Natália Gápľovská prišla do jedného z hotelov v Bratislave, rozhliadla sa a vnímala vôňu, ktorú cítila v priestore. O dva dni neskôr sa vrátila späť so sviečkou, ktorá svojou vôňou a luxusným prevedením kopírovala jeho atmosféru.
Voňavému biznisu sa začala venovať koncom roka 2012, kedy vznikla jej značka Luminia. „V zime ma zvykli trápiť zdravotné problémy. Nerozumela som tomu, pracovala som z domu a žila zdravo. Strýko raz prišiel s nápadom, že síce som celý deň doma za počítačom, ale mám zapálené parafínové sviečky, ktoré sú vyrobené z odpadu z ropy. Pri horení sa parafín a ďalšie toxické látky dostávajú do ovzdušia a usádzaju sa nielen na nábytku a na stenách, ale aj na našich pľúcach. Až tak som tomu neverila, ale vyskúšala som čisto prírodné sviečky môjho strýka. Ich výrobe sa venoval roky. A prvýkrát v živote som v zime neochorela,“ hovorí o prvotnej inšpirácii Natália Gápľovská, majiteľka Luminie.
Vlastnú skúsenosť sa rozhodla pretaviť na rodinný biznis. Do výroby a vytvorenia produktov investovala vlastné prostriedky, ktoré zarobila ako modelka. Pred spustením predaja v roku 2013 strávila 6 mesiacov vzdelávaním a prieskumom trhu. Spolu s bratrancom sa snažila namiešať sviečku z čisto prírodných materiálov a služby k nej.
Dávajú si záležať na kvalite. Používajú niekoľko druhov kokosového vosku, vosk z marhuľového jadierka a palmový vosk. Všetky sú ekologické a certifikované. Pochádzajú z Južnej Ameriky a juhovýchodnej Ázie z voľnej prírody, nie z klčovaných plantáží.
Výroba sviečky trvá o niečo dlhšie ako deň. Miešajú ju z piatich až šiestich druhov prírodného vosku, pri čom každý má iné vlastnosti a bod topenia. Každá sviečka má na mieru vybraný knot z čistej bavlny. Môže sa líšiť zapletaním, hrúbkou i tvarom. Vône majú rôznu olejnatosť a horné vlastnosti, pri výrobe nového druhu sviečky vždy testujú, aký pomer ktorých voskov použiť. „Je dôležité, aby sviečka vyhorela dočista a počas horenia sa nevhĺbil tunel. Vďaka prírodným voskom je plameň jasnejší a žiarivejší, čo oceňujú aj zákazníci. Mohli by sme robiť sviečky aj s malým plameňom. Vydržali by ešte dlhšie, ale zákazníci si cenia práve to, že väčším plameňom dávajú omnoho viac svetla a napriek tomu vydržia horieť tak dlho,“ vysvetľuje Natália Gápľovská a dodáva: „Dôležitá je aj prezentácia sviečky. Plníme ju do ručne fúkaného skla Bohemia Crystal, dodávateľa som našla v malej rodinnej sklárni rodiny Březnických na Morave. Aj balenie je precízne. Keď dorazí sviečka, musí to vyvolať vau-efekt. Človek rozbaľuje krabicu so stuhou, v nej leží sviečka v hodvábnom papieri. Nepredávame len sviečku, ale aj zážitok a emócie.“
Pred dvomi rokmi k sviečkam pridali aj parfémy. „Klientky sa na mňa obracali, či by nebolo možné, aby voňali ako naše sviečky. Trvalo takmer rok, než sme prešli celým procesom, aby sme mohli začať vyrábať parfémy. Miešať vône som sa naučila vo francúzskom mestečku Grasse, ktorá je známou mekkou parfumérov. Pomohlo mi, že od malička mám dosť dobrý nos a viem identifikovať veľké množstvo vôní. Parfém s vôňou ruže som miešala vyše roka, aby voňal ako ruža. Som perfekcionistka,“ hovorí Natália Gápľovská, ktorá má za sebou okrem modelingu aj štúdium manažmentu na bratislavskej City University.
Počas piatich rokov odmietla Natália Gápľovská investorov zo Slovenska i zahraničia, ktorí sa snažili vstúpiť do spoločnosti. Chce si zachovať slobodu. Luminiu zatiaľ živia individuálni a firemní klienti zo Slovenska, Česka, Veľkej Británie a Nemecka. 80% z celého ročného predaja tvoria objednávky z korporácií, najsilnejšiu sezónu mávajú tradične pred Vianocami a v zimných mesiacoch. Tento rok prvýkrát dostávali väčšie objednávky počas celého roka a chystajú expanziu do zahraničia. Na nárast objednávok je firma pripravená, len minulý rok sa presťahovala z rodinného domu do väčších priestorov v Zlatých Moravciach.
„Začala som tiež spolupracovať s dvomi partnerkami v Prahe a Londýne, ktoré robia servis aktuálnym klientom a pomáhajú mi rozbehnúť predaj v maloobchode a oslovovať lokálnych firemných klientov. Teraz už len hľadám spôsob, ako naceniť sviečku pre zahraničnú trh. Ako ma poučili vo Francúzsku, pri aktuálnej cene by neverili, že je to ručná práca a používame prírodné materiály,“ dodáva Natália Gápľovská.