Aktuálne vydanie magazínu Forbes

Dangl ako ho nepoznáte. Začínal v televíznej relácii S.O.S., neskôr rozbiehal Partičku. A teraz sa Dano Dangl posúva k veľkým filmom a formátom pre streamingové služby.

Doba streamingová. Zárobky zo streamingu tvoria už stabilný prítok peňazí pre zábavný priemysel. Členovia rebríčka Celebrity 100 už z nových kanálov zarábajú naplno, priamy zisk sa zvýšil zo 177 miliónov na 387 miliónov dolárov.

Dospelý youtuber. Mal o 20 rokov viac, ako je priemerný vek začínajúceho youtubera, a rozbehnutú moderátorskú kariéru, keď sa to rozhodol tiež skúsiť. Vytvoril si tak príležitosť na sebarealizáciu a ďalšie budovanie značky Sajfa, ktorá je jeho životným biznisom.

11 vecí, ktoré múdri ľudia v práci nehovoria

Zdieľať článok

Sú vety, ktoré v práci jednoducho netreba hovoriť. Tieto frázy majú špeciálnu silu: schopnosť vás vykresliť v zlom svetle, aj keď slová sú pravdivé. A čo je najhoršie, keď vám vykĺznu, už nie je cesty späť. Nehovorím o šokujúcich pošmyknutiach jazyka, zlých vtipoch či politicky nekorektných faux pas. Často sú to iba nevinné poznámky – také, ktoré nás ukazujú ako nekompetentných a nepresvedčivých – ktoré urobia najväčšiu škodu. 

Koľko z takýchto “zabijakov” kariéry ste v poslednom čase počuli v práci?

1. ”To nie je fér.”

Kažný vie, že život nie je fér. Ak poviete to nie je fér naznačujete, že si myslíte, že by fér mal byť, čo vás robí nezrelého a naivného. Ak nechcete vyzerať zle, držte sa faktov, buďte konštruktívny a vynechajte svoju interpretáciu. napríklad môžete povedať “Všimol/-la som si, že si pridelil/-a Ann veľký projekt, v ktorý som dúfal/-a. Môžeš mi prosím povedať, prečo si sa takto rozhodol/-la? Chcel/-a by som vedieť, prečo som nebol/-a vhodný kandidát, aby som sa mohol/-la zlepšiť.”

2. ”Tak sme to robili vždy.”

Technológiami vedené zmeny sa dejú tak rýchlo, že každých šesť mesiacov možno treba procesy meniť. Ak poviete, že tak sme to robili vždy, vyzeráte lenivý a odmietajúci zmeny. Určite existuje lepší spôsob, než stále robiť veci po starom.

3. ”Žiadny problém.”

Ak vás niekto o niečo požiada a vy mu odpoviete touto frázou, ako by ste naznačovali, že ich požiadavka problémom mohla byť. Namiesto toho ukážte, že svoju prácu urobíte naozaj radi. Povedzte niečo ako “Bolo mi potešením” alebo “Rád sa o to postarám.” Je to možno len drobný rozdiel, no na ľudí má veľký dosah.

4. “Myslím…/Toto je možno zlý nápad…/Spýtam sa hlúpu otázku…”

Tieto pasívne frázy okamžite podkopávajú vašu dôveryhodnosť. Aj keď za nimi nasleduje skvelý nápad, naznačujú, že vám chýba sebadôvera. Nebuďte svojím najväčším kritikom. Ak si neveríte v tom, čo hovoríte, nebudú vám veriť ani iní. A keď niečo naozaj neviete, povedzte “Túto informáciu teraz nemám, ale zistím ju a ozvem sa vám.”

5. ”Potrvá to iba minútu.”

Podkopáva to vaše schopnosti a vyvoláva dojem, že cez úlohy len preletíte. Ak problém nevyriešite doslova do 60 sekúnd, radšej povedzte, že to potrvá tak dlho, koľko si riešenie vyžaduje.

6. “Skúsim.”

Aj sloveso skúsiť naznačuje, že vám chýba dôvera vo vlastné schopnosti.

7. ”Je lenivý/nekompetentný/buran.”

Zo znevažujúcich poznámok o kolegoch nič nezískate. Ak sú pravdivé, všetci okolo to aj tak vedia, takže nie je dôvod ich opakovať. A ak sú nepravdivé, vy ste ten, kto nakoniec vyzerá ako buran. V práci budú vždy nejakí hrubí či nekompetentní ľudia. Ak nemáte silu pomôcť im zlepšiť sa, alebo ich vyhodiť, tak vám upozorňovanie na ich nedostatky nič neprinesie. Akurát v očiach kolegov budete vyzerať ako niekto, kto sa chce ukazovať v lepšom svetle.

8. ”To nemám v popise práce.”

Táto často sarkastická veta znie, že chcete urobiť iba nevyhnutné minimum, aby ste dostali plácu – a to je zlé, ak máte radi pracovnú istotu. Ak od vás šéf chce niečo nepatričné k vašej pracovnej pozícii (na rozdiel od niečoho morálne či eticky nepatričného), úlohu splňte a neskôr sa s ním porozprávajte o vašom mieste vo firme a či by sa vaša pracovná pozícia nemala zmeniť.

9. ”Nie je to moja chyba.”

Nikdy nie je dobré zbavovať sa zodpovednosti. Ak ste mali akúkoľvek úlohu – hoci i malú – v tom, že niečo nevyšlo, priznajte to. Ak nie, vysvetlite objektívne a bez emócií, čo sa stalo. Držte sa faktov a nechajte šéfov a kolegov urobiť si vlastný názor, kto je na vine. Ak začnete obviňovať iných, nabudúce s vami niektorí nebudú chcieť pracovať a ďalší začnú na vás ukazovať ako prví, že ste niečo nezvládli.

10. ”Nemôžem.”

Ľudia neradi počujú Nemôžem, lebo im pripadá, že to znamená Nechcem. Ak niečo naozaj nemôžete urobiť, lebo vám na to chýbajú nevyhnutné schopnosti, pokúste sa ponúknuť alternatívne riešenie. Namiesto „Dnes nemôžem zostať dlho“, povedzte „Môžem prísť zajtra skoro ráno. Bude to stačiť?“.

11. ”Nenávidím túto prácu.”

Posledná vec, ktoré chcete počuť v práci, sú sťažnosti niekoho, ako veľmi ju nenávidí. Dáva to nálepku negatívneho človeka a ťahá k zemi morálku celej skupiny. Šéfovia by mali byť rýchli v tom, aby takýchto haterov odhalili a nahradili ľuďmi, ktorí na svoju príležitosť čakajú.

 

Tieto frázy majú tendenciu sa na človeka nalepiť, takže sa musíte strážiť, aby ste z ich nepoužívania urobili zvyk. No ich odstránenie zo slovníka prináša dividendy.

 

Čítajte tiež

Inzercia forbes.sk a print

Želmíra Kredátus Stojkov
+421 915 391 736
zelmira.kredatus@forbes.sk
Nadežda Barňáková
+421 944 720 432
nadezda.barnakova@forbes.sk
Lenka Kottmanová
+421 918 639 003
lenka.kottmanova@forbes.sk

Konferencie a podujatia

Lívia Trubenová
+421 905 711 511
livia.trubenova@forbes.sk
Dominika Verníčková
+421 905 711 011
dominika.vernickova@forbes.sk

Predplatné

predplatne@forbes.sk
+421 915 775 267

Redakcia

Mlynské Nivy 48, 821 09 Bratislava
+421 220 866 333
redakcia@forbes.sk