, vyjde na 60 eur. Diaľnica zo Slovinska (Mačeli) cez Záhreb do Rijeky stojí, tam a späť, viac ako 30 eur.
Pri tankovaní sa veľa ušetriť nedá
Ďalšou otvorenou otázkou je výber krajiny, v ktorej sa počas cesty oplatí tankovať. Z porovnania cien pohonných hmôt podľa stránky Globalpetrolprices.com vyplýva, že tankovanie na Slovensku nie je pri ceste na Jadran najdrahšie, no ani najlacnejšie. Priemerná cena 95-oktánového benzínu je u nás 1,912 eura, čo je menej ako Rakúsku (2,089 eura), no viac ako v Slovinsku (1,755 eura).
Minimálne pri nafte platí, že nič nepokazíte tým, keď doma natankujete plnú nádrž. Hľadaním lacnejších alternatív po ceste by ste veľa neušetrili a vyhnete sa tak zbytočným starostiam. A navyše pohonné hmoty na diaľnici sú drahšie ako na pumpách mimo hlavnej trasy.
Rozumné je teda natankovať na cestu tam plnú nádrž na Slovensku a pri ceste späť plnú v Chorvátsku alebo v Slovinsku.
Tu je prehľad priemerných cien pohonných hmôt na ceste na Jadran:
Kalkulácia jazdy na Jadran
Pri kalkulácii jazdy autom zo Slovenska do Chorvátska sme zvolili niekoľko alternatív. Vychádzali sme z modelového príkladu využitia automobilu Hyundai i30 s benzínovým alebo naftovým motorom. Náklady sú vypočítané pre spiatočnú cestu rovnakou trasou.
Z Bratislavy sa teda dokážete do Splitu a späť dostať autom za najmenej 110 eur na osobu, ak cestujete dvaja, z Košíc vás cesta na osobu vyjde na 132 eur. Do Puly je to zo slovenskej metropoly ešte lacnejšie, tam sú náklady od 80 eur na osobu, ak tankujete naftu.
Náklady za dopravu autom sme porovnali s cenou hromadnej dopravy. Tá ťahá aj napriek aktuálne drahým pohonným hmotám ešte stále za kratší koniec. Platí, že ak cestujete minimálne vo dvojici, vo väčšine prípadov sa oplatí cesta autom. Je tu však aj niekoľko výnimiek.
Vlak alebo autobus?
Spiatočný autobusový lístok z Bratislavy do Splitu so spoločnosťou Flixbus stál v čase písania tohto článku (koncom júna) 120 eur. Ide o odchod 8. júla do Splitu a návrat do Bratislavy 17. júla. Lístky boli vypredané na zhruba desať dní vopred. Ich nákup je tak potrebné realizovať s dostatočným predstihom.
Podobne nákladné je aj cestovanie vlakom. Špeciálny vlak rakúskej spoločnosti ÖBB vypravovaný z Bratislavy ponúka rôzne cestovné tarify. Koncom júna bolo možné kúpiť si jednosmerný lístok do Splitu v termíne 12. júla za 70 eur.
Cenníková cena tohto jednosmerného spojenia sa začína na sume 29,90 eura a končí na 209 eurách. Najnižšie tarify (počas pracovného týždňa) však boli vypredané. Rovnako aj ležadlové lístky na nami zvolený termín. Jazdné 70 eur sa vzťahuje na lístky na sedenie. Aj cestu vlakom si teda treba rezervovať pár týždňov vopred.
Lacnejšie je to cez Budapešť
Košice priame vlakové spojenie s Chorvátskom nemajú. Východniari teda môžu využiť pripojenie cez Bratislavu, no výhodnejšie pre nich vychádza cesta cez Budapešť. Do maďarskej metropoly sa z Košíc dostanete za 16 eur a cesta trvá zhruba tri a pol hodiny.
Cesta z Budapešti do Splitu trvá zhruba 14 hodín a lístok sa dá kúpiť už od 31 eur s prestupom v Záhrebe, alebo za zhruba 70 eur priamym spojom. Dovedna je teda spiatočný lístok dostupný už od 95 eur. Pre obyvateľov východného Slovenska je tak vlakové sporenie cez Budapešť atraktívnym spôsobom, ako sa dostať na Jadran.
Autovlak? Len pre fajnšmekrov
Popularite sa teší aj doprava autovlakom; auto podvečer naložíte v Bratislave a ráno si ho zložíte v Splite. Človek sa tak vyhne únavnému šoférovaniu.
Nejde však o lacnú alternatívu. Najnižšie jednosmerné jazdné s dvomi miestami na sedenie a prepravné pre jeden automobil predstavuje dovedna 160 eur. Ide pritom o akciovú ponuku, ktorú získajú len tí, ktorí si lístky rezervujú ešte pred sezónou.
Ako nám potvrdil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč, v letnej sezóne je dostupných ešte niekoľko miesť pre autá. Kapacita autovlaku je však obmedzená. Na jednej súprave sa prepraví len desať áut naložených v Bratislave a desať miest je vyhradených pre autá z Viedne. Vlak premáva dvakrát týždenne.
Minulý rok odviezol z Bratislavy 331 motoriek a 290 áut. Okrem toho aj 5 489 cestujúcich, z ktorých 2 863 využilo lôžkové vozne.
Bonusový tip
Prekvapivo dostupnú alternatívu ponúka letecké spojenie Viedne a Splitu od spoločnosti Wizz Air. Aj tu však platí, že kto prv príde, ten prv melie. Ak je však človek dostatočne pohotový, môže sa dostať k letenke napríklad na posledný augustový týždeň (tam 22. 8. a späť 31. 8.) už za 68 eur. Táto alternatíva je teda lacnejšia, rýchlejšia a určite aj pohodlnejšia ako cesta autom.
V Chorvátsku si potom môžete prenajať auto a spoznávať krajinu. Najlacnejší týždňový prenájom na letisku v Splite sme našli za 360 eur. Išlo však pravdepodobne len o dopredaj voľných kapacít. Štandardné ponuky začínajú na sume zhruba 500 eur za sedem dní.
Z nášho prehľadu vyplýva, že cesta na Jadran zostáva, aj napriek drahším pohonným hmotám, naďalej doménou individuálnej dopravy. Na trhu síce sú dostupné spôsoby, ako sa tam dostať aj hromadnou dopravou, náklady však nebudú hlavným driverom zmeny návykov.
V niektorých prípadoch to môže byť komfort (autovlak), pri iných rýchlosť (lietadlo). Nezanedbateľnou však môže byť aj motivácia minimalizovať uhlíkovú stopu. A tento trend bude pravdepodobne naberať na sile.