Aktuálne vydanie magazínu Forbes

Dangl ako ho nepoznáte. Začínal v televíznej relácii S.O.S., neskôr rozbiehal Partičku. A teraz sa Dano Dangl posúva k veľkým filmom a formátom pre streamingové služby.

Doba streamingová. Zárobky zo streamingu tvoria už stabilný prítok peňazí pre zábavný priemysel. Členovia rebríčka Celebrity 100 už z nových kanálov zarábajú naplno, priamy zisk sa zvýšil zo 177 miliónov na 387 miliónov dolárov.

Dospelý youtuber. Mal o 20 rokov viac, ako je priemerný vek začínajúceho youtubera, a rozbehnutú moderátorskú kariéru, keď sa to rozhodol tiež skúsiť. Vytvoril si tak príležitosť na sebarealizáciu a ďalšie budovanie značky Sajfa, ktorá je jeho životným biznisom.

Zlosť ako hnacia sila alebo ako ju využiť vo vlastný prospech

Zdieľať článok

Nie som spupný človek. Ak by som sa mal opísať, povedal by som, že mám sklony byť až príliš milý a trpezlivý, a to predovšetkým v biznise. Vždy sa snažím vidieť v ľuďoch to najlepšie a brať ohľad na ich životnú situáciu. Človek nikdy nevie, čo sa v živote druhého odohráva, a aký vplyv to môže mať na jeho prípadné správanie.

Keď sa však už rozčúlim, stojí to naozaj za to. Nepatrím medzi tých ľudí, ktorí kričia a hrozia päsťou. Práve naopak. Zlosť v sebe dusím a ignorujem tak dlho, až naraz vybuchne. A keď k tomu dôjde, zážitok je to vskutku intenzívny. Slovami Johna Drydena, britského dramatika a básnika 17. storočia: „Obávajte sa hnevu trpezlivého muža.“

Koľkokrát som sa naozaj vytočil na maximum, by som spočítal na prstoch jednej ruky. Na túto skutočnosť som hrdý, pretože ako podnikateľ sa každý deň ocitám v situáciách, v ktorých by človek s výbušnou povahou asi vyskočil z kože.

Ale práve teraz som taký naštvaný, ako už dlho nie. Situácia, v ktorej sa nachádzam, je zložitá. Stačí však povedať, že som sa dostal do takej pozície, kedy sa so mnou zaobchádza s takým nedostatkom rešpektu, až je to zarážajúce.

Niektorí z mojich najbližších mi navrhovali bojovať proti ohňu ohňom. Koniec koncov vďaka svojmu písaniu a práci pre televíziu mám silnú platformu, odkiaľ môžem na krivdy reagovať celkom otvorene a nahlas. Chvíľu som skutočne uvažoval nad tým, že zaujmem prísnejší postoj. Že si svoju zlosť vylejem na jednom konkrétnom človeku, nebudem si brať servítky a ukážem mu, v akej zraniteľnej pozícii sa nachádza.

Predstavoval som si, aký to bude pocit, byť nástrojom spravodlivosti, vykričať do sveta všetky zlé skutky, ktorých sa táto osoba dopustila, a ochrániť tak ostatných pred tým, aby sa dostali do podobnej situácie, v ktorej sa práve nachádzam ja. Mal som motiváciu a tiež prostriedky, ako tejto osobe zamávať so životom takým spôsobom, ktorý by si nedokázala predstaviť ani v najdivokejšom sne.

Ale nakoniec som neurobil nič. Namiesto toho som sa vrátil k svojmu tradičnému postoju a naozaj dôkladne som sa zamyslel nad celým problémom. Po niekoľkých hodinách som došiel k prekvapivému záveru. Keby som konal v zlosti, k ničomu dobrému by to neviedlo. Dokonca by mi to ani neprinieslo ten očistný pocit, v ktorý som dúfal.

Namiesto toho som sa rozhodol svoj hnev presmerovať a využiť ho vo svoj prospech.

Využite zlosť na prekonanie vlastných obáv

Prvá otázka, ktorú som si položil, znela: Prečo som taký naštvaný? Samozrejme tu boli okolnosti, ktoré ma k tomuto bodu doviedli, ale prečo som ich nechal, aby zakalili aj moju dušu? Som presvedčený, že zlosť je len prezlečený strach. A je jedno, z čoho tento strach pramení – strach z neznámeho, z neúspechu, z pocitu malosti. Vždy môže človeka priviesť na veľmi temné miesta.

V tomto konkrétnom prípade moje obavy pramenili zo strachu z neúspechu. Keď už sa nedali ignorovať dôkazy, že daná skupina ľudí konala s nekalým úmyslom, zistil som, že sa vlastne bojím priznať si, že ma ťahali za nos.

Nechcel som to priznať sebe, svojim rodičom, partnerom. Môj hnev bol jednoducho inštinktívnou reakciou na nešťastnú situáciu. Zlosťou som sa pokúšal presmerovať vinu a ochrániť sa tak pred hanbou, ktorú by som cítil, keby som si priznal neúspech.

Toto uvedomenie ma silne zasiahlo, ale umožnilo mi identifikovať moje obavy a postaviť sa im. Všetci robíme chyby a každého čas od času niekto podvedie. Potreboval som si len v tejto situácii urobiť poriadok a prijať následky, ktoré z chyby plynú.

Použite zlosť ako zdroj pre svoju kreativitu a rozhodovanie

Samozrejme, že priznanie vlastných obáv nezbavuje druhú stranu zodpovednosti za jej správanie. Len to zmenšuje vplyv hnevu, ktorý na vás má a mal by aj na vaše budúce rokovania.

Zlosť, ak je správne použitá, je veľmi silnou hnacou silou. Môže vám pomôcť v rozhodovaní, v prekonávaní prekážok, a v budovaní odvahy. Všetkým, ktorí sa so zlosťou stretávajú, by som poradil, aby ju transformovali na niečo pozitívne a kreatívne. V mojom prípade mi zlosť pomohla nájsť riešenie celej zapeklitej situácie.

Použite zlosť, aby ste dostali ostatných na svoju stranu

Zlosť je univerzálna emócia, ktorá má navyše moc pritiahnuť ostatných na vašu stranu. V mojom prípade boli moji podporovatelia a investori nahnevaní rovnako ako ja. Ale namiesto toho, aby sme sa len nechali unášať emóciami, dali sme hlavy dokopy, zohnali prostriedky, a pokúsili sme sa celú situáciu vyriešiť. Zlosť nás spojila a dala nám spoločný cieľ: odstrániť škody napáchané tými, ktorí sa k nám zachovali nečestne.

Nešlo o pomstu, ale o to pohnúť sa dopredu, ako tím. Celé mi to vzhľadom na okolnosti pripadalo ako lúč svetla v inak veľmi temnej situáciu.

Je v poriadku, naštvať sa. Je to vlastne jedna z centrálnych ľudských skúseností. Ale ak sa so zlosťou nepracuje, môže byť sebadeštruktívna. Veci, ktoré by vám mali uľaviť, sa veľakrát veľmi rýchlo otočia proti vám, alebo celú situáciu ešte zhoršia.

Preto je také dôležité nájsť spôsob, a pre podnikateľov obzvlášť, ako zlosť využiť vo vlastný prospech. Či už je to prekonaním vlastných strachov alebo kreatívnym prístupom, vždy môžete nájsť spôsob, ako z tejto deštruktívnej emócie urobiť svojho silného spojenca.

Autor Chris Myers píše pre Forbes US o jeho ceste nováčika v kresle CEO a zakladateľa startupu. Je spoluzakladateľ BodeTree a autor knihy Enlightened Entrepreneurship.

Čítajte tiež

Inzercia forbes.sk a print

Želmíra Kredátus Stojkov
+421 915 391 736
zelmira.kredatus@forbes.sk
Nadežda Barňáková
+421 944 720 432
nadezda.barnakova@forbes.sk
Lenka Kottmanová
+421 918 639 003
lenka.kottmanova@forbes.sk

Konferencie a podujatia

Lívia Trubenová
+421 905 711 511
livia.trubenova@forbes.sk
Dominika Verníčková
+421 905 711 011
dominika.vernickova@forbes.sk

Predplatné

predplatne@forbes.sk
+421 915 775 267

Redakcia

Mlynské Nivy 48, 821 09 Bratislava
+421 220 866 333
redakcia@forbes.sk