Aktuálne vydanie magazínu Forbes

Dangl ako ho nepoznáte. Začínal v televíznej relácii S.O.S., neskôr rozbiehal Partičku. A teraz sa Dano Dangl posúva k veľkým filmom a formátom pre streamingové služby.

Doba streamingová. Zárobky zo streamingu tvoria už stabilný prítok peňazí pre zábavný priemysel. Členovia rebríčka Celebrity 100 už z nových kanálov zarábajú naplno, priamy zisk sa zvýšil zo 177 miliónov na 387 miliónov dolárov.

Dospelý youtuber. Mal o 20 rokov viac, ako je priemerný vek začínajúceho youtubera, a rozbehnutú moderátorskú kariéru, keď sa to rozhodol tiež skúsiť. Vytvoril si tak príležitosť na sebarealizáciu a ďalšie budovanie značky Sajfa, ktorá je jeho životným biznisom.

Ako si 28-ročná žena rozbehla druhý džob, ktorý vynáša milión dolárov

Zdieľať článok

Pri práci na plný úväzok rozbehla Luisa Zhou za štyri mesiace poradenský biznis, ktorý jej zarobil viac ako 100-tisíc dolárov. V priebehu ďalších siedmich mesiacov dosiahol jej biznis milión dolárov. Prezradíme vám, ako sa jej to podarilo.

Už keď mala Luisa 25 rokov, zarábala riadením korporátneho tímu šesťciferný plat. Napriek veľkému úspechu sa cítila prázdna. Práca ju nenapĺňala. Nemohla naplno rozvinúť svoj potenciál. „Nebola to iba moja kreatívna stránka. Išlo o všetko. Máme množstvo rôznych schopností. Nanešťastie väčšina zamestnaní vyžaduje iba ich úzku škálu. Všetky moje danosti a celý môj potenciál neboli využité,“ hovorí Luisa.

Neskôr museli v krátkom čase urgentne hospitalizovať viacerých členov jej rodiny. Luisa nemala dovolenku, nemohla byť s nimi. Potreba osamostatniť sa bola silná. Zistila, že nemôže byť s ľuďmi, ktorých miluje, keď ju najviac potrebujú. „Rozhodla som sa tak hlavne kvôli svojej rodine. Ak budem mať v budúcnosti deti, musím to pre ne spraviť,“ poznamenáva Luisa.

Na jednej konferencii pre online podnikateľov v časti otázok a odpovedí úspešné osobnosti podrobne odpovedali na otázky ašpirujúcim podnikateľom. „Jediný rozdiel medzi ľuďmi na javisku a tými pod ním, bol v prístupe k práci. Napriek svojmu strachu, konali aktívne. Ich činy hovorili za nich,“ hovorí Luisa. Inšpirovalo ju to v jej snahe ísť za hranice svojich možnosti. Prebrať za seba zodpovednosť.

Využívaním rovnakých schopností ako vo svojej vtedajšej práci začala Luisa ponúkať digitálne reklamné poradenstvo na LuisaZhou.com. Ako jej vlastný biznis rástol, ľudia čoraz viac vyhľadávali jej rady ohľadom rozvoja súkromného biznisu. Ten vlastný sa rozhodla rozšíriť o poradenské služby. Radí druhým, ako založiť biznis v sektore služieb, alebo ako podnikať v sektore vzdelávania. Spojením dôvtipu a obchodného ducha bola jej kariéra čoskoro na prudkom vzostupe. Nehovoriac o množstve klientov, ktorých biznis pomohla rozvinúť.

Za prvé štyri mesiace popri svojej práci na plný úväzok zarobila prvých 160-tisíc. Jeden úspešný klient striedal druhého. Rozhodla sa odísť zo zamestnania. Už pred prvou uzávierkou dosiahol jej biznis 1-milión dolárov.

Ako dokázala stíhať dve náročné práce 

Neprepadla panike a ani sa nepoddala strachu z podania výpovede. Uistila sa, že príliš neriskuje. Na rozvoj vlastného biznisu využívala obedové prestávky, noci a víkendy.

Pocit, že musíte byť bezchybný a nesmiete sa odchýliť od každodenného plánu, vás môže odradiť. „Jednoducho som sa snažila biznis vtesnať všade, kam sa dalo. Rozhodne to nebolo perfektné. Vyžadovalo si to veľa disciplíny, ale nie perfekcionizmus,“ vysvetľuje Luisa.

Predovšetkým je to otázka priorít. Každý si nájde čas ísť domov a pozerať nové epizódy obľúbeného seriálu na Netflixe. Ste ochotní dočasne obetovať svoj komfort pre dosiahnutie vašich dlhodobých cieľov?

Luisa odporúča každému, kto za rozhodne podnikať v sektore služieb, nezabúdať na začiatku na tieto tri kroky:

  1. Rozprávajte sa s ľuďmi. „Musíte sa pýtať, ‘Ahoj, mal by si o niečo takéto záujem?’ Vyjasnite si, za čo ľudia ochotne minú peniaze. To je najdôležitejšie. Aby ste dostali správnu odozvu, musíte sa s ľuďmi rozprávať,“ hovorí Luisa.
  2. Poskytujte cenné rady, a bezplatne. „Začala som ľuďom odpovedať na otázky. Netušila som, akému biznisu sa budem venovať. Nemala som pripravené žiadne balíčky, iba som dávala cenné rady,“ hovorí Luisa. „Ľudia z marketingu, z reklamy a podnikateľské skupiny na Facebooku, na ktoré sa špecializujem, mali veľa otázok. Snažila som sa na ne odpovedať čo najlepšie,“ dodáva Luisa.
  3. Dávajte ponuky. „Veľa ľudí verí, že za nimi klienti prídu sami od seba. Urobila som rovnakú chybu. Založila som webovú stránku a predpokladala, že ľudia si ma nájdu sami. Samozrejme to tak nebolo. Musíte sa pýtať. Proste svoje služby ponúknite, ‘Ahoj, máš záujem o spoluprácu? Ak chceš mať lepšie výsledky, môžem vám pomôcť s A, B a C. Daj mi prosím vedieť tvoj názor’.“

Príliš sa nezamýšľajte nad perfektným biznisom, alebo ideálnym vzhľadom vašej webovej stránky. Netrápte sa otázkou, ako získať prvých sto odberateľov. Tieto body sú dôležité, ale až v neskoršom období. Nutné je sa dostať od nápadu k realite a konkrétnymi činnostiam.

Život na voľnej nohe podnikateľa

Luisa miluje flexibilitu, ktorú ponúka jej súčasná práca. Napríklad, ráno chodí cvičiť a nad tým, že do práce nestihne prísť na čas, sa vôbec nemusí trápiť.

Svoj program ma starostlivo naplánovaný. V pondelky vybavuje hovory, stredy ma tvorivé. „Musím mať disciplínu. Zároveň som paňou sama sebe. Samozrejme, ak chcem deň voľna, viac cestovať, alebo pracovať z ktoréhokoľvek miesta, môžem,“ hovorí Luisa.

Čo ďalej

Jej hlavným cieľom aj naďalej zostáva tvorba vzdelávacích a tréningových programov, ktoré by pomáhali ďalším ambicióznym ženám a mužom pri zakladaní vlastného biznisu.  Zároveň sa snaží začínajúcim podnikateľom uľahčiť presun zo zamestnania na plný úväzok do biznis sektoru.

Pár motivačných slov od Luisi 

„Ak nedovolíte strachu prebiť vaše sny, stane sa niečo zvláštne. Proste sa chopíte iniciatívy. Ak sa vám to podarí raz, viete, že to zvládnete zopakovať kedykoľvek. Je to veľmi oslobodzujúce.“

Autorka Nagina Abdullah píše pre Forbes.com o podpore žien v rozbehnutí vlastného biznisu.

Čítajte tiež

Inzercia forbes.sk a print

Želmíra Kredátus Stojkov
+421 915 391 736
zelmira.kredatus@forbes.sk
Nadežda Barňáková
+421 944 720 432
nadezda.barnakova@forbes.sk
Lenka Kottmanová
+421 918 639 003
lenka.kottmanova@forbes.sk

Konferencie a podujatia

Lívia Trubenová
+421 905 711 511
livia.trubenova@forbes.sk
Dominika Verníčková
+421 905 711 011
dominika.vernickova@forbes.sk

Predplatné

predplatne@forbes.sk
+421 915 775 267

Redakcia

Mlynské Nivy 48, 821 09 Bratislava
+421 220 866 333
redakcia@forbes.sk