Aktuálne vydanie magazínu Forbes

Dolné hony – Seattle – Singapur. Popri materskej dovolenke v časoch krízy dokázala Mária Sztarovics vybudovať B2B marketingovú agentúru Wings4U dostať do celého sveta. Dnes pôsobí v 94 krajinách a medzi jej klientov patria Microsoft, Twitter či Oracle.

New York je môj sen a idem si ho teraz splniť. Martina Drahošová stihla spraviť tento rozhovor ešte pred odchodom do New Yorku. Ako Head of Business Development slovenského startupu ixworx tam chce získať väčších klientov. Rozhodla sa sama, pretože videla, že európsky trh je pre virtuálnu a zmiešanú realitu.

Nemám rada diskusie bez záveru. Spoločnosti Orange je Zuzana Nemečková verná už 16 rokov. V rozhovore členka predstavenstva a obchodná riaditeľka hovorí, že ju práca stále napĺňa, pretože v telekome sa stále niečo mení a prichádzajú rôzne inovácie.

Chcete riešiť sociálne problémy nástrojmi z biznisu? Tu je príklad

Zdieľať článok

Slepé ženy pri dotykovom vyšetrení pŕs pomáhajú včas odhaliť počiatočné štádium rakoviny prsníka v gynekologických ambulanciách v Nemecku. Vďaka citlivejšiemu hmatu odhalia o 50 percent viac tumorov ako lekári. Zvyšujú tak výrazne šancu na prežitie pacientiek, mamografiu totiž robia ženám mimo podozrenia až od veku 50 rokov. Z nápadu sa stal biznis so sociálnym dosahom.

Lekár Frank Hoffmann v roku 2008 takto vytvoril sociálne podnikanie s názvom discovering hands. Na expanziu do zahraničia získal od nemeckej Finančnej agentúry na podporu podnikania (FASE) v prvom investičnom kole 500-tisíc eur a sociálnu franšízu rozšíril do Rakúska, Kolumbie a Indie. V druhom kole, ktoré práve prebieha, má prisľúbených 800-tisíc eur.

Cieľom sociálneho podnikania nie je primárne generovať zisk, spája v sebe princípy podnikateľského sektora a riešenia spoločenských problémov. Získať finančné prostriedky od investorov však nie je pre sociálnych podnikateľov jednoduché, často nevedia, ako ich osloviť a ako s nimi hovoriť.

S konceptom vytvoriť agentúru, ktorá by im tento kontakt a investíciu sprostredkovala, prišla medzinárodná organizácia Ashoka v roku 2013. Realizácie sa ujal Björn Strüwer počas svojho dvojročného sabatikalu po tom, čo po 20-tich rokoch opustil svet bankovníctva, kde pri konci pôsobil ako Managing Director pre Advisory & Sales v Credit Suisse vo Frankfurte.

Veľmi rýchlo pochopil, že sociálne podniky sa veľakrát musia spoliehať samé na seba a nemajú podporu. Potrebujú pomoc. Ideou na začiatku bolo vytvoriť poradenskú firmu, ktorá to ponúkne. Za štyri roky od vzniku podporili investori cez FASE 25 projektov a agentúra má už zastúpenie aj v BENELUXE. Do piatich rokov by sa mala rozšíriť v rámci celej kontinentálnej Európy.

Björn Strüwer v nej dnes pôsobí už len ako senior poradca. Sám seba vnímal skôr ako rozbiehača, a keď stála na vlastných nohách, stiahol sa. Po dvoch rokoch mimo bankového prostredia vycítil šancu, nadchol ho nový trend investovania so sociálnym dopadom (impact investing).

V roku 2015 založil vlastnú poradenskú firmu Roots of Impact. Tentoraz pomáha zorientovať sa investorom, ktorí chcú svoje peniaze nielen zúročiť, ale aj dosiahnuť pozitívnu zmenu v spoločnosti. Filantropii sa podobá v tom, že poskytuje finančné zdroje na riešenie sociálnych problémov. A odlišuje sa tým, že dôležitá je aj finančná návratnosť – musí sa vrátiť aspoň kapitál.

Björn Strüwer vystúpil 18. mája na 9. Fóre o firemnej filantropii v Bratislave organizovanom Nadáciou Pontis. Foto: Tomáš Halász

Jeho klientmi sú súkromné nadácie a rodiny, ktoré nadobudli majetok pri podnikaní. Práve tie majú iný pohľad na to, čo sa dá s podnikaním vytvoriť a aj pri impact investovaní si vedia predstaviť hodnoty, ktoré vytvoria. Sú z toho nadšení. A do čoho zvyknú investovať? Najväčší potenciál pre investovanie s dopadom vidí Björn v oblastiach mikropôžičiek, solárnej a vodnej energie, podpory malých farmárov v rozvojových krajinách a využitia najnovších technológií, najmä vo vzdelávaní.

Aktuálne cez Roots of Impact podporili investori vznik siete kliník Clínicas del Azúcar na liečenie cukrovky v Mexiku. Tá je číslo jedna v smutnej štatistike, ktorá sa týka príčin úmrtia v tejto krajine, a trpí na ňu 14 miliónov jej obyvateľov, pri čom len 10 percent z nich má prístup k špecializovanej a komplexnej liečbe. Zvyšok populácie si ju nemôže dovoliť.

Tak ako si ju nemohla dovoliť ani mama Javiera Armanda Lozana Garzy. To ho inšpirovalo založiť malé kliniky v nákupných centrách a v blízkosti supermarketov, kde za ročné členské vo výške 250 dolárov, ktoré je o 60 percent nižšie než u súkromných poskytovateľov, získajú pacienti liečbu a poradenstvo.

Za posledných päť rokov pomohli na šiestich klinikách 20-tisícom pacientov, 95 percent z nich sa dostalo k špecializovanej liečbe po prvý raz v živote. Zvýšila sa tak nielen penetrácia v skupine chudobných ľudí, ale aj zníženie HbA1c indikátora (označuje koncentráciu glykovaného hemoglobínu v krvi) v krajine. Vďaka investícii plánujú v najbližších piatich rokoch otvoriť ďalších 200 kliník. Veľké problémy potrebujú veľké riešenia.

Čítajte tiež

Inzercia forbes.sk a print

Želmíra Kredátus Stojkov
+421 915 391 736
zelmira.kredatus@forbes.sk
Nadežda Barňáková
+421 944 720 432
nadezda.barnakova@forbes.sk
Lenka Kottmanová
+421 918 639 003
lenka.kottmanova@forbes.sk

Konferencie a podujatia

Lívia Trubenová
+421 905 711 511
livia.trubenova@forbes.sk
Dominika Verníčková
+421 905 711 011
dominika.vernickova@forbes.sk

Predplatné

predplatne@forbes.sk
+421 915 775 267

Redakcia

Mlynské Nivy 48, 821 09 Bratislava
+421 220 866 333
redakcia@forbes.sk