16. júna 2017

Väčšina Slovákov predtým, ako vyrazí na dovolenku, cestuje s prstom na myši. Pri výbere destinácie už nie je na prvom mieste cena, ale zvyšuje sa význam recenzií iných cestovateľov a pocit osobnej bezpečnosti. A aj tento rok zostáva trendom dovolenka na Slovensku.

Ako ukázal prieskum Google, až 74 percent plánovaní dovoleniek ovplyvňuje internet a 83 percent ľudí využíva na inšpiráciu sociálne siete, online videá a fotografie. Podľa odborníkov z online biznisu sú však Slováci stále konzervatívni. Napriek tomu, že veľa cestujú.

,,Uprednostňujú overené značky hotelov, penziónov, pričom rozhodujú najmä recenzie. Tie sú pri rozhodovaní o kúpe dovolenky pre Slovákov kľúčovým faktorom, majú oveľa väčšiu váhu, než napríklad v susednom Česku,“ hovorí Aleš Mlátilík, CEO portálu Zľavomat.sk. „Hotelieri vedia, že čokoľvek, čo má menej než deväť hviezdičiek z desiatich, prípadne menej než 4,5 z päť, je pre mnohých varovanie. Slováci navyše aj viac hodnotia a komentujú ponuky a zdieľajú svoje skúsenosti.“

Portál Zľavomat.sk má aktuálne vyše 700-tisíc recenzií od zákazníkov. Aj tie dokazujú, že slovenský turista sa už neuspokojí s jednoduchým ubytovaním s raňajkami. Očakáva prinajmenšom troj- až štvorhviezdičkový hotel a k tomu ako bonus wellness či rôzne športoviská. Žiadané sú aj extra služby zdarma – napríklad masáž, možnosť vziať deti na pobyt bez príplatku či zapožičanie bicykla. Čoraz viac sa vyhľadávajú zariadenia, ktoré ponúkajú pokojnú a tichú atmosféru s perfektnou gastronómiou pre cestovateľov bez detí.

Aleš Mlátilík, CEO portálu Zľavomat.sk.

Ešte nedávno o letnej dovolenke rozhodovala cena. Teraz je jedným z hlavných kritérií a spoľahlivým lákadlom osobná bezpečnosť. A viac ako tretina Slovákov sa pri výbere dovolenky nechá inšpirovať odporúčaniami kamarátov a známych.

Podľa aktuálneho záujmu, Slováci aj tento rok budú viac uprednostňovať domáce destinácie. „Vďaka tomu začali byť mnohé slovenské hotely a penzióny ziskové, dobudovali prevádzky, wellness a dnes prosperujú,“ hovorí Mlátilík. Na rekordný dopyt museli hotelieri rýchlo reagovať a zlepšovať služby. Kvalitu dvíha aj možnosť písať hodnotenia na prevádzky a podelenie sa o skúsenosti na internete. A asi každý to pozná. Idete si pozrieť recenzie – a začnete tými kritickými.

„Ešte stále sú v niektorých regiónoch zastaralé zvyklosti v cestovnom ruchu, ktoré turistov dokážu pravidelne rozladiť,“ dopĺňa Mlátilík. „Z toho, čo sa objavuje na našom portáli, si napríklad ľudia často sťažujú, že v Tatrách sú reštaurácie a bary zatvorené už o 22. hodine, alebo kritizujú, že v aquaparkoch zaplatia vstupné a v rámci areálu sú vysoké ceny za nápoje a občerstvenie. Sťažujú si aj na niektoré reštaurácie pre nedostatočnú čistotu v jedálni.“

Pri plánovaní aj samotnom dovolenkovaní je podľa neho čoraz významnejší nástroj mobilný telefón. Cez smartfóny sa už nehľadá len predpoveď počasia alebo číslo na taxík, sledujú sa aj možnosti aktivít v okolí, krátkych výletov či recenzií reštaurácií.

Trendom sú zdieľané služby ako Airbnb, ale podľa šéfa Zľavomat.sk ich zatiaľ využívajú skôr turisti cestujúci na Slovensko, alebo mladí Slováci idúci na predĺžený víkend po Európe či do exotických destinácií.

Slováci na nákup dovoleniek a ako zdroj inšpirácie významne využívajú práve aj zľavové portály. Dôvodom je aj to, že napríklad Zľavomat.sk ako jeden z mála ponúka väčšie množstvo pobytov na Slovensku, zatiaľ čo špecializovaní predajcovia dovoleniek sa sústreďujú najmä na zahraničie. Cestovanie na Zľavomat.sk dnes tvorí takmer 60 percent obratu, iba vlani si Slováci cez portál kúpili dovolenky za vyše 12 miliónov eur a z nich väčšinu tvoria domáce pobyty.

Takže namiesto výletu k moru často zostávame na Slovensku a hľadáme aj nezvyčajné miesta. Podľa Mlátilíka aj týchto možností pribúda. „Na mňa napríklad urobil dojem nádherný butikový hotel Pracháreň v Levoči,“ približuje. „Manželia Strmeňovci kúpili zrúcaninu najväčšej bašty mestského opevnenia z 13. storočia. Zabezpečili jej výskum, komplexnú obnovu a vytvorili útulný štvorhviezdičkový hotel s reštauráciou.“

Na Slovensku v obľúbenosti destinácií vedie Tatranská Lomnica, Nízke Tatry, Vysoké Tatry, Liptov, Spiš, Orava. A mestá, v ktorých sú kúpele ako Piešťany či Turčianske Teplice. Celoročnou atrakciou sa stávajú aquaparky, medzi najobľúbenejšie patria tie v Bešeňovej, Poprade či v Liptovskom Mikuláši.

Foto: Miro Nôta, archív Zľavomat.sk