Na začiatku bolo ich cieľom predávať aspoň jeden zo svojich bylinných krémov a možno jedného dňa otvoriť obchod. Havlíkova přírodní apotéka už tento sen dávno prekonala: má dvadsať predajní, vrátane dvoch na lukratívnych pražských adresách.
Kým sa tam však dostala, zakladateľka a jej dcéra si museli prejsť tým, čo absolvoval aj bájny vták Fénix. A to viac ako raz.
V regáloch u nich nájdete viac ako 150 rôznych krémov, mydiel, pleťových vôd a iných kozmetických výrobkov. Samozrejme, okrem samotných zložiek sa líšia aj vzhľadom. Tu je ružová etiketa, vedľa nej modrá s iným typom písma a o kúsok ďalej žltá.
„Na začiatku sme netušili, ako budeme rásť. Bolo to rýchle a zjednotenie vzhľadu sme neriešili. Potom v rámci firmy ľudia prinášali nápady na vzhľad nových produktov. Vďaka tomu je dnes na výrobkoch viditeľný odtlačok každého z nás,“ hovorí Vivien Róberta Nagyová, ktorá vedie Havlíkovu přírodní apotéku v predajni neďaleko pražského Staromestského námestia.
Predajňu v historickom centre Prahy, v ktorej upútajú pozornosť desiatky sklenených pohárov s nakladanými bylinkami a ovocím, otvorili pred niekoľkými mesiacmi a je dielom 28-ročnej ženy, ktorá pred niekoľkými rokmi na čele firmy nahradila svoju mamu.
„Vždy som počítala s tým, že k odovzdaniu dôjde neskôr, možno keď budem mať tridsať.“ Namiesto toho naskočila do vedenia ešte ako študentka a popri riadení podniku musela o svoje miesto bojovať.
Laboratórium namiesto kuchyne
Vivien Nagyová však už mala za sebou ťažké obdobie. Otec jej predčasne zomrel a ona zostala sama s mamou Zuzanou Krejčí. K bylinkám a výrobe krémov mala blízko už od detstva. A keďže ju jej záľuba nikdy neopustila, pred viac ako jedenástimi rokmi sa rozhodla, že začne vyrábať vlastnú biokozmetiku.
Pomohlo jej aj to, že sa zoznámila s Antonom Fojtíkom, profesorom na ČVUT (České vysoké učení technické, pozn. red.), ktorý jej pomohol z odborného hľadiska a vďaka tomu vyrobili svoj prvý krém – Havlíkov prírodný zázrak.
Zuzana Krejčí s dcérou Vivien Nagyovou z Havlíkovej apotéky
Foto: Tomáš Krist, Forbes Česko
Ich byt sa zmenil na továreň. Počas asi troch rokov, kedy krém vyvíjala, sa z obývacej izby stala kancelária pre niekoľkých pracovníkov, kuchyňa sa väčšinu času využívala ako zasadačka alebo výrobné laboratórium. A všade, kde bol voľný priestor, boli škatule, obaly, etikety a tovar.
Podobne vyzeral aj ďalší byt s dvoma kuchyňami, kam sa presťahovali. „Všetko sa u nás skladovalo, vyrábalo, lepili sa etikety… Byt bol celý zaprataný. Ale bolo fajn, že som nikdy neprišila zo školy a doma by bolo prázdno a ticho,“ spomína Nagyová.
Keď vymýšľali názov spoločnosti, jej mama firmu nechcela pomenovať po sebe. „V tom čase sme mali dvoch zamestnancov, ktorých starí otcovia boli lekárnici,“ hovorí Nagyová. Tak sme sa rozhodli pomenovať Havlíkovu přírodní apotéku po jednom z nich.
V roku 2014 vyšla Zuzana Krejčí s krémom na trh. Dopočula sa o libereckom obchodnom centre, ktoré malo problémy, a preto tam bol prenájom priestorov lacný – len päťtisíc českých korún (asi 200 eur) mesačne. Bola to veľká príležitosť pre podnikateľku, ktorá v tom čase pozerala na každý cent. Predajňu zaplnila v tom čase jediným druhom krému, ktorý mala v ponuke. Aby to nebolo na prvý pohľad také nápadné, krém ponúkala v rôzne veľkých baleniach.
Ľudí zaujala natoľko, že o niekoľko mesiacov si mohla otvoriť obchod na Jilskej ulici v Prahe, teda v historickom centre.
Čas dospieť
Apotéka mala dobré načasovanie. Medzi ľuďmi rástol záujem o organickú a biokozmetiku. V dôsledku toho sa spoločnosť rozrastala, zvyšoval sa aj počet zamestnancov a v ponuke pribúdali nové položky. Ich výrobky si našli cestu aj do sietí drogérií. Po istom čase však Zuzana Krejčí nebola spokojná.
Naopak, vedenie firmy v nej vyvolávalo strach a nervozitu. „Od prvého momentu, keď som spoločnosť založila, som vedela, že to sama nezvládnem,“ hovorí. Namiesto pár pracovníkov mala zrazu na starosti desiatky. A hoci hľadala manažéra, ktorý by sa ujal vedenia firmy, žiadny sa jej neosvedčil.
Firmu teda viedla sama, v podstate bez prestávok. „V práci som bola od rána do jednej v noci. Nemala som žiadne voľné víkendy, stále som bola na cestách.“ Dovolenka? Žiadna. „Chápala som to tak, že majiteľ dovolenku nesmie mať. Bála som sa, čo sa stane, keď odídem.“ V roku 2019 vyhorela.
Obrátila sa teda na svoju vtedy 22-ročnú dcéru Vivien, aby nastúpila do firmy na plný úväzok a prevzala riadenie, kým ona bude odpočívať. „Vôbec som nevedela, že vlastne došlo k odovzdaniu firmy,“ hovorí Vivien Nagyová.
„Nikdy sme nemali rozhovor, kde by zaznelo ‚ja sa už do firmy nevrátim, teraz je to tvoja zodpovednosť‘. Myslím, že aj mama verila, že sa z toho za rok dostane a vráti sa späť.“
Postupom času však bolo jasné, že návrat nie je na radare. A tak musela Vivien Nagyová „dospieť“ a od roku 2020 oficiálne prevziať spoločnosť , zatiaľ čo jej vrstovníci stále riešili študentské starosti a radosti.
Pre Vivien Nagyovú to bol začiatok obdobia, keď si musela vybojovať pozíciu v spoločnosti, ktorú založila jej matka. Mohla sa síce poradiť s mamou po telefóne alebo sa obrátiť na pár zamestnancov, ktorí jej boli oporou. Zároveň sa však musela vyrovnať s tým, že niektorí zamestnanci ju jednoducho neuznávali.
Dôvodov bolo viac. Prvý z nich bol jej nízky vek – veď v tom čase bola pravdepodobne najmladšou zamestnankyňou vo firme. Druhý bol ten, že zamestnanci mali osobný problém s jej matkou. „Trochu si to na mne vybíjali, pretože som ešte nemala dostatočnú autoritu.“
Pri budovaní svojej pozície si tak okrem iného musela nepríjemné veci vyjasňovať s kolegami o niekoľko generácií staršími. „Okolnosti ma donútili úplne dospieť. Zrazu som si musela začať budovať biznisovú osobnosť. A musela som to urobiť rýchlo, inak by po mne niektorí ľudia išli.“
Vivien Nagyová
Foto: Tomáš Krist, Forbes Česko
Pracovala na plný úväzok, v noci, cez víkendy, tempom, akým predtým pracovala aj jej matka. Zároveň preberala prácu, ktorú mal robiť niekto iný, ale neurobil ju dostatočne dobre. „Bála som sa, že nedokážem firmu udržať v chode. Cítila som za ňu veľkú zodpovednosť.“
Vysoké pracovné zaťaženie si však pred Vianocami 2022 vybralo svoju daň. Došli jej sily. „Mama mi povedala, že vidí, že vyhorievam a potrebujem prestávku.“ Tá trvala tri mesiace.
Príbeh oboch žien sa však nakoniec podobá príbehu o mýtickom Fénixovi, ktorý po čase zhorí, aby sa znovu zrodil z popola. Matka a dcéra sa po vyčerpaní vrátili plné energie a celý ich rodinný podnik sa dostal na novú úroveň.
Už žiadne škrty
Zatiaľ čo dcéra Vivien povinne odpočívala, Zuzana Krejčí sa vrátila na miesto, na ktoré sa už vrátiť nechcela. „Každá žena na svete, keď vidí, že jej dieťa odchádza, naberie takú silu, že by zbúrala svet,“ vysvetľuje, kde vzala energiu na návrat.
Kým sa vrátila do funkcie, jej dcéra mala čas zastaviť sa a premýšľať nad tým, čo bude robiť ďalej. Vtedy sa rozhodla založiť vlastnú značku: Organic Apothecary.
„V Havlíkovej apotéke sme sa pri vývoji výrobkov vždy riadili cenou. Kozmetika musí byť cenovo dostupná pre väčšinu ľudí, preto sme si stanovili cenový limit. Keď napríklad vyvíjame pleťovú masku, povieme si, že bude stáť do päťsto alebo šesťsto českých korún (dvadsať až dvadsaťštyri eur). Ale práve preto nakoniec nepoužijeme všetky rastlinné zložky, o ktorých sme pôvodne uvažovali,“ vysvetľuje Nagyová.
Luxus bez obmedzení
Vtedy si povedala, že sa pokúsi vytvoriť novú, luxusnejšiu značku, na ktorej nebude nijako šetriť. Niektorí ľudia v spoločnosti jej nápadu neverili. To však neoslabilo jej snahu a vyplatilo sa to. Zákazníci mali záujem aj o drahší tovar.
Kým v prvom roku (2023) mala Organic Apothecary obrat päť a pol milióna českých korún (približne 220-tisíc eur), vlani to už bolo niečo vyše osemnásť miliónov korún (takmer 728-tisíc eur). Tú hranicu pritom prekročila už v prvom štvrťroku tohto roka.
Vivien Nagyová, rovnako ako jej matka, spúšťala svoju novú značku len s jediným výrobkom – sérom na intímne partie. Pre obe značky zároveň platí aj inšpirácia historickými receptúrami. Len v niektorých prípadoch inovujú alebo nahrádzajú niektoré zložky takými, ktoré sú dnes lepšie dostupné.
Všetky zložky však musia byť organické a dlhodobo si zachovávajú svoju kvalitu. „Ak sa nám nepodarí získať bylinku v požadovanej kvalite, výroba sa zastaví. Stalo sa nám to pri detoxikačnej pleťovej maske, keď sme spotrebovali dávku chlorelly a novú v rovnakej kvalite sme nedokázali zohnať,“ hovorí Nagyová.
Riziko tak je, že produkt niekedy nebudú vyrábať aj celý rok. „Iste, keby sme použili inú kvalitnú zložku, nič by sa nestalo. Rovnako ako pri varení môžete použiť inú značku oleja. My sme však presvedčení, že takto to nejde – výrobok musí mať vždy takú kvalitu, v akej sme ho začali vyrábať.“
Okrem Českej republiky sa suroviny nakupujú aj vo Francúzsku, napríklad levanduľu. Damaskú ružu nakupujú z Bulharska. V minulosti sa spoločnosť pokúšala pestovať bylinky na vlastnej ekologickej záhrade – pretože na nej ani v jej okolí nie sú povolené žiadne postreky. Bohužiaľ, úrodu pred spracovaním napadli mole.
„Naučili sme sa, že nemôžeme vynikať vo všetkom. Ak raz nie sme farmári, tak nimi jednoducho nie sme,“ hovorí Nagyová bez výčitiek.
Vivien Nagyová sa vrátila na čelo spoločnosti, zatiaľ čo jej matka sa opäť stiahla. „Kým ja som bola kráľovnou chaosu, Vivien dala veciam poriadok,“ hovorí Zuzana Krejčí a dodáva, že jej dcéra zachránila spoločnosť pred rozpadom. „Ja by som to dlhodobo nezvládla. Firma by tu pravdepodobne bola ešte šesť až sedem rokov, ale pomaly by umierala.“
Ak sa nám nepodarí získať bylinku v požadovanej kvalite, výroba sa zastaví.
Nagyová a jej kolega, ktorý mal na starosti financie, najprv stabilizovali spoločnosť. Teraz investujú do jej zväčšenia. „Minulý rok sme sa rozhodli, že sme pripravení opäť rásť,“ hovorí Nagyová.
Na jeseň otvorili v rýchlom slede dve predajne na lukratívnych miestach v centre Prahy. Okrem Železnej ulice neďaleko Staromestského námestia majú pobočku aj na Příkope, jednej z najdrahších ulíc sveta.
Havlíkova prírodná apotéka je v súčasnosti jednou z najpoužívanejších domácich značiek mimo bežnej kozmetiky. Spoločnosť má sto zamestnancov a vlani dosiahla obrat 242 miliónov českých korún (9,8 milióna eur). Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi (EBITDA) vlani dosiahol 61 miliónov českých korún (2,5 milióna eur).
Tento rok má pritom byť ešte lepší. Za prvý štvrťrok spoločnosť zaznamenala 86-percentný nárast obratu v porovnaní s prvým štvrťrokom minulého roka.
Nagyová zároveň plánuje expandovať za hranice Česka a Slovenska s oboma značkami – Havlíkova přírodní a Organická apotéka. Cieľom je dostať sa do ponuky prémiového reťazca, akým je napríklad Sephora. V nej mimochodom pracovala Vivienina mama predtým, ako si založila vlastný biznis.
Klientov za hranicami chcú získať aj prostredníctvom online priestoru. „Spúšťame e-shop Organic Apothecary, ktorý cielene smeruje do zahraničia. Plánujeme zasiahnuť napríklad Spojené arabské emiráty, odkiaľ máme už teraz veľa objednávok,“ hovorí Nagyová.
Tržby cez e-shop chce využiť aj ako vodítko, či sa im oplatí otvoriť kamennú predajňu aj v zahraničí. „V súčasnosti máme možnosť otestovať si trh takýmto spôsobom a nie bezhlavo otvoriť predajňu v Berlíne a dúfať, že to bude fungovať.“
Autorom tohto článku je Benedikt Lederer z Forbes Česko.