Virtuálna a rozšírená realita už dávno nie sú len technologické hračky či exotický experiment, ktoré veľké značky využívajú, aby zapôsobili na svoje publikum. V priebehu posledných rokov sa stali dôležitou súčasťou B2B a B2C komunikácie a ich použitie sa dostáva do čoraz väčšieho počtu firiem.
Svoje o tom vie aj Adam Rajnoha – CEO & Co-Founder pražsko-londýnskeho vývojárskeho štúdia Yord, ktoré sa zameriava na softvérový vývoj virtuálnej a rozšírenej reality. Podnikateľ a technologický nadšenec pomáha podnikom inovovať prostredníctvom imerznej reality.
„V Yorde pomáhame našim klientom prijať jedinečné, inovatívne riešenia, ktoré im zvyšujú zisk, zákaznícku skúsenosť, integráciu s ľuďmi a podobne,“ hovorí Adam Rajnoha. Zdroj foto: YORD
Adam svoje skúsenosti nazbieral v Silicon Valley, kde odletel po úspešnom ukončení štúdií v Prahe a vo Viedni. V Silicon Valley pracoval pre e-commerce startup Zoovu (Smartassistant) s expanziou na severoamerický trh, kde prichádzal do styku s rôznymi technológiami. To ho priviedlo k myšlienke začať podnikať. Aj napriek tomu, že mal našliapnuté na skvelý začiatok profesionálnej kariéry, rozhodol sa skončiť a založiť si svoj vlastný startup. Ako technologického nadšenca ho už vtedy zaujímala virtuálna a rozšírená realita a dodnes verí, že to prinesie väčšiu transformáciu ako čokoľvek iné.
V priebehu troch rokov Yord vyrástol z dvoch zakladateľov na firmu s 25 zamestnancami, pričom 50 percent z nich tvoria ženy, čo je na vývojársku firmu nezvyčajné. V minulom roku štúdio vyrástlo o 214 percent a stalo sa jedno z top hodnotených globálnych štúdií v odbore VR/AR/MR. Vo svojom portfóliu má viac ako päťdesiat úspešných projektov a svetovo uznávaných klientov ako Adidas, Apple, PwC, KBC Group, Jll, Deloitte, Škoda a ďalších.
Veľkosť trhu rozšírenej a virtuálnej reality bol v roku 2020 ocenený na 14,84 miliardy USD a predpokladá sa, že do roku 2030 dosiahne 454,73 miliardy USD. Náklady sa pritom postupne znižujú a ich dostupnosť sa zvyšuje. Mnoho ľudí však o tejto technológii stále veľa nevie, technológie rozšírenej a virtuálnej reality sú pritom oveľa viac ako len hry a instagramové filtre. Nové technológie dnes možno aplikovať do určitej miery prakticky v akomkoľvek odvetví. Žiaľ, pre nedostatok vedomostí sa mnohí tejto relatívne novej technológie boja. A najmä budúcnosti, ktorú by mohla priniesť.
„Pre spoločnosti je rýchly nástup nových trendov ťažko uchopiteľný. Hoci celý svet rieši pojmy ako metaverse, firmám stačí málo, napríklad vytvoriť prvé 3D modely svojich produktov či testovať technológie na menších projektoch. V Yorde sa snažíme vždy nájsť riešenia na mieru pre každého zákazníka. Prvý krok začína, ak spoločnosť akceptuje fakt, že virtuálna a rozšírená realita ovplyvnia väčšinu – ak nie všetky – interakcie so zákazníkmi v nasledujúcich troch až desiatich rokoch,“ dodáva Rajnoha.
Virtual showroom pre autá. Zdroj foto: YORD
Spoločnosť sa snaží ísť príkladom adaptácie imerzných technológií a tvorí vlastné iniciatívy či produkty. Jedným z nich je startup MAINWARE na „smart údržbu“ strojov pomocou rozšírenej reality, pri zrode ktorého Yord stál. MAINWARE v dnešnej dobe využívajú spoločnosti typu Continental, Škoda, Siemens a jeden z „use-casov“ je napríklad údržba strojov na diaľku v Himalájach pre dánsku spoločnosť Svendborg Brakes. Dnes už 15-členný MAINWARE dokončuje investíciu od venture capital fondu. Yord taktiež pružne reagoval na nástup remote práce a vytvoril virtuálnu repliku vlastných kancelárií, kde sa zamestnanci mohli stretávať a presunúť časť svojej agendy zo Zoom hovorov do imerzného sveta. Obdobný koncept následne spoločnosť pomohla aplikovať pre Deloitte Holandsko. „Mali sme šťastie, že nás pandémia neovplyvnila, ale naopak, naši klienti a firmy si začali uvedomovať, že práca na diaľku a presun do virtuálneho priestoru nebudú ľahké, ale bude to výzva, ktorú budú musieť riešiť. Ako z hľadiska ich práce, prezentácie, marketingu, tak aj z hľadiska všetkých procesov firmy,“ hovorí Rajnoha.
Rozšírená a virtuálna realita sa stáva čoraz populárnejším trendom aj vo vzdelávacích prostrediach, ako sú múzeá a galérie. Yord v minulom roku pracoval na premene starého múzea v Bruntáli, ktoré vymenilo statické exponáty živočíchov za moderné technológie. Ďalším zaujímavým príkladom je interaktívne múzeum vozidiel značky Tatra v Kopřivnici, ktoré sa dizajnom i konceptom uberá cestou inovácií, poskytuje rozšírenú realitu či videomapping. „Virtuálna realita zvyšuje zážitok návštevníkom, ktorí sa môžu cítiť, akoby boli súčasťou a zapojili sa do interakcií namiesto toho, aby len pozorovali exponát v tradičnom prostredí. Rozšírená realita zase umožňuje exponátom a displejom ožiť. Dúfame, že modernizácia múzeí a galérií bude pokračovať a priláka ľudí späť do múzeí,“ vysvetľuje Rajnoha.
https://www.youtube.com/watch?v=lKq93gw5Yxs&t=12s
Yord podporuje aj lokálne a globálne neziskovky a vidí obrovský prínos v tom, ako imerzné moderné technológie môžu pomôcť v spoločensko-prospešných témach. Je pre nich dôležité ukázať, že technológie dokážu pomáhať a mať celospoločenský dopad.
Z globálnych neziskoviek podporili napríklad Human Rights Watch, Oceanu chrániacu oceány či One, ktorá bojuje proti extrémnej chudobe. Vytvorili pre ne filtre rozšírenej reality a práve to je skvelý spôsob, ako zvýšiť povedomie o sociálnej spravodlivosti a vzdelávaní na sociálnych médiách. Z lokálnych organizácií spoločnosť Yord tento rok podporila Loono, ktorým vytvorila filter ku kampani o duševnom zdraví.
Štúdio sa za posledné dva roky tiež môže pochváliť ocenením ako Top B2B spoločnosť od Clutch. S bankou ČSOB vyhrala spoločnosť Yord prvé miesto v marketingovej súťaži Fénix za kategóriu Best in Banking a zúčastnila sa globálneho softvérového jamu Augmented Reality Niantic (firma, čo stojí za Pokémon GO). Práve táto skúsenosť im priniesla možnosť ukázať sa v pár záberoch na Netflixe, ktorý natáča dokument o technológiách.
Zdroj foto: YORD
Víziou Yordu v nasledujúcich rokoch je byť popredným medzinárodným štúdiom v oblasti virtuálnej a rozšírenej reality, ktoré pomáha podnikom inovovať. Zároveň však chce ostať štúdiom, ktoré tvorí vlastné produkty a pomáha rásť novým firmám. Minulý rok expandovali do Spojeného kráľovstva a Spojených arabských emirátov a pokiaľ pôjde všetko podľa plánov, pobočky vzniknú aj v iných regiónoch. „Verím, že imerzné technológie zmenia svet do miery, ktorú si momentálne ani nedokážeme predstaviť a prinesú väčšiu revolúciu ako internet,“ dodáva Rajnoha.