Neplánovali prechod do kaviarenského biznisu. Aspoň nie tak rýchlo. No keď sa im pred rokom naskytla príležitosť odkúpiť priestory starého kaderníctva, ktoré pod Bratislavským hradom zívalo prázdnotou, neváhali. Čierne steny premaľovali na biele a v priebehu jediného mesiaca otvorili v centre hlavného mesta „sladkú“ kaviareň U Guľky.
Nápad začať so spoločným biznisom prišiel až po tom, ako sa vrátili zo zahraničia. Radka Schriffelová žila a pracovala päť rokov ako barmanka na Malorke, v Dubline či v Dubaji. Lucia Gulišová sa zas vrátila po 1,5 roku strávenom v Mexiku, kde sa venovala modelingu a popritom piekla sladké dobroty.
„Snažila som sa preraziť s koláčikmi už v Mexiku, umiestniť ich do pár kaviarní. No veľmi to nešlo, miestni skôr uprednostňujú klasické precukrené dezerty,“ opisuje prvé pokusy. Napokon sa obe vrátili približne v rovnakom čase a s podobnými plánmi.
„Ja som kedysi tvrdila, že nikdy nebudem mať vlastnú prevádzku a pozrite, vrátilo sa mi to ako bumerang,“ smeje sa Radka pri pohľade späť. Od septembra minulého roka je spolumajiteľkou kaviarne na Židovskej ulici v Bratislave.
„Prvý rok prevádzkovania podniku je boj. Aj my sme mali zopár ťažších mesiacov, ale postupne si nás zákazníci našli. A našou veľkou výhodou bola už vybudovaná klientela,“ opisuje cukrárka Lucia.
Prví zákazníci ju skutočne poznali ešte z čias, keď podomácky napečené a zdravé koláčiky promovala na sociálnych sieťach pod značkou So Gulicious. Pritom sociálne siete sú dodnes alfou a omegou ich biznisu, prichádza z nich až 98 percent objednávok. Zdravé koláčiky od Guľky na Facebooku a Instagrame sleduje vyše 15-tisíc fanúšikov.
Či si nemôžu dobré kamarátky pokaziť spoločným podnikaním vzťah? Nie, pokiaľ majú dobre rozdelené úlohy, hovoria zhodne. Jednoducho nemiešať sa jedna druhej do roboty. Skôr sa dopĺňať.
Radka zúročuje svoje dlhoročné skúsenosti za barom, cit pre dobrú kávu a organizačné schopnosti pri dennej administratíve. Lucia sa podpisuje pod každý koláčik, ktorý opustí dvere ich prevádzky. Popritom stíha účinkovať aj v televíznej šou RTVS Slovensko chutí.
Pomáha im pri tom aj to, že majú na podnikanie rovnaký pohľad. Tú istú víziu. „Nechceme to hnať do gigantických rozmerov. Nepotrebujeme otvárať ďalších päť podnikov, biznis si chceme koordinovať samé. Predovšetkým si chceme udržať kvalitu,“ hovorí Radka.
Navyše stoja nohami pevne na zemi a dobre vedia, do čoho investovať môžu, a čo je už cez čiaru. „Niektoré prevádzky krachujú preto, že majú prehnané očakávania a idú zbytočne do veľkých projektov. Ale načo by nám bola napríklad chladená vitrína za tisícky eur?“ pýtajú sa na ukážku.
Na čom sa však nikdy nešetrí, sú suroviny. Pochádzajú od lokálnych dodávateľov a pri ich výbere si dávajú poriadne záležať. „Pokiaľ šetríte na surovinách, zaplatíte za to niekde inde. Pokiaľ bude torta dobre vyzerať, ale zle chutiť, predáte ju iba raz,“ hovorí Lucia. To však nie je ich prípad.
Nemožno však povedať, že by nemali do budúcna veľké plány. Práve naopak. V súčasnosti hľadajú priestor na novú výrobňu, ktorú chcú oddeliť od kaviarne a najať prvých ľudí na plný úväzok. Každá ruka navyše totiž pomôže.
„Navonok to vyzerá, že pečieme torty a je to pohodička, no nie je to tak. Je to poriadna fuška. O to viac, že je teraz svadobná sezóna,“ opisuje Lucia. Čo v praxi znamená aj štyri svadobné torty do týždňa a cez 800 kusov zákuskov na jeden pár rúk. „Je toho naozaj veľa, ale sme za to vďačné a šťastné. Biznis nám stále frčí,“ dopĺňa Radka.
Navyše, v súčasnosti pracujú na tom, aby mohli uspokojiť dopyt aj zo stredného a východného Slovenska, ktorý doteraz museli odmietať. „Práve dokončujeme dohodu s jedným e-shopom na distribúciu našich výrobkov. Takže to vyzerá tak, že čoskoro pokryjeme celé Slovensko,“ uzatvára s úsmevom Lucia.
Foto: U Guľky (archív)