Prvá dekáda Forbesu
Nahliadnite do zákulisia prípravy magazínu Forbes.
Pri príležitosti 10. výročia nášho pôsobenia na slovenskom trhu vám prinášame to najlepšie z našej práce a vzácny pohľad do diania v redakcii Forbes Slovensko.
Nahliadnite do zákulisia prípravy magazínu Forbes.
Pri príležitosti 10. výročia nášho pôsobenia na slovenskom trhu vám prinášame to najlepšie z našej práce a vzácny pohľad do diania v redakcii Forbes Slovensko.
V novembri sme oslávili 10 rokov na slovenskom trhu. Ako sa za dekádu zmenil svet? A Slovensko? A aké míľniky rámcovali vydávanie magazínu Forbes? Dôležité udalosti, spomienkové fotografie aj ukážky starších vydaní – poďte s nami nahliadnuť do archívu našej desaťročnice v špeciálnom projekte 10. výročie Forbes Slovensko.
„Celý svet sa do určitej miery stáva špekulatívnym kasínom. Ale to predsa nemôže dlhodobo fungovať.“ Tak zneli dve vety, z ktorých sa stal historicky prvý titulok na obálke slovenského Forbesu. Povedal ich niekdajší „záchranca VSŽ“, finančník Gabriel Eichler. V čase, keď ešte nebolo jasné, či sa finančná kríza 2008 - 09 už naozaj skončila, uvažoval, ako veľmi zmenila svet.
„Kríza bola potrebná, aby sa ľudia zobudili z prehnanej konzumnej a špekulatívnej kultúry,“ zdôrazňoval. „Aby sa prestalo s nadmernou spotrebou všetkého, navyše za peniaze, ktoré nemáme. Vlády si musia uvedomiť, že nemôžu žiť donekonečna z požičaných peňazí. Nemôžete viac míňať, ako zarábate,“ bilancoval. A dodal: „Tuším tá kríza bola príliš krátka, aby sme sa z nej poučili.“
Keď sme sa ho v decembri 2019 na stretnutí osobností z obálok slovenského Forbesu spýtali, či by chcel po rokoch tézu o „kasínovej“ ekonomike doplniť, pridal jednu poznámku. Tiež skôr skeptickú. Týkala sa iracionality a nenávisti v ľuďoch, napríklad na sociálnych sieťach.
Aj o tej však vlastne hovoril už v roku 2010: „Čoraz viac ľudí si počítačom riadi financie, presúva ich, majetok si kontrolujú cez internet,“ vysvetľoval investíciu do spoločnosti AVG. „Vzniká obrovský priestor pre krádeže a veľká potreba ochrany. Niektoré štáty a vlády sú schopné využívať internet a vírusy ako zbraň.“
Ako sa zmenilo Slovensko? Top odvetvie ekonomiky? „Najviac zarába ten, kto je na vrchole pyramídy, teda automobilky. Potom primárni dodávatelia a pod najväčším tlakom a s najnižšími maržami zostávajú sekundárni dodávatelia,“ zdôvodňoval, prečo odpredal pozície v strojárstve. A ešte jedna téma, ktorá sa tiež nezmenila: „Prekáža mi korupcia. Ak by neexistovala, nebol by ani štátny deficit. Nie je to len otázka morálna, ale aj makroekonomická a zasahuje aj do mikroekonómie.“
Vo svojich začiatkoch sídlil magazín Forbes na Sliezskej 9 v Bratislave. V tom čase tvorilo interný tím 6 ľudí, z ktorých polovica je posilou redakcie aj v súčasnosti. Tlač magazínu prebiehala v Liptovskom Mikuláši, prvé vydanie malo 108 strán a stalo sa najlepšie predávaným novým titulom na Slovensku v roku 2010.
Škrtať náklady vraj dokáže hocikto. Netreba doktorát z ekonómie, aby človek pochopil, že pri mesačných príjmoch dvetisíc eur nemôže pravidelne minúť tri tisícky, ale musí šetriť. Rovnako je jasné, že ak má firma vyššie náklady ako príjmy, sotva skončí v zisku.
Lenže keby to bolo také prosté, možno by si ľudia, ktorí v skutočnosti nemali žiadne peniaze, nemohli v Amerike kupovať domy. Nevznikla by hypotekárna kríza a možno by celý svet nemusel dva roky hasiť globálny finančný systém.
Nie, škrtanie skutočne nie je jednoduché. Nie náhodou sa v kríze z finančných riaditeľov stali páni posledného slova a každá myšlienka vo firme musela prejsť testom s otázkou: „Máme na to peniaze?“ Zisky a cashflow obsadili vo firmách prvé miesto, pretože bez peňazí sa nedalo prežiť. Nečudo, kríza odkrýva predovšetkým slabiny. Ale podnikatelia vedia, že samotné peniaze neznamenajú biznis.
Pretože biznis – to sú najmä nápady. Biznis je nervozita, keď niečo nefunguje a zrazu sa objaví desať možností, ako problém vyriešiť.
Alebo dobrý pocit, keď sa podarí obchod. Biznis je adrenalín, nekonečné konflikty i hľadanie najlepšej cesty, niekedy aj cez množstvo omylov.
Práve preto bude slovenská edícia magazínu Forbes, ktorej prvé číslo práve čítate, každý mesiac písať najmä o nápadoch. Ponúkať príbehy, ktoré môžu vnuknúť nové myšlienky. Či už je to chuť investora Gabriela Eichlera nájsť spôsob, ako vyčistiť raketové palivo, alebo návod výrobcu pletív Retic na prekonanie krízy. Firma Groupon zasa v tomto čísle ukáže, ako rýchlo rásť na internete a bývalý šéfredaktor magazínu Forbes William Baldwin vysvetlí, prečo zlato nie je taká fantastická investícia.
Žijeme v období, keď sa téma škrtania nákladov dokola opakuje. Forbes už veľakrát ukázal, že investície do nápadov sa vyplácajú.
Henry Ford kedysi povedal: „Biznis, ktorý produkuje len peniaze, je biedny biznis.“ Bol to ten istý Ford, ktorý chcel ponúknuť čo najväčšiemu počtu Američanov auto za dostupnú cenu a tak vymyslel pásovú výrobu. So skvelým nápadom prišiel obrovský úspech Modelu T a potom aj peniaze. A mimochodom, náklady zoškrtal o tretinu.
Príjemné čítanie.
V apríli 2011 sme robili rozhovor s terajším českým premiérom a podnikateľom Andrejom Babišom, ktorý na otázku „Čo je základom dobrého biznisu“ odpovedal: „Musíte si vybrať dobrých ľudí, tvrdo pracovať, mať trošku šťastie, vedieť cudzie jazyky, vedieť strhnúť ľudí. Základom je vybrať si ľudí, ktorí sú šikovnejší a múdrejší ako ja, a tých mám čoraz viac. Uchádzači robia aj psychologické testy. Aby som si overil ich objektivitu, tak som si tie testy robil aj ja.“
Prvá konferencia Forbesu sa uskutočnila 7. júna 2011, diskutovalo sa na tému „Majú byť lieky klasické podnikanie?“ V diskusiách sme pokračovali aj v októbri, kde sme sa pozreli na to, ako sa dajú zabezpečiť stabilné prostredie a férové pravidlá na rozvoj firmy.