6. októbra 2017

Ak váš životopis nefunguje, nikto vám to neoznámi. Nikto vám nezavolá, aby vám povedal „Myslíme si, že vaše skúsenosti sú super, ale váš životopis je nanič. Prosím, prepíšte ho a pošlite znova.“

Proste vaše resumé odignorujú a budú predstierať, že ho nikdy nedostali.

Životopis má dôležitú úlohu. Za desať alebo dvadsať sekúnd presvedčivo zhrnúť vašu inteligenciu, relevanciu vašich skúseností vzhľadom na zamestnanie, ktoré chcete, vaše úspechy, osobnosť a to, ako rozumiete podnikateľskému prostrediu – alebo akejkoľvek inej oblasti, v ktorej pracujete.

Investujte svoj čas

Váš životopis to zvládne, ale chce to trocha práce – a sebareflexie. Väčšina životopisov zlyháva v tom, že dostatočne nepredostrie na jedinej strane talent a schopnosti svojho majiteľa. Prečo?

Na pohovore ste boli šesťkrát – a nakoniec aj tak vzali niekoho zvnútra

Reklama

Lebo väčšina CV „obranduje“ svojich majiteľov veľmi zoširoka. Ľudia sa boja, že im ujde čo i len jediná pracovná príležitosť, a preto sa v životopisoch označujú pomocou vágnych podliezavých fráz a snažia sa zapáčiť širokému publiku.

Vy sa preto naopak skúste radšej povenovať pár minút tomu, že zdôrazníte tie najrelevantnejšie body vašich skúseností a schopností zakaždým, keď sa uchádzate o novú pracovnú príležitosť.

Tu je desať znakov, že váš životopis zlyhal:

  1. Dostávate ponuky od recruiterov, ale sú úplne mimo. Ponuky, ktoré by vás zaujímali, nechodia.
  2. Odošlete svoj životopis na pracovné miesta, ktoré sa zdajú byť vhodné pre vašu oblasť, ale keď zamestnávatelia odpovedia, chcú, aby ste prišli na pohovor na úplne iné pracovné miesto.
  3. Keď idete na pracovný pohovor, prvých desať minút strávite s recruiterom otázkami o tom, čo vlastne robíte. Váš životopis musí byť predsa jasný okamžite!
  4. Používate jedno CV na rozdielne typy ponúk. To je akurát tak dobrý spôsob, ako zmiasť toho, kto životopisy kontroluje a číta v prvej línii (či už ide o živé osoby alebo elektronický skríning). Prichádzate tak o skvelé pracovné príležitosti.
  5. Uchádzate sa o pozície, ktoré vyzerajú ako pre vás stvorené, no nikdy sa vám neozvú. Možno si myslíte, že napojenie vašich skúseností na toto pracovné miesto je každému úplne jasná, ale nie, HR to neuvidí, pokiaľ na to neupozorníte.
  6. Rozdávate svoj životopis priateľom a známym a nič sa nestane – nikdy. Vaši priatelia a známi nevedia, ako vám povedať “Tento životopis je zmätočný. Je ťažké povedať, v čom ste dobrí.”
  7. Keď niekomu podáte CV, prvá vec, ktorú sa spýta, je “A čo presne teda robíte?”
  8. Zabíjate kopu času telefonovaním a emailami s recruitermi, ktoré si myslia, že vaše skúsenosti sú odlišné ako sú v skutočnosti.
  9. Neprispôsobujete váš životopis jednotlivým výberovým konaniam. Zbytočne zabíjate čas – ušiť CV na mieru je nutnosť!
  10. Pri pohľade na vaše CV zväčša noví ľudia reagujú vetou “Vau, vy už ste robili toľko odlišných vecí!” Nevedia, ako takýto životopis spracovať. Nevidia spojitosť medzi skúsenosťami a obsadzovanou pozíciou. Práve to je pritom vec, ktorú musí váš životopis ukázať rýchlo a efektívne.

Môžete mať pritom pestré skúsenosti. Aby ste získali skvelú prácu, nemusíte byť odborníkom v jednej oblasti, ale vaše resumé musí jasne ukazovať, po akej práci idete.

CV môžete “ušiť na mieru” zakaždým ho posielate, uploadujete alebo niekomu podávate. Mali by ste si s tým dať tú námahu, pretože v opačnom prípade osoba, ktorá ho číta, nepochopí, ako by ste práve vy mohli spoločnosti pomôcť odstrániť ich problém resp. “vyliečiť ich”.

Firemné strasti

Sústreďte sa na otázku, aký druh firemného „trápenia“ viete pomôcť spoločnosti vyriešiť.

Možno to bude práve jeden z týchto:

  1. Problémy, ktoré spoločnosti majú, ak im konkurencia ujedá z koláča.
  2. Trápenie, ak sa ich výdavky vymknú spod kontroly.
  3. Nepríjemnosti, ktoré firmy zažívajú pri zastaraných systémoch zákazníckej podpory alebo keď sú zákazníci frustrovaní.
  4. Problémy, keď je tréning zamestnancov nedostatočný, resp. keď majú zamestnanci vysokú chybovosť.

Ak už raz viete, o aký druh ide, môžete sa sami označiť za “liek proti bolesti” a zacieliť na manažérov, ktorí sa pravdepodobne trápia s neduhmi firmy, na aké sa špecializujete. Samozrejme, môžete mať po ruke viac ako jednu verziu životopisu.

10 znakov, ktoré odhalia, že ste na povýšenie pripravení

Široký diapazón svojej osobnej značky by ste však mali zachytiť iba na jednom LinkedIn profile.

Možno sa cítite, že by ste chceli vystaviť na obdiv všetky úžasné úspechy, ktoré ste nahonobili počas svojej kariéry, ale ak sa tieto úspechy nezhodujú s plánom dotyčného manažéra, pravdepodobne vás nebudú kontaktovať. V životopise nerozpoznajú, ako by ste im mohli pomôcť, tak prečo by vám vlastne volali?

Žijeme vo svete značiek. Všetci sme vyškolení, aby sme robili čo najrýchlejšie rozhodnutia ako „Áno! Objednám si tento produkt hneď teraz, lebo ho potrebujem.“ alebo „Nie! Absolútny nezáujem o tento email, ktorý vymažem hneď po prečítaní prvého riadku.“

Autorka Liz Ryan píše pre Forbes.com o personalistike.